Tak odważnej strategii walki z oszustwami kryptowalutowymi jeszcze nie było
Rząd Australii za pośrednictwem Departamentu Skarbu wprowadził nowe zasady. W ich ramach proponowane są kodeksy i standardy sektorowe w celu zwalczania oszustw w branżach związanych z bankowością i kryptowalutami.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Australia odnotowała aż 80-procentowy wzrost strat spowodowanych oszustwami. Nowe działania mają na celu wzmocnienie ochrony przed oszustami i ochronę zarówno konsumentów, jak i firm.
Rząd Australii i jego działania
Ogłaszając plan zastępca skarbnika Stephen Jones i minister komunikacji Michelle Rowland podkreślili potrzebę określenia jasnych ról i obowiązków zarówno dla rządu, jak i podmiotów prywatnych w walce z oszustwami bankowymi i kryptowalutowymi. W szczególności w dokumencie konsultacyjnym przedstawiono trzy główne kategorie kodeksów sektorowych, koncentrując się na sektorach najczęściej atakowanych przez oszustów: bankach, dostawcach usług telekomunikacyjnych i platformach komunikacji cyfrowej. Zaproponowano również wybiegającą w przyszłość kategorię „przyszłych sektorów”, która ma obejmować wschodzące obszary, takie jak kryptowaluty, niewymienialne tokeny (NFT) oraz powiązane platformy handlowe i rynki.
Ministerstwo Skarbu podkreśliło jak ważna jest ta inicjatywa, przypominając o kwocie 3,1 miliarda dolarów strat spowodowanych oszustwami w 2022 roku.
Jak ustalono, proponowane przez australijski rząd obowiązkowe kodeksy branżowe mają na celu zapewnienie ustrukturyzowanego i kompleksowego podejścia do określenia obowiązków w sektorze prywatnym w zakresie oszustw.
Działania rządu są zgodne z bieżącymi wysiłkami Krajowego Centrum AntyScamowego (National Anti-Scam Centre, NASC), które współpracuje z takimi podmiotami jak Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów, Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji oraz Australijski Urząd ds. Komunikacji i Mediów.
Zobacz też: Kopanie leżącego? Skarbówka dowali w użytkowników kryptowalut karami za…
Możliwość wyrażania opinii
Australijskie władze wezwały już zainteresowane podmioty do wyrażania swojej opinii na ten temat. Mają one na to czas do 29 stycznia 2024 r.
Jak zauważają branżowi eskperci, innowacyjne podejście Australii do kwestii walki z oszustwami kryptowalutowymi, stanowi zdecydowaną i popartą konkretnymi działaniami próbę ochrony interesów finansowych obywateli. Czas pokaże, czy taa proaktywna postawa może potencjalnie stanowić precedens dla globalnych strategii przeciwdziałania ewoluującym zagrożeniom w cyfrowym krajobrazie.
Może Cię zainteresować: