W długim terminie nie ma przypadków. Jeśli kurs akcji spółki rośnie o kilkaset procent na przestrzeni wielu lat, najprawdopodobniej stoją za tym fundamenty. LiveChat to jedna z niewielu firm notowanych na GPW, która odniosła światowy sukces. Niewiele jest także firm, które działają w modelu SaaS, czyli oprogramowanie jako usługa. Oznacza to, że klient wykupuje usługę poprzez regularne płatności (np. co miesiąc). LiveChat może się pochwalić wysoką rentownością i niezłym tempem wzrostu przychodów. Firma nie musi ponosić nakładów inwestycyjnych na rozwój biznesu. W efekcie generuje bardzo dużo gotówki, którą przeznacza m.in. na dywidendę.
LiveChat – wiodący gracz na rynku chatbotów
Produkty spółki nie są drogie i stanowią niewielki ułamek kosztów, jakie ponosi każda firma w obsłudze klienta. Jednak rozwiązanie LiveChat pozwala oszczędzić na liczbie pracowników zatrudnionych w obsłudze klienta. Z tego powodu często z produktów firmy korzystają małe i średnie firmy, które chcą ucinać niepotrzebne koszty osobowe.
Głównym produktem spółki jest LiveChat. Jest to platforma, która umożliwia kontrakt z działem obsługi klienta za pomocą kanału online. W skrócie jest to usługa chatu z botem, który początkowo rozmawia z klientem. Pozostałe produkty nie są tak popularne i odpowiadają za ułamek przychodów firmy. Mowa tutaj o ChatBot (tworzenie chatbotów), Helpdesk (zarządzanie problemami klientów), KonwledgeBase (aplikacja z bazą wiedzy) oraz OpenWidget (instalowanie widżetów na stronie internetowej).
Jednym z najważniejszych miar efektywności działania spółki jest określenie trzech miar:
- LTV (Lifetime Value) – szacowana wartość klienta
- CAC (Customer Acquisition Cost) – koszt pozyskania klienta
- Churn – comiesięczne, albo roczne rezygnacje z usługi
Im większy jest stosunek LTV do CAC, tym lepiej. Firma może zwiększyć LTV poprzez:
- wzrostu ceny produktu
- zmniejszenia odsetka rezygnacji klientów (churn)
- dalsza monetyzacja klienta (więcej usług)
Szacunkowe wyniki: widać spowolnienie?
Dobrą tradycją jest to, że LiveChat po zakończeniu kwartału obrotowego bardzo szybko publikuje szacunkowe wyniki operacyjne. I Q roku obrotowego (kwiecień – czerwiec) wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) wyniosła 6,47 mln$. Oznacza to wzrost o 1,1% k/k oraz 34,2% r/r. Tak wysoki wzrost w skali roku wynika głównie z podniesienia cennika na produkty spółki. Spółka podała w komunikacie, że audytor ma uwagi dotyczące raportu rocznego. W efekcie prowadzi prace nad zmianą polityki rozpoznania przychodów.
LiveChat poinformował, że na koniec czerwca 2023 roku ARPU dla produktu LiveChat wyniosło 158,2$ i było o 1,5$ niższe niż kwartał wcześniej oraz o 37,7$ wyższe niż rok wcześniej. W przypadku produktu ChatBot ARPU wzrosło zarówno k/k (o 1,5$) jak i r/r (o 20$). ARPU to średni przychód od użytkownika.
Warto również spojrzeć na szacunkowe wartości “operacyjnych przepływów gotówkowych”, które wyniosły 20,16 mln$ i były o 0,14 mln$ wyższe niż kwartał wcześniej. Z kolei rok wcześniej wskaźnik wynosił 15,21 mln$. Wzrost wynikał w głównej mierze z podniesienia cennika na produkty spółki.
Nota
Informacje i dane zawarte w niniejszym materiale są udostępniane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych oraz nie mogą stanowić podstawy do podjęcia decyzji inwestycyjnej. Nie należy traktować ich jako rekomendacji inwestowania w jakiekolwiek instrumenty finansowe lub formy doradztwa inwestycyjnego. Bithub.pl nie udziela gwarancji dokładności, aktualności, oraz kompletności niniejszych informacji. Zaleca się przeprowadzenie we własnym zakresie niezależnego przeglądu informacji z niniejszego materiału. Inwestowanie w instrumenty finansowe wiąże się z ryzykiem.
Może Cię zainteresować: