Handel w niedzielę. Zaskakujące dane najnowszego sondażu
Z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że 21 proc. respondentów popiera handel w każdą niedzielę. Co ciekawe, również 21 proc. ankietowanych opowiada się za całkowitym zakazem handlowania w ten dzień.
Dla 18 proc. badanych kwestia otwarcia sklepów przez siedem dni w tygodniu nie ma większego znaczenia.
Handel w niedzielę – ile ludzi, tyle opinii
Handel w niedzielę w Polsce jest tematem, który wywołuje zróżnicowane opinie i debaty społeczne. Pomimo istniejącego zakazu handlu w niektóre niedziele, wciąż istnieje sporo kontrowersji wokół tego zagadnienia. Niektórzy uważają, że handel w niedzielę powinien być całkowicie zakazany, aby umożliwić pracownikom odpoczynek i umożliwić spędzanie czasu z rodziną. Inni z kolei są zwolennikami elastyczności i wolności wyboru, wspierając otwarcie sklepów również w niedziele. Argumenty za ograniczeniem handlu w niedziele często opierają się na potrzebie zapewnienia pracownikom czasu na odpoczynek oraz na kwestiach społecznych i rodzinnych. Z drugiej strony, przeciwnicy ograniczeń podkreślają korzyści gospodarcze związane z handlem w niedzielę oraz wolność wyboru konsumentów.
Z ankiety „Polacy a handel w niedzielę” wynika również, że niedziel handlowych powinno być więcej niż obecnie, czyli siedem. Jeśli chodzi o wpływ ograniczenia handlu na budżet i sposoby robienia zakupów, to większość ankietowanych (87 proc.) wydaje na zakupy tyle samo co przed wprowadzeniem ograniczeń. Z drugiej strony co piąta osoba, która odnotowała wzrost wydatków, tłumaczy ten fakt częstszymi wizytami w restauracjach, kinach, teatrach lub na koncertach.
Temat budzący emocje
Co ciekawe, ograniczenie handlu w niedzielę dzieli również samych przedsiębiorców, którzy muszą dostosować się do zmieniających się przepisów i preferencji społecznych. Niektóre sieci handlowe otwarcie preferują otwarcie sklepów w niedziele ze względu na potencjalne zyski, podczas gdy inne widzą w tym dodatkowe koszty i obciążenia. Póki co z badania „Skaner MSP” wynika, że 25 proc. przedstawicieli branży handlowej opowiada się za wprowadzeniem wszystkich wolnych niedziel, podczas gdy 17 proc. uważa, że wszystkie niedziele powinny być handlowe. Natomiast największa grupa, stanowiąca 29 proc., nie posiada jednoznacznej opinii w tej kwestii.
Warto w tym miejscu wspomnieć o projekcie ustawy, który zakłada łagodzenie ograniczeń w handlu w siódmy dzień tygodnia. Szefowa resortu, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, jasno wyraziła stanowisko, informując, że na chwilę obecną nie są prowadzone prace nad projektem zmieniającym obecne przepisy.
Badanie „Polacy a handel w niedzielę” zostało przeprowadzone przez Quality Watch na próbie 1090 dorosłych Polaków, natomiast badanie „Skaner MSP” zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności.