Rewolucja na ulicach San Francisco. Taksówki bez kierowców mają zielone światło

W transporcie miejskim w San Francisco rozpoczyna się nowy rozdział. Dwie firmy zajmujące się tzw. „robotaxi” otrzymały oficjalne pozwolenie na komercyjne działanie na terenie całego miasta. To olbrzymi krok naprzód, gdyż wcześniej przedsiębiorstwa te musiały mierzyć się z ograniczeniami dotyczącymi miejsc i czasu świadczenia swoich usług.

Zielone światło dla pojazdów autonomicznych w San Francisco

Zielone światło dla Waymo i Cruise, firm specjalizujących się w autonomicznych taksówkach, zaświeciło się mimo licznych zastrzeżeń. Te były zgłaszane przez policję, straż pożarną oraz aktywistów i analityków. Ekspert ds. technologii, Justin Kloczko, wyraził obawy związane z potencjalną utratą miejsc pracy i przepowiada szkodliwą ekspansję tego typu usług na inne miasta.

Waymo, spółka związana z Google, świadczyła już bezpłatne przejazdy w San Francisco od zeszłego roku, a teraz nazywa tę decyzję „prawdziwym początkiem naszych komercyjnych działań”. Z kolei Cruise, oddział General Motors, określił to wydarzenie jako „historyczny kamień milowy dla branży”.

Niemniej jednak, nie obyło się bez kontrowersji. Krytycy wyrażają zaniepokojenie kwestiami bezpieczeństwa. Twierdzą oni, że autonomiczne pojazdy często powodują incydenty drogowe, np. poprzez nagłe zatrzymywanie się.

Może Cię również zainteresować: Sto tysięcy krypto scamów na Twitterze. Uwaga, możesz być kolejną ofiarą!

Pojazdy bez kierowców będą bezpieczniejsze?

W oświadczeniu zatwierdzającym te usługi, komisarze przyznali, że dane dotyczące bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych w porównaniu z tradycyjnymi są ograniczone. Niemniej jednak komisarz John Reynolds wyraził wiarę w potencjał tej technologii jako narzędzie zwiększające bezpieczeństwo na drogach.

„Chociaż nie mamy jeszcze danych, aby ocenić pojazdy autonomiczne w porównaniu ze standardami ustalanymi przez ludzkich kierowców, wierzę, że ta technologia może zwiększyć bezpieczeństwo na drogach” – powiedział Reynolds, który wcześniej pracował w Cruise .

Firmy planują stopniową ekspansję programu, mimo oczekiwanego dużego popytu. Waymo zapewnia obecnie ponad 10 000 przejazdów tygodniowo w San Francisco i Phoenix. Natomiast Cruise realizuje regularnie 1000 autonomicznych kursów każdej nocy i planuje rozpocząć działalność w Houston i Dallas w Teksasie.

Alex Kendall, dyrektor generalny brytyjskiego startupu Wayve, określił decyzję w Kalifornii jako „pionierską”.

Zobacz również:

Komentarze