„Gówniane JPEG-i” | Dlaczego ludzie kupują awatary NFT?

6 193

Za awatarami NFT kryje się coś więcej niż tylko spekulacja. Jeżeli chcesz, by ktoś wytłumaczył Ci w końcu, dlaczego ludzie kupują takie rzeczy i płacą za nie nieraz tak słono, przeczytaj ten artykuł i zostaw komentarz z informacją, czy Twoja ciekawość została zaspokojona.

Bez zbędnego przedłużania…

Nie jest tajemnicą, że ludzie miewają na temat NFT co najmniej błędne wyobrażenie. Jednym z nich jest to, że bardzo popularne awatary, z serii takich jak CryptoPunks czy Bored Ape Yacht Club, nie dają swoim właścicielom nic więcej niż to, co widać na pierwszy rzut oka – małą, nieraz głupkowatą, rozpikselowaną lub po prostu kreskówkową twarz. To naturalnie sprawia, że ​​niektórzy ludzie zastanawiają się, dlaczego ktoś miałby płacić za coś takiego tysiące dolarów.

Chodzi o to, że większość projektów poświęconych awatarom oferuje o wiele większą wartość niż sama grafika. Twój portfel NFT działa w tym przypadku jak klucz, który odblokowuje szereg korzyści w zależności od projektu. Nie, zrzut ekranu to nie to samo. I nie, nie musisz być milionerem, żeby mieć własny token. Większość awatarów NFT kosztuje mniej niż tysiąc dolarów, a niektóre znacznie mniej.

Poniżej przedstawione zostaną niektóre z najbardziej powszechnych i popularnych korzyści płynących z projektów, które pozycjonują się jako awatary NFT. Nie spodziewaj się zobaczyć tutaj wyczerpującej listy. Zobaczysz po prostu, że kupujący NFT dostają znacznie więcej niż tylko plik JPEG.

Rzecz dotyczy głównie popularnych projektów generatywnych awatarów, aczkolwiek wiele innych typów projektów NFT oferuje podobne korzyści. Niektóre zostały nawet stworzone specjalnie po to, aby zapewnić nabywcom niektóre z narzędzi opisanych poniżej, tyle że bez awatara jako wizualnej reprezentacji.

Awatary NFT jako inwestycja

Pierwiastek inwestycyjny, który można przypisać awataom NFT, jest niewątpliwie silnym czynnikiem motywacyjnym dla wielu kupujących. To, czy dane NFT mogą okazać się dobrymi inwestycjami o charakterze długoterminowymi sprowadza się do szeregu czynników:

  • Znaczenie historyczne i kulturowe. Wiele osób wierzy, że niektóre NFT pozostaną ważnymi markami i staną się w przyszłości historycznymi „artefaktami”, niczym rzadkie karty sportowe, autografy celebrytów czy inne, niezwykle cenne kolekcje z realnego świata.
  • Cenne marki. Ze względu na cele, które stawia sobie wiele projektów awatarów, aby stać się ważnymi markami medialnymi z własnymi filmami, grami i zabawkami, niektórzy inwestorzy porównują te awatary do fenomenów rangi Myszki Miki lub Kaczora Donalda.
  • Inwestycja w twórcę/ artystę. Za wieloma generatywnymi projektami awatarów stoją naprawdę utalentowani deweloperzy/ twórcy/ artyści. Awatar stworzony przez takiego artystę może stać się świetną inwestycją, jeśli artysta osiągnie sukces i status, w który wierzy i na który czeka kolekcjoner.
  • Wszystko powyżej. Nie zapominajmy o nowym typie kolekcji awatarów, który zyskał ostatnio wiele uwagi. Projekty takie jak Zombie Cats i Head DAO dają właścicielom ich awatarów ułamkową własność portfela innych NFT, zazwyczaj tak zwanych blue chipów, takich jak CryptoPunks, Bored Ape Yacht Club i Cool Cats. Kupno jednego z tych awatarów to bezpośredni zakład, że ceny najcenniejszych projektów NFT będą stale rosły.
awatary nft
Head DAO posiada obecnie dwa CryptoPunki, trzy CrypToadz, CyberKonga, Cool Cat i więcej (źródło: Fractional.art)

Zostań członkiem społeczności

Jak tylko kupisz swój pierwszy awatar NFT, zmienisz swoje zdjęcie profilowe na Twitterze i dołączysz do kilku serwerów na Discordzie, natychmiast stajesz się częścią społeczności NFT. Jako, że przestrzeń ta jest wciąż tak nowa i relatywnie niewielka, wśród ludzi skupionych w tej przestrzeni istnieje prawdziwe poczucie solidarności.

Staniesz się także częścią małej społeczności wybranego projektu awatara. Najlepsze projekty mają naprawdę silne i przyjazne społeczności ze względu na wspólne zainteresowania – nie tylko NFT jako branżą – ale także sztuką, wartościami i celami konkretnego projektu.

Co więcej, wiele projektów ma kanały Discord, które są dostępne tylko dla właścicieli ich awatarów. Służą one często jako fora do wymiany wysokiej jakości wiedzy na określone tematy lub po prostu zabawnym i swobodnym rozmowom osób o wspólnych zainteresowaniach.

Niektóre projekty organizują również bardziej ustrukturyzowane i regularnie odbywające się wydarzenia, takie jak sesje audio lub wideo na żywo dla swoich społeczności. Pomijając formę, którą przyjmuje komunikacja, społeczność, sieć i kontakty, które można rozwinąć z posiadania danego awatara NFT, mogą okazać się warte swojej ceny.

„Status społecznościowy” i elastyczność

Podczas gdy posiadanie awatara z jakiejkolwiek serii NFT czyni Cię członkiem określonej, wąskiej społeczności, tak zaparkowanie w swoim portfelu CryptoPunka czy tokena z kolekcji Bored Ape Yacht Club daje o wiele wiecej „+” do statusu w społeczności NFT jako takiej. To cyfrowe wersje symboli statusu w świecie rzeczywistym, takich jak Lamborghini, Rolex lub Basquiat.

Tak jak ludzie znają i rozpoznają te i wiele innych marek i utożsamiają je z oznaką statusu posiadacza, nie inaczej jest w przypadku NFT. Wstawiając na Twiierze CryptoPunka jako awatara dajesz do zrozumienia, że „śmierdzisz groszem”. Jest coraz więcej osób, które nie dbają o fizyczne dobra luksusowe. Skoro i tak spędzają większość czasu w sieci, zamiast prezentować na Instagramie fotki drogich jachtów, mogą pochwalić się drogimi NFT.

cryptopunk
Niektórzy ludzie na Twitterze podpisują się labelem swojego awatara NFT (tutaj: punk2476, dawniej Artchick)


Jest oczywiście wielu właścicieli Punków, którzy nie chcą się popisywać. Kupili je z jednego lub kilku powodów wymienionych na wstępie, być może udało im się nabyć tokeny z tej czy innych kolekcji, zanim jeszcze zdążyły one osiągnąć obecne poziomy ceny.

Wybicie CryptoPunka w 2017 roku pokazuje, że jesteś starym wyjadaczem w branży i daje najpewniej zdecydowanie więcej prestiżu niż przyniosłoby kupienie go teraz za 500 000 USD. Bez względu na to, kiedy i ile za to zapłaciłeś, i tak wszyscy wiemy, ile jest teraz wart.

„Fajna grafika”

Mimo że awatary NFT zapewniają znacznie większą estetykę wartości, wiele osób bez wątpienia nadal kupuje je ze względu na to, co prezentują sobą od strony graficznej. Poczucie estetyki jest w tym względzie bardzo istotne. Ludzie, którzy kupują awatary, kierują się często tym, jak one wyglądają. Taki awatar musi być fajny – na tyle fajny, abyś chciał pochwalić się nim przed innymi. Mniej chodzi o to, aby grafika była obiektywnie „piękna” (jeśli coś takiego w ogóle istnieje), a bardziej o to, aby była interesująca, wyjątkowa i po prostu na swój sposób „fajna”.

World of Women, Cool Cats, BAYC i 0N1 Force to tylko kilka z wielu projektów, które są bardzo popularne, częściowo ze względu na ich grafikę. Biorąc pod uwagę, że Ci wszyscy niesamowici artyści mogą nagle zarabiać na życie ze swojej pracy dzięki NFT, codziennie pojawiają się nowe, fajne kolekcje.

Awatary NFT jako narzędzie w metaverse

Prawdopodobnie słyszałeś, że Meta (wcześniej znana jako Facebook) idzie na całość z metaverse. Chociaż nie istnieje jedyna słuszna definicja metaverse, większość ludzi zgadza się, że dotyczy on wciągającego doświadczenia 3D w wirtualnym świecie, w którym ludzie spotykają się, biorą udział w wydarzeniach, grają ze sobą itd.

Wiele projektów NFT już pracuje nad wersjami 3D swoich awatarów, aby ich właściciele mogli używać ich w metaverse. Tak jak używamy naszych awatarów 2D jako naszej tożsamości na Twitterze i Discordzie, będziemy mogli używać naszych awatarów 3D jako naszych tożsamości w wirtualnych światach, takich jak Decentraland, Sandbox czy CryptoVoxels.

Użyteczność w grach

Trwają prace nad grami, w których właściciele NFT będą mogli bawić się swoimi awatarami jako grywalnymi postaciami zarówno w grach 2D, jak i bardziej wciągających grach 3D. Niekwestionowanym liderem w branży gier NFT z dziennym wolumenem sprzedaży na poziomie ponad 20 milionów dolarów pozostaje Axie Infinity. Chociaż może to nie być idealny przykład projektu awatara, bardzo trafnie ilustruje, w jaki sposób inne kolekcje mogą przekształcić się w gry i dać awatarom bardzo konkretną użyteczność.

awatary nft jako postacie w grach
Mockup grywalnego awatara z Rumble Kong League

Rumble Kong League to jeden z przykładów. Tworzą grę, w której awatary znajdą zastosowanie jako zawodnicy w wirtualnych meczach koszykówki (3 vs. 3). Wiele osób, które je kupują, robi to w takim samym stopniu dla samej gry, jak dla grafiki, społeczności i innych aspektów wymienionych w tym artykule.

Awatary NFT jako dodatkowe źródło przychodu

Projekty awatarów NFT uzyskują zazwyczaj około 5% tantiemów ze sprzedaży na rynku wtórnym. Niektóre projekty decydują się przekazać część z nich właścicielom NFT.

Jeszcze bardziej interesujące są projekty NFT, które oferują swoim hodlerom udział w przychodach z rzeczywistych firm. Przykładem powyższego może być kolekcja Gambling Apes.

gambling apes
Witryna Gambling Apes, która wkrótce stanie się kasynem online

Każdy z 7777 awatarów czyni cię współwłaścicielem kasyna online, a także kasyna w metaverse Decentraland, które jest obecnie w fazie rozwoju. Wszyscy właściciele Gambling Ape otrzymają udział w zyskach kasyna.

Awatary NFT jako tokeny użytkowe

Token użytkowy to po prostu rodzaj aktywa cyfrowego, który bywa regularnie dystrybuowana do właścicieli danego NFT, aby nagradzać posiadaczy długoterminowych. Te tokeny mogą być wykorzystywane do różnych celów w ramach ekosystemu projektu NFT, takich jak kupowanie lub hodowanie cyfrowych stworzeń w celu tworzenia nowych NFT. Mogą też służyć jako losy na loterię, aby wygrać nagrody lub jako waluta w przyszłych grach w ramach metaverse.

Tokeny użytkowe mogą być również przedmiotem handlu między właścicielami NFT, co pozwala czerpać zyski z samego trzymania NFT lub stakingu. CyberKongz codziennie wypłaca swoim posiadaczom 10 tokenów $BANANA. Staking Anonymice daje 1 $CHEETH dziennie, a cMyKatz wypłaca 1 $MIECE. Cool Cats wkrótce wprowadzi na rynek swój token $MILK, a niebawem pojawi się wiele innych podobnie działających projektów.

Jeszcze więcej NFT

Istnieje wiele projektów awatarów NFT, które będą służyć jako przepustka do większej liczby NFT w przyszłości. Niektóre projekty wprowadzają nowe, ekskluzywne kolekcje tylko dla swoich dotychczasowych „klientów”. Posiadanie określonego NFT daje czasami zniżkę na nadchodzącą premierę. Czasami otrzymasz nawet nowe awatary.

Kolekcję BlankFace x Haylos wypuszczono wyłącznie dla właścicieli dwóch projektów

Kilka projektów awatarów NFT prezentuje to nawet jako główną propozycję swojej wartości: albo poprzez tworzenie nowych, „wewnętrznych” NFT, albo poprzez współpracę z najlepszymi artystami w branży. Za przykład w tym względzie niech posłuży APE DAO REMIX!

NFT jako medium wsparcia ważnych inicjatyw

Istnieje wiele projektów NFT, które przekazują pewną część swoich przychodów na szczytny cel. Niektóre skupiają się przede wszystkim na tym (np. Caring Creatures). World of Women był jednym z pierwszych projektów awatarów, który naprawdę podkreślał znaczenie różnorodności i szerszej reprezentacji kobiet w przestrzeni NFT i technologii. BlankFace koncentruje się na świadomości zdrowia psychicznego, między innymi poprzez darowizny na programy wsparcia w tym zakresie. Istnieje więcej niż kilka projektów awatarów ukierunkowanych na wspieranie umierającej, dzikiej przyrody czy poprawy warunków życia zwierząt.

Koala Intelligence Agency to jeden z projektów NFT, który regularnie przekazuje darowizny na rzecz dzikiej przyrody

Prawdopodobnie będziesz w stanie znaleźć projekt awatara NFT, który reprezentuje coś, co jest dla Ciebie ważne i wspiera inicjatywę, której chcesz być częścią. Zakup takiego NFT będzie zarówno bezpośrednią darowizną, jak i czymś, co możesz wykorzystać, aby pokazać swoje wsparcie i zwrócić uwagę na określony problem.

Dodatkowe korzyści

Wiele projektów oferuje swoim hodlerom dodatkowe korzyści, których wielu nie uważa za wystarczający powód, aby uzasadnić zakup. Warto jednak o nich wspomnieć. Można też z łatwością wyobrazić sobie sukces projektów, które przyjmują jedną z poniższych korzyści jako główny punkt swojej strategii.

Nagrody i konkursy

Często zdarza się, że projekty NFT organizują regularne loterie lub różnego rodzaju konkursy, nagradzając właścicieli tokenów darmowymi NFT lub dropami kryptowalut. W niektórych przypadkach, aby otrzymać dany gift, nie musisz robić absolutnie nic – wystarczy, że trzymasz NFT danego projektu w swoim portfelu. Inne konkursy wymagają sporo zaangażowania. Tak czy inaczej konkursy są fajne, mogą dać dużo radości oraz wzmocnić długoterminową rentowność projektu, motywując i nagradzając zaangażowanych, długoterminowych posiadaczy.

Merch

Markowe towary to kolejny popularny trend w przestrzeni NFT. Projekty z wystarczająco silną społecznością uruchamiają własne linie ubrań i akcesoriów oraz dają właścicielom NFT wyłączny dostęp lub zniżkę.

merch kong league
Niedawny drop w Rumble Kong League

Dedykowane wydarzenia

Ze względu na wagę silnych społeczności formujących się wokół niektórych projektów, wydarzenia – zarówno w świecie analogowym, jak i wirtualnym – są dość powszechnymi i popularnymi zjawiskami. Wraz z dojrzewaniem wspomnianego wcześniej metaverse, technologii VR i wersji 3D tych awatarów NFT, trend ten stanie się bez wątpienia coraz bardziej istotny i odczuwalny.

Słowem podsumowania

Po lekturze tego artykułu zyskałeś nieco wyobrażenia o tym, dlaczego ludzie płacą tak dużo pieniędzy za cyfrowe awatary. Puentą niech będzie to, że „cyfrowe awatary to nie tylko awatary”. NFT jest kluczem, który odblokowuje szereg różnych korzyści, od społeczności i możliwości wsparcia wielkiej sprawy, przez metaverse i narzędzia do gier, po zarabianie gotówki lub tokenów cyfrowych.

***

W artykule wykorzystano fragmenty opracowania aut. Christiana Jensena pod tytułem Why Are People Spending Thousands of Dollars on NFT Avatars? (źródło: link)

Przeczytaj również:

Od Redakcji

Niniejszy artykuł ani w całości ani w części nie stanowi „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi czy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) Nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE oraz Rozporządzenia Delegowane Komisji (Ue) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r.uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Zawarte w serwisie treści nie spełniają wymogów stawianych rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy, m.in. nie zawierają konkretnej wyceny żadnego instrumentu finansowego, nie opierają się na żadnej metodzie wyceny, a także nie określają ryzyka inwestycyjnego.

Komentarze