Unijne regulacje. Weryfikacja portfeli prywatnych.

7 777

Już dzisiaj obędzie się ostatnie i końcowe spotkanie trójstronne między trzema głównymi instytucjami UE (Radą/Parlamentem/Komisją). Oprócz tematów MiCa, które zostały wspomniane we wcześniejszym artykule (tutaj) głównym otwartym tematem będzie AML (Anti-money laundering) czyli regulacje zabezpieczające przed praniem brudnych pieniędzy.

Komentarz na twiterze od Patricka Hansena  

Dla przypomnienia co zostało już przegłosowane:

  • Wszystkie transakcje będą podlegać TFR (The Transfer of Funds Regulation). W bardziej pozytywnym scenariuszu miały być to tylko transakcje powyżej €1k.
  • Transfery P2P (peer-to-peer) inaczej transfery pomiędzy portfelami prywatnymi nie będą podlegać pod TFR
  • Nie zostało zawarte porozumienie na temat weryfikacji portfeli niehostowanych przez strony trzecie np. giełdy.

Co to portfele niehostowane? Najprościej mówiąc chodzi o wszystkie portfele prywatne, soft i hardwareowe, które umożliwiają przetrzymywanie i przesyłanie krypto aktywów poza giełdą jak np. znany Ledger czy popularny MetaMask. To właśnie będzie głównym przedmiotem debaty.

Parlament uważa, że do weryfikacji porfeli prywatnych powinni być zobligowani dostawcy serwisów CASP (Crypto-Asset Service Provider) czyli np. giełdy podczas zawierania transakcji. Szczęśliwe Rada i Komisja są temu przeciwne ze względów ekonomicznych jak i AML.

Z ekonomicznego punktu widzenia weryfikacja tożsamości będzie kosztowała ok. 5€ za osobę. Koszty te będą musiały ponieść giełdy. Dodatkowo jest obawa, że będzie miało to dokładnie odwrotny skutek i wpłynie to na niechęć korzystania z CASP a w rezultacie zwiększenie ilości transakcji między portfelami prywatnymi.

Dodatkowo zweryfikowanie portfela nie oznacza, że osoba podająca się za właściciela portfela nie jest osobą podstawioną i nie mówi nic o ostatecznym przeznaczeniu kryptowalut.

Zamiast tego Rada sugeruje podejście zgodne z niemieckimi wymaganiami, gdzie podmioty CASP powinny zająć się ryzykiem AML w oparciu o analizę Blockchain i podejmować dalsze kroki w oparciu o uzyskane wyniki.

Takiego rozwiązania spodziewa się branża, ale okaże się, czy Parlament Europejski będzie otwarty na odrzucenie swojej rezolucji w końcowych negocjacjach.

Pozostałe otwarte tematy to:

  • Raportowanie przez CASP transferów powyżej €1k od portfeli prywatnych do organów AML. Rada nie popiera jednak może iść na kompromis.
  • AML Blacklist – Rada nie widzi potrzeby tworzenia czarnej listy CASP z krajów trzecich jednak jest za listą nielegalnie działających podmiotów CASP w obszarze Unii Europejskiej.

W przeciwieństwie do MiCA, nie jest jasne, czy porozumienia w temacie AML zostaną osiągnięte do końca czerwca, ponieważ Parlament obecnie nie chce zrezygnować ze swoich żądań, które doprowadziłyby do surowych obostrzeń w transferach kryptowalut po świecie.

Miejmy nadzieję, że Parlament złagodzi swoje wymagania i pójdzie ścieżka jaką obrał np. rząd UK „rząd ogłosił, że nie ma sensu wymagać identyfikacji odbiorców od każdego wysyłającego krypto aktywa na prywatne portfele’’.

Dlaczego te regulacje są kluczowe dla rynku?

Ponieważ UE jest pierwszą dużą jurysdykcją, która chce wdrożyć kompleksowe ramy regulacyjne dla rynku kryptowalut.

Podobnie jak z RODO, zasady te będą wyznaczać światowe standardy i wpłynął na przepisy w Stanach Zjednoczonych i poza nimi.

Więcej na temat Unijnych regulacji:

Komentarze