Autonomiczne autobusy w odstawkę. Projekt przyszłości zawiódł
Pionierski projekt, w ramach którego autonomiczne autobusy wyjechały na drogi – w nadziei, że rozwiążą problemy komunikacji publicznej – odchodzi w niebyt. Linia, która połączyła regiony Lothian oraz Fife w Szkocji, okazała się cieszyć zbyt małym zainteresowaniem.
Projekt nosił nazwę CAVForth. Stanowił wspólne przedsięwzięcie Bristol Robotics Lab (instytucja stworzona wspólnie przez Uniwersytety Bristolu oraz Zachodu Anglii), producenta autobusów Alexander Dennis, firmy technologicznej Fusion Processing oraz Uniwersytetu Napiera w Edynburgu.
Operatorem całego przedsięwzięcia została natomiast firma Stagecoach. W jego ramach, autonomiczne autobusy miały zapewnić komunikację międzymiastową pomiędzy północną i południową Szkocją, rozdzieloną zatoką i fiordem Firth of Forth.
Most łączący obydwa brzegi, a także wiodące doń drogi, stanowią jedno z wąskich gardeł komunikacyjnych regionu. Słyną z wysokiego obciążenia ruchem oraz swojego zakorkowania. Autonomiczne autobusy miały, w założeniach, pozwolić na rozładowanie tego obciążenia, ekonomicznie transportując większy wolumen pasażerów.
Okazało się jednak, że ci ostatni nie dopisali. Linia, którą z wielkim szumem i fanfarami uruchomiono w maju 2023 roku, okazała się zawodzić pokładane w niej nadzieje ekonomiczne. Innymi słowy, połączenie było nierentowne.
Nie wiadomo, czy chodzi o fakt, że autonomiczne autobusy nie zyskały zaufania, czy też po prostu miejscowi preferowali indywidualny transport, nawet kosztem stania w korkach. Faktem jest jednak, że CAVForth, mimo że zapewniał mieszkańcom Edynburga dość łatwą sposobność transportu na północ, nie był zanadto popularną opcją.
I stąd też nie będzie zaskoczeniem, że zdecydowano o jej zawieszeniu. W opublikowanym oświadczeniu, firma Stagecoach przyznała, że linia „nie spełniła oczekiwań”, które w niej pokładano. Firma zaznacza też, że jej zawieszenie nie zmienia planów swojej ekspansji firmy.
Chciałaby ona, aby jej autonomiczne autobusy poczęły obsługiwać lokalne połączenia w całej Wielkiej Brytanii. Jak dodaje, projekt CAVForth, mimo rozczarowania finansowego, okazał się technologicznym sukcesem. I potwierdził, że samokierujące pojazdy są w stanie z powodzeniem obsługiwać potrzeby komunikacyjne,