#NiedzielnyWywiad. Nowa era programów lojalnościowych
Qiibee pozwala użytkownikowi na wymianę różnych tokenów lojalnościowych działających w obrębie jednego ekosystemu. Przykładowo, klient może zarobić tokeny w danym sklepie i wymienić je na tokeny innego sklepu działającego w ramach naszego ekosystemu. Tokeny można wymienić na nagrody, a także kryptowaluty lub waluty fiat – mówi Gabriele Giancola, CEO i współzałożyciel qiibee, w #NiedzielnyWywiad Bithub.pl.
Chcecie stworzyć zdecentralizowany system dla tworzenia programów lojalnościowych. Co złego jest w tym scentralizowanym?
Gabriele Giancola: Zdecentralizowany program lojalnościowy oparty na blockchainie ma znacznie więcej zalet niż tradycyjne rozwiązania. Centralizacja przestała się sprawdzać, ponieważ obecny rynek jest mocno pofragmentowany. Według badania sondażowego Colloquy Loyalty Census z 2015 r. przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe jest zarejestrowane w 29 programach lojalnościowych, których zakres obejmuje handel detaliczny, usługi finansowe, branżę turystyczną i wiele innych gałęzi gospodarki, ale aktywne tylko w 12. Właściciele programów lojalnościowych borykają się z ich niewydolnością, ponieważ konsumenci wykazują zmniejszoną aktywność i chęć do pozyskiwania nagród ze względu na przynależność do dużej liczby tego typu przedsięwzięć. Centralizacja danych zwiększa ryzyko pojawienia się błędów w systemie i wykorzystania danych w złej wierze, ponieważ informacje na temat konsumentów znajdują się w posiadaniu jednego podmiotu i przechowywane są w jednej, centralnej bazie danych.
Czy qiibee umożliwi małym i średnim przedsiębiorstwom tworzenie własnych programów lojalnościowych w prosty sposób?
GG: W 2018 r. skupiamy się na integrowaniu firm z istniejącym programem lojalnościowym przy wsparciu zespołu deweloperów lub przynajmniej agencji, która ma pomóc wdrożyć je w tę technologię. Ta strategia umożliwi nam zbudowanie świadomości na temat projektu i stworzenie efektu przyciągania, który zachęci więcej marek do dołączenia do przedsięwzięcia. Dzięki rozpoczęciu współpracy z tymi firmami, będziemy mieli okazję przetestować naszą platformę i portfel.
Następnie w oparciu o uzyskane rezultaty będziemy mogli zoptymalizować naszą technologię. Dzięki temu będziemy lepiej przygotowani, by w 2019 r. skupić się na średnich przedsiębiorstwach. Naszym celem jest zaoferowanie rozwiązań white label. W ten sposób sprzedawcy lub dostawcy usług będą mogli stworzyć własną markę dla gotowej aplikacji, którą następnie będą mogli zaoferować swoim klientom. Małym i średnim firmom z ograniczonymi środkami finansowymi zaproponujemy program lojalnościowy podobny do naszego prototypowego rozwiązania, który pozwoli im na nagradzanie swoich klientów w ciągu kilku minut.
Stworzyliście również token qiibee. W jaki sposób można go używać?
GG: Token qiibee (QBX) jest oparty na standardzie ERC20. Można go zdobyć przez inwestycję w projekt na etapie seed lub crowdsale, przez dokonywanie zakupów w ekosystemie qiibee lub przez wykonywanie innych czynności, za które firma obsługująca aplikację zechce nagrodzić swoich klientów. Ponadto za pomocą QBX można kupować wszystkie produkty i usługi w ekosystemie qiibee.
Przetestowaliście już qiibee na rynku szwajcarskim. Jakie są efekty?
GG: Rozwijaliśmy qiibee przez ostatnie dwa lata, pracując nad prototypem systemu, offchainowym programem lojalnościowym. Efekty były bardzo pozytywne. Projekt przyciągnął 10 tys. użytkowników i ponad 900 marek, takich jak Subway, Burger King czy szwajcarskie koleje państwowe. Ponadto odnotowaliśmy ponad 6 milionów interakcji między użytkownikami a markami na platformie qiibee, które wygenerowały ponad 35 milionów zbiorów danych.
Gdy zaczęliśmy rozwijać program i pozyskiwać marki, nasz prototyp pomógł nam w lepszym zrozumieniu niedostatków i związanych z działalnością na tym rynku wyzwań, którym będziemy musieli sprostać. Po wygenerowaniu sporej ilości danych zaczęliśmy analizować kwestie ich długoterminowego bezpieczeństwa, ryzyko padnięcia ofiarą ataku hakerskiego lub manipulacji danymi klientów. Mając te kwestie na uwadze, ulegliśmy inspiracji blockchainem. Okazało się, że wykorzystanie tej technologii w naszym przedsięwzięciu ma sporo sensu, szczególnie w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa danych.
W oparciu o blockchain można przechowywać wrażliwe dane w bezpiecznych warunkach w rozproszonym rejestrze, co ogranicza ryzyko manipulacji lub hakingu. W 2017 r. byliśmy świadkami afer związanych ze zhakowaniem kilku programów lojalnościowych. Przykładowo w Wielkiej Brytanii zhakowany został program KFC. Z kolei w Stanach Zjednoczonych hakerzy podobno próbowali włamać się na konta lojalnościowe członków programu sieci Toys 'R’ Us.
Zdaliśmy sobie też sprawę, że posiadając własne oprogramowanie lojalnościowe konkurujemy z wieloma różnymi platformami tego typu, w szczególności z globalnymi graczami tego rynku. Zaczęliśmy też dostrzegać ponawiający się problem niekompatybilności tych platform z potrzebami klientów i ich niechęcią do wprowadzania zmian w celu dostosowania się do potrzeb konsumenckich.
Dodatkowo zauważyliśmy, że ludzie zapominają wykorzystywać swoje punkty zdobyte w programach lojalnościowych i często nie wymieniają ich na nagrody. To zrozumiałe przy obecnym tempie życia. Dlatego opracowaliśmy lepszy sposób na zmotywowanie klientów do wykorzystania punktów przez zaoferowanie im realnej wartości.
Ekosystem qiibee pozwala użytkownikowi na wymianę jednego tokenu lojalnościowego na inny i vice versa. Przykładowo, klient może zarobić tokeny lojalnościowe w danym sklepie, a następnie wymienić je na tokeny w innym sklepie działającym w ramach naszego ekosystemu. Inną opcją jest wymiana zarobionego tokenu lojalnościowego na inną kryptowalutę lub walutę fiat, co zwiększa elastyczność i przydaje wartości ekosystemowi qiibee. Portfel qiibee umożliwia klientom pełen wgląd w uzyskane tokeny lojalnościowe, dzięki czemu pozwala na łatwą wymianę tych tokenów w dowolnym momencie, a zarazem motywuje klientów do wykorzystywania znaczników wartości.
Czy jakieś firmy zdołały już stworzyć program lojalnościowy w oparciu o waszą platformę?
GG: Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania umów z firmami z różnych branż: od spółek z branży spożywczej, przez wystawców kart płatniczych, po całe galerie handlowe. Są to marki, które chcą wykorzystać potencjał technologii blockchain, ale nie wiedzą, jak zacząć.
Dlatego ich działy marketingowe chętnie podejmują współpracę z qiibee. Oferujemy fachowy wgląd w rynek programów lojalnościowych i jesteśmy w stanie dostarczyć konkretnych rozwiązań. Postrzegamy tę współpracę nie tylko jako wartościową z punktu widzenia wzrostu naszego ekosystemu, ale również jako pouczającą i wzbogacającą naszą wiedzę na temat potrzeb różnych branż i tajników ich funkcjonowania. Cele strategii sprzedażowej i procesy związane ze sprzedażą karty prepaid to zupełnie inne zagadnienia niż zakup kanapki w restauracji fast food. Dlatego bardzo istotne jest pozyskiwanie wiedzy od jak największej liczby firm. To pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb zarówno marek, jak i ich klientów.
Rozmawiał Przemyslaw Cwik
e-mail: p.cwik/at/bithub.pl