PKP Intercity planuje zakupy. Piętrowe pociągi mają jeździć 250 km/h
PKP Intercity planuje jesienią ogłosić przetarg na nowe pociągi, które będą mogły przewozić pasażerów z prędkością do 250 km/h.
Informację tę potwierdził prezes zarządu spółki, Janusz Malinowski.
PKP Intercity pobije rekord?
Obecnie jedynymi pociągami we flocie PKP Intercity, które są homologowane do prędkości 250 km/h, są składy Pendolino, których przewoźnik posiada 20.
Wcześniejsze zapowiedzi PKP Intercity dotyczyły przetargu na pociągi piętrowe. Jednak, jak wyjaśnił Malinowski, priorytetem jest teraz przetarg na szybkie pociągi. Wiadomo też, że trwają jeszcze ostatnie analizy mające określić liczbę szybkich składów, które przedsiębiorstwo zamierza pozyskać w ramach przetargu.
PKP Intercity to obecnie największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w dalekobieżnych przewozach pasażerskich. Jest częścią grupy Polskie Koleje Państwowe (PKP). Firma zapewnia komunikację między dużymi miastami w Polsce oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi, a także oferuje międzynarodowe połączenia kolejowe. Przedsiębiorstwo operuje różnymi typami pociągów, w tym: Express InterCity Premium (EIP – składy Pendolino, osiągające prędkość do 250 km/h, oferujące podróż na najważniejszych trasach w Polsce), Express InterCity (EIC – pociągi ekspresowe o wysokim standardzie, kursujące na głównych trasach krajowych), InterCity (IC – pociągi dalekobieżne łączące większe miasta w Polsce) oraz Twoje Linie Kolejowe (TLK) – ekonomiczne pociągi dalekobieżne, oferujące przystępne ceny biletów i szeroką dostępność.
W 2023 roku przewoźnik miał 18,2 proc. udziału w rynku pod względem liczby pasażerów, co stanowiło 2. wynik w kraju, oraz 58,8 proc. udziału pod względem pracy przewozowej mierzonej w pasażerokilometrach, co dawało mu 1. miejsce w kraju.
W początkowym okresie PKP Intercity uruchamiało pociągi kategorii Express, InterCity, EuroCity i EuroNight. W 2002 wprowadzono markę nocnych pociągów pospiesznych Nocny Express, a 12 grudnia 2004 roku dzienne połączenia pospieszne pod nazwą InterRegion. Od 4 kwietnia 2005 obie marki zastąpiono szyldem Tanie Linie Kolejowe, konkurencyjnym wobec pociągów pospiesznych Przewozów Regionalnych dzięki obowiązkowej rezerwacji miejsc i lepszemu taborowi przy podobnej cenie biletu.
1 grudnia 2008 PKP Intercity przejęła od PKP Przewozy Regionalne obsługę międzywojewódzkich pociągów pospiesznych. 2 listopada 2009 pociągi te oraz TLK zostały zunifikowane pod marką TLK. W 2009 powstała kategoria Express InterCity, zastępując pociągi Express i InterCity. W grudniu 2014 wprowadzono połączenia Express InterCity Premium i przywrócono kategorię InterCity.
Infrastruktura kolejowa w Polsce
Polska posiada jedną z najdłuższych sieci kolejowych w Europie, wynoszącą około 18500 km torów. Ponad 60 proc. sieci kolejowej jest zelektryfikowana, co pozwala na operowanie nowoczesnymi pociągami elektrycznymi, które są bardziej ekologiczne i wydajne. Sieć obejmuje linie o różnych standardach, od linii dużych prędkości do linii regionalnych i lokalnych. Największe i najważniejsze węzły kolejowe znajdują się w miastach takich jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań, Wrocław i Katowice.
Warto przypomnieć, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz innych funduszy unijnych, Polska realizuje liczne projekty modernizacyjne, mające na celu poprawę jakości i szybkości podróży. Planuje się rozwój sieci kolei dużych prędkości, który ma obejmować nową sieć szybkich kolei łączących główne miasta.