Metaverse i Web 3.0 to nie to samo. Zobacz kluczowe różnice.
Istnieje ogólne założenie, że stopniowa adopcja bitcoina i wszystkich innych kryptowalut doprowadziła do narodzin „Web 3.0” – co jest poniekąd prawdą, aczkolwiek kryje się za tym kilka innych powodów. Wraz z ogólnoświatowym przyjęciem narodziły się nowe technologie, takie jak metaverse – co w pewnym sensie oznacza życie w wirtualnej przestrzeni. Chociaż przewiduje się, że zarówno Web 3.0, jak i metaverse będą w najbliższej przyszłości od siebie zależne, istnieje wiele błędnych przekonań dotyczących obydwu terminów, które prowadzą do założenia, że w większości obszarów oznaczają to samo.
Podstawowe definicje
Web 3.0 to w zasadzie kolejna iteracja (wersja) Internetu, w której użytkownicy mogą kontrolować swoje tworzone przez siebie rzeczy. Jest to środowisko cyfrowe, w którym użytkownicy mogą łatwo zarządzać swoimi zasobami cyfrowymi i tożsamościami online. Dzięki Web 3.0 możesz teraz tworzyć, kontrolować i zarabiać na swoich treściach.
Metaverse opiera się przede wszystkim na stworzeniu „wirtualnej Ludzkości”. Jest to wirtualna przestrzeń, która umożliwia interakcję między użytkownikami a trójwymiarowymi obiektami zaprojektowanymi do reprezentowania rzeczywistych obiektów rzutowanych na wirtualną rzeczywistość. Wypada dodać, że metaverse nie przybrał jeszcze ostatecznej formy.
Czym różnią się od siebie metaverse i web 3.0?
Dla osoby nieznajomionej do tej pory z tematem zrozumienie tych pojęć może być dość trudne. Jako punkt wyjścia do wyartykułowania kluczowych różnic między nimi warto przyjąć zatem następującą systematykę poziomów porównania:
- Definicja
- Technologia
- Przypadki użycia
- Teraźniejszość i przyszłość
- Wirtualne światy
Definicja
Web 3.0 to znaczący postęp w technologiach internetowych od czasu Web 2.0, który umożliwia zarządzanie zasobami cyfrowymi i tożsamościami online. Użytkownicy mogą teraz tworzyć, posiadać i zarabiać na swoich treściach. Web 3.0 pozwala użytkownikom łatwo kontrolować i zarządzać swoim kontentem w Internecie.
W przeciwieństwie do tego, metaverse to cyfrowa przestrzeń, w której możesz wchodzić w interakcje z trójwymiarowymi obiektami za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości. Te technologie rzeczywistości wirtualnej obejmują zestawy słuchawkowe VR, kontrolery itp. To właśnie dzięki tym narzędziom użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z trójwymiarowymi obiektami.
Web 3.0 i metaverse to dwie różne koncepcje technologiczne z własnymi przypadkami użycia. Web 3.0 może być używany w metaverse, aby móc tworzyć cyfrowe zasoby i zarządzać nimi w tej przestrzeni.
Technologia
Ekosystem metaverse jest zbudowany z kilku funkcji stworzonych na podstawie technologii, które umożliwiają całemu ekosystemowi stanie się całością. Konstrukcja metaverse wymaga zastosowania interfejsów łączności, decentralizacji, ekonomii twórców, doświadczeń i technologii wspierających.
Ponieważ technologie skupione na metaverse znajdują się dopiero we wczesnej fazie rozwoju, istnieje tak wiele rozwiązań i idei, które (docelowo) mają umożliwić usprawnienie percepcji, której użytkownicy mogą doświadczać w metaverse.
Celem Web 3.0 jest zbudowanie zdecentralizowanej sieci, która opiera się wyłącznie na blockchain i aktywach cyfrowych. Z usług web 3.0 możesz korzystać online za pomocą łańcucha bloków, który jest monitorowany przez zdecentralizowaną sieć komputerów. Ponadto Web 3.0 wykorzystuje również funkcje publicznego łańcucha bloków, aby umożliwić otwarty i nie wymagający zezwoleń dostęp każdemu użytkownikowi.
Przypadki użycia
Web 3.0 okazał się standardem dla nowej generacji Internetu, który wyewoluował z Web 2.0. Web 3.0 sprawdza się w odniesieniu do wszystkich internautów, zwłaszcza tych, którzy są aktywnymi użytkownikami łańcucha bloków i dokonują transakcji przy użyciu aktywów cyfrowych. Największe i najbardziej popularne platformy kryptowalutowe coraz częściej wdrażają możliwości oferowane przez Web 3.0. Właśnie dlatego wydaje się całkiem jasne, że Web 3.0 ma zastosowanie w całej sieci, a nie tylko w określonych aplikacjach.
Potencjalne zastosowania metaverse obejmują przemysł filmowy, rozrywkowy, gamingowy, edukacyjny i technologiczny. Ponieważ jest to nowa technologia, większość aplikacji cały czas znajduje się w fazie opracowywania. Aktualnie obserwujemy główne zastosowanie w branży gier. Po rebrandingu Facebooka na Meta (jak również w przypadku kilku innych firm), które przyjmą tę technologię, możemy doświadczyć z czasem coraz więcej zastosowań w innych branżach.
Teraźniejszość i przyszłość
Po pierwsze, Web 3.0 to zaawansowana wersja Web 2.0, czyli technologii umożliwiającej prowadzenie w jej ramach działań online. Web 2.0 od samego początku umożliwiało użytkownikom tworzenie i udostępnianie treści na platformach wdrożonych w sieci. Dzięki Web 3.0 użytkownicy mogą teraz tworzyć, kontrolować, zarządzać i zarabiać na każdej stworzonej treści, co stanowi zdecydowany krok naprzód w stosunku do tego, co oferowało nam Web 2.0.
Dla kontrastu, metaverse jawi się jako pieśń przyszłości, w ramach której wspomagane komputerowo technologie umożliwiają ludziom interakcję z cyfrowym światem wbudowanym w 3D. Obserwujemy już wczesne przyjęcie koncepcji metaverse w grach osadzonych w rzeczywistości wirtualnej i w środowisku, w którym użytkownicy mogą w znacznie większym stopniu wchodzić w interakcje i korzystać ze świata technologii do pracy, nauki i interakcji społecznych za pośrednictwem rzeczywistości rozszerzonej.
Świat wirtualny
Niezależnie od wersji, sieć zawsze pozostanie siecią. Sieć to wirtualna lokalizacja, która obejmuje dwuwymiarową interakcję między użytkownikami. Zawsze pozostanie wirtualna, ponieważ użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z technologią tylko za pośrednictwem określonej platformy i połączenia internetowego.
W przeciwieństwie do tego, metaverse ma być hybrydą zarówno świata wirtualnego, jak i świata rzeczywistego z pomocą technologii takich jak VR (rzeczywistość wirtualna) i AR (rzeczywistość rozszerzona). Wraz z przyjęciem metaverse przez Facebooka, firma chce skoncentrować się teraz na budowaniu swojego metaverse przy użyciu rzeczywistości wirtualnej.
Rzeczywistość rozszerzoną można postrzegać jako przyszłość korzystania z rzeczywistości wirtualnej w metaverse. Podobnie jak gry pozwalają nam odciąć się od świata rzeczywistego i wskoczyć w jego wirtualną alternatywę, tak aplikacje rzeczywistości rozszerzonej znajdą zastosowanie w innych dyscyplinach, takich jak medycyna i edukacja.
Wnioski
Nie ma wątpliwości, że web 3.0 i metaverse mają wiele podobieństw, szczególnie ze względu na znaczący wymiar postępu, którym szczyci się środowisko łańcucha bloków, tworząc w ten sposób wspólną płaszczyznę i punkt odniesienia dla obydwu terminów z technologicznego punktu widzenia.
Większa część rozwoju blockchain, jeśli chodzi o koncepcję i modele rozwiązania określonych problemów, jest natychmiast integrowana z silnikiem Web 3.0, który będzie używany do zasilania dóbr i usług oferowanych w metaverse.
Zrozumienie różnic między tymi technologiami jest ważne, aby – w miarę ich rozwoju – zyskać wiedzę i zrozumieć charakterystyczne dla nich przypadki użycia.
***
źródło: link
źródło grafiki tytułowej: link
Może Cię zainteresować:
- https://bithub.pl/kryptowaluty/metaverse/w-strone-matrixa-czyli-4-stadia-rozwoju-metaverse/
- https://bithub.pl/kryptowaluty/metaverse/kiedy-metaverse-stanie-sie-czescia-naszego-codziennego-zycia/
- https://bithub.pl/artykuly/metaverse-z-czym-to-jesc-i-co-moze-nam-to-dac/
- https://bithub.pl/artykuly/web-3-0-tajemnica-kroliczej-nory/