Token.Agency – wywiad z założycielem firmy Richardem Kastelein

139

Token Agency to firma konsultingowa zajmująca się obsługą STO, ICO, IEO oraz Token Architecture dla nowatorskich biznesów i usług. Mieliśmy okazję porozmawiać o działalności firmy z jej założycielem Richardem Kastelein. Richard będzie też jednym z mówców na Infoshare, największej konferencji technologicznej w regionie CEE, która odbędzie się w maju w Gdańsku. Zapraszamy na rozmowę.

Michał Korzec: Witaj Richard i dziękuję za Twój poświęcony czas. Proszę, opowiedz o Token Agency. Jaki jest cel tego projektu?

Richard Kastelein: Misją naszej firmy jest stworzenie sprawiedliwszego i bardziej zrównoważonego świata za pośrednictwem „Tokenomii” oraz wprowadzanie innowacji poprzez kreowanie zrównoważonych, cyrkularnych gospodarek tworzących nową płynność. Aby to osiągnąć, budujemy społeczność składającą się z ekspertów z różnych dziedzin. Tokenomia to naturalny rozwój kryptowalut, Blockchaina, Initial Coin Offerings (ICOs), Security Token Offerings (STOs) i innych hybrydowych form pozyskiwania kapitału przez społeczności otwarte na innowacje. Tworzenie nowej płynności, inwestowanie w pomysły oraz pomoc projektom w rozwoju – to są nasze cele. Jesteśmy liderami tej nowej branży i naprawdę wierzymy, że świat idzie w kierunku tokenizacji tradycyjnych i cyfrowych aktywów. I chcemy pomóc wszystkim stać się częścią tej rewolucji!

Token.Agency to firma konsultingowa zajmująca się obsługą Security Token Offerings (STOs), Initial Coin Offerings (ICOs), Initial Exchange Offerings (IEOs) i Token Architecture (Hybrid/Dual Tokens) dla nowatorskich biznesów i usług. Specjalizuje się w projektowaniu tokenów, uruchamianiu projektów oraz usługach marketingowych. Członkowie zespołu pracowali z ponad 90 ICO i STO, jesteśmy zarówno doświadczeni, jak i wykwalifikowani w tej dziedzinie.

MK: Jak możecie pomóc ICOs w pozyskiwaniu kapitału? 

RK: W naszej ofercie znajduje się ponad 20 różnych usług przewidzianych dla ICO, STO, IEO itp. Wymienię tylko kilka:

  • Projektowanie strategii dla STO/ICO/IEO
  • Usługi doradcze
  • PR
  • Budowanie społeczności
  • Zarządzanie social media
  • Sporządzanie White Paper
  • Tworzenie strategii marketingu
  • Audyt platform i Smart Contracts
  • Konsultacje

Osobiście, moim ulubionym zajęciem jest projektowanie i architektura tokenów.

MK: Czy mógłbyś krótko opisać jeden z projektów ICO lub STO, z którymi pracowaliście?

RK: Jednym z projektów, któremu doradzam, jest DNAtix. Jest to izraelskie przedsiębiorstwo, które powstało na bazie przekonania, że osobiste DNA powinno być chronione, a blockchain idealnie nadaje się do tego zadania. I dobrze. Czy możemy zrobić coś więcej, niż zachęcić ludzi do kupowania tokenów w celu chronienia ich DNA? Pewnie, że tak.

A co jeśli DNAtix oferowałby produkt, dzięki któremu ludzie mogliby dowiedzieć się czegoś więcej na swój temat (z DNA)? Świetnie – kolejna fajna usługa, która może rozwijać się wraz z postępem nauki. To jest z kolei dobre dla przychodów i klientów.

Można pójść jeszcze dalej. A co, jeśli dalibyśmy klientom możliwość zarabiania tokenów? Jeśli mogliby oni sprzedawać swoje dane genetyczne naukowcom? Wtedy, nie tylko możemy kupować usługi, ale i sprzedawać dane. Tworzy się obieg zamknięty. Wartość użyteczna tokena – to jest coś, co powinno się liczyć.

MK: OK, mam pomysł na ICO – czy możecie przeprowadzić je od końca do końca?

RK: Tak, ale najpierw zalecałbym zastanowienie się nad STO i przeanalizowaniu, czy nie warto byłoby postawić na Initial Exchange Offerings (IEOs), które polega na emisji tokena za pośrednictwem giełdy kryptowalutowej.

MK: Czy myślisz, że STO zastąpi w końcu ICO?

RK: Nie.

MK: Więc jaka jest różnica miedzy ICO i STO? Czy można powiedzieć, że jedno jest lepsze od drugiego?

RK: Długo by wymieniaćOdpowiedzi znajdziesz w jednym z moich artykułów. Dostępny jest tutaj: Plotki o śmierci ICO są przesadzone

MK: W 2018 roku więcej niż 1000 ICO doznało porażki. Co jest najważniejsze dla ICO I STO, aby osiągnąć sukces? Pomysł, marketing, finalny produkt?

RK: Skąd te dane? I jak definiujesz porażkę?

MK: Portale deadcoins i coinspy. Porażka = bankructwo.

RK: 9 na 10 scentralizowanych start-upów z Doliny Krzemowej, posiadających własności intelektualne, opatentowane kody i pomysły, ponoszą porażkę. Dzieje się tak, gdy skończą im się pieniądze.

Większość ICO w 2018 roku używała oprogramowania open source, dlatego sam kod przetrwa niezależnie od tego, czy udało im się stworzyć udaną firmę. Jeśli posiadasz zdecentralizowaną fundację non-profit, tworzącą oprogramowanie open source, sukces nie jest definiowany poprzez CAGR czy zyski udziałowców. Ostatecznie, moim zdaniem, porażka ICO ma miejsce wtedy, gdy nie uda mu się zbudować odpowiedniej społeczności w celu otrzymania wartości. W większości przypadków, kod open source nadal żyje na Github. Dusza nie umiera.

Żeby osiągnąć sukces, najważniejszy jest świetny zespół, a potem wspaniały produkt – który nie jest tylko pomysłem na papierze, ale jest w trakcie powstawania lub został już ukończony.

MK: Co według Ciebie, jest kluczowym czynnikiem dla rozwoju kryptowalut i technologii blockchain?

RK: Niestandardowe myślenie i wszechstronność. Nie możesz być tylko programistą, musisz myśleć jak kryptograf, liczyć jak ekonomista i przewidywać jak specjalista z dziedziny teorii gier.

MK: Czy uważasz, że rynek będzie teraz zdominowany przez byki? A może to chwilowe pump-and-dumb?

RK: Kto to wie? Staram się przywiązywać mniej uwagi do tego, jak dużo pieniędzy ludzie zarabiają lub tracą i skoncentrować się na Blockchainie dla dobra całego społeczeństwa.

MK: Bardzo dziękuję za wywiad, Richard. Mam nadzieję, że będziemy mieli okazję spotkać się na Infoshare Conference w Gdańsku. Czego możemy spodziewać się po Twojej prelekcji?

RK: Mam nadzieję, że trochę śmiechu i głębokich przemyśleń na temat lepszych stron branży.

Infoshare to największa konferencja technologiczna w regionie CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. W 2019 roku Infoshare odbędzie się 8 i 9 maja w gdańskim Amber Expo. Uczestnicy wysłuchają wystąpień z 9 tematycznych scen.

Data spotkania: 8-9 maja (środa i czwartek) 2019 roku, godz. 8:00-17:00
Miejsce spotkania:Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AMBEREXPO ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
Strona wydarzenia: https://infoshare.pl/

Komentarze