Concorde będzie mieć następcę? Udany naddźwiękowy lot prototypu Boom Supersonic XB-1
Prototyp naddźwiękowego samolotu XB-1 firmy Boom Supersonic wystartował dziś do lotu testowego. Test był udany – samolot z powodzeniem przekroczył barierę dźwięku. W ten sposób projekt, który wedle wszelkich widoków ma szanse doprowadzić do wprowadzenia do regularnego użytku ideowego następcy słynnego Concorde, uczynił milowy krok.
Doświadczalny samolot Boom Supersonic XB-1 wystartował do swojego przełomowego lotu z „portu lotniczo-kosmicznego” Mojave („Mojave Air & Space Port”). Pilotowany przez głównego pilota testowego firmy, Tristana Brandenburga, wzniósł się na wysokość 34 tys. stóp (ok. 10 363 metrów). W toku lotu przez cztery minuty utrzymywał prędkość naddźwiękową, rzędu 1,1 Macha (ok. 1347,5 km/h).
Lokalizacja próby nie jest skądinąd przypadkowa – niemal bezludna pustynia Mojave w Kalifornii zapewnia doskonałe warunki do podobnych prób. Co prawda stan Kalifornia uchodzi akurat za otoczenie wrogie pod względem regulacyjnym, jednak testy powietrze i kosmiczne podlegają administracyjnie zwierzchnictwu Federalnej Administracji Lotniczej (FAA).
Był to pierwszy naddźwiękowy lot XB-1 – i przełomowy, jako że właśnie ponaddźwiękowa prędkość przelotowa jest założeniem jego koncepcji – ale nie pierwszy w ogóle. Od momentu swojego oblotu w marcu zeszłego roku wzniósł się w powietrze już 12 razy, dostarczając kolejnych danych do rozwoju jego konstrukcji. Przetestowanie w warunkach naddźwiękowych przyniesie tych danych dodatkowe bogactwo.
Concorde czeka
XB-1 to bowiem samolot testowy, który w założeniach firmy Boom Supersonic jest demonstratorem przyszłego samolotu komunikacyjnego, Overture. Jedynie, póki co, w pomniejszonej skali. Jego skuteczne wdrożenie do użytku jest zaś niemałym wyzwaniem technicznym – zresztą także i dla innych producentów. I nie chodzi jedynie o samą fizyczną wykonalność lotu naddźwiękowego.
Równie ważnym zagadnieniem jest jego ekonomiczność. Przykładowo bowiem słynny Concorde, owoc kooperacji francuskiej Aérospatiale (obecnie część Airbusa) oraz British Aircraft Corporation (obecnie BAE Systems), który oblatano już w 1969 r., a który latał aż do 2003 r., „poległ” właśnie na niedostatecznej wydajności swojej konstrukcji. Aby osiągnąć swoją prędkość przelotową, opierał się na wykorzystaniu dopalaczy.
Te ostatnie – urządzenia doprowadzające i wtryskujące paliwo do dysz wylotowych silników odrzutowych – są ogromnie nieekonomiczne pod względem ilości zużywanego paliwa. XB-1 i przyszły Overture mają ten problem obejść, osiągając lot naddźwiękowy bez użycia dopalacza (supercruise). Jego zakładana prędkość ma wynieść 1,7 Macha. A to z kolei wymaga pokonania całego szeregu wyzwań technicznych, jak silników odrzutowych o odpowiedniej mocy ciągu.
Fakt, że dzisiejszy lot testowy XB-1 z powodzeniem prześcignął dźwięk, jest z pewnością optymistycznym sygnałem.
Основные ошибки в лечении синдрома беспокойных ног, популярные заблуждения.
Неизвестные способы лечения синдрома беспокойных ног, что действительно помогает?
сидеропенический синдром [url=https://sindrom-vitmaka.ru/]сидеропенический синдром[/url] .