Los galerii handlowych i sklepów stacjonarnych wisi na włosku. Dane są nieubłagane
Jeszcze kilkanaście lat temu budowa centrum handlowego w polskich miastach była dużym wydarzeniem. Rzeczywistość jednak dynamicznie się zmienia i to, co jeszcze niedawno było novum, za chwilę może zostać zapomniane. Wszystko za sprawą rozwoju nowych technologii i rozpowszechnienie internetu. Jak pokazują dane zebrane w badaniu CNBC, po chwilowym spadku, zakupy online w okresie świąteczny wróciły do dawnego poziomu i biją rekordy popularności. Czy w Polsce konsumenci wpisują się w ten trend?
Dane są nieubłagane. Wolimy kupować online
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CNBC, tegoroczne świąteczne zakupy online osiągnęły najwyższy poziom. Ostatni rekord odnotowano w pandemicznym 2020 roku. Po dwóch latach spadków, zakupy online w okresie świątecznym znowu dominują. Z badania CNBC wynika, że 57% Amerykanów wymienia zakupy online jako główny lub jeden z dwóch głównych sposobów na kupowanie prezentów świątecznych.
Jeszcze w 2006 roku zakupy online stanowiły zaledwie 18% wskazań w podobnych badaniach. Największą popularność w historii, zakupy online odnotowały w 2020 r., w szczytowym okresie pandemii. Wówczas 55% respondentów odpowiedziało, że jest to najpopularniejszy sposób robienia zakupów. W ubiegłym roku odsetek ten spadł do 51%, co mimo wszystko pozwoliło utrzymać zyski na podobnym poziomie, co w trakcie pandemii.
Co ciekawe, od 2017 roku Amazon jest najpopularniejszym miejscem zakupów online. W 2017 roku 35% badanych deklarowało dokonywanie zakupów za pośrednictwem tego podmiotu. W ostatnim badaniu Amazon został wskazany aż przez 74% respondentów.
Zobacz też: „Prezent” dla kierowców jeszcze przed świętami. Posypią się mandaty?
Polacy pokochali zakupy online
Okazuje się, że kupowanie przez internet bardzo przypadło do gustu również konsumentom w Polsce. Jak wynika z raportu CBRE, Polska, zaraz po Portugalii, jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej jesteśmy pod tym względem liderem, gdzie odpowiadamy za 46% wszystkich zakupów online. Daleko za nami znajdują się Czesi (17%) oraz Rumunia (9%).
Rozwój e-commerce był widoczny we wszystkich europejskich krajach w trakcie pandemii. Jednak tylko w Polsce tendencja wzrostowa utrzymała się po pandemii. W pozostałych państwach sytuacja przypomina tę sprzed pandemii, a w niektórych przypadkach sprzedaż online jest nawet niższa.
Jako główną przyczynę popularność zakupów online eksperci wskazują możliwość wyszukiwania atrakcyjniejszych cenowo ofert. To szczególnie istotne w dobie inflacji i kryzysu gospodarczego. Istotną zaletą zakupów internetowych jest również oszczędność czasu.
Może Cię zainteresować: