Cookie | Czy jesteś gotowy na rewolucję?
Odwiedzając witrynę internetową musisz określić zgodę na pliki cookie, które służą do identyfikacji użytkowników jako powracających odwiedzających, analizowania wymiaru ich korzystania z określonej witryny, udostępniania im usług stron trzecich i budowania profilu ich zainteresowań. Wszystko po to, aby wyświetlać im odpowiednie reklamy na innych stronach internetowych.
Jaki jest problem z cookies?
Pliki cookie nie mogą być przetwarzane, jeśli użytkownik nie wyrazi na nie zgody, a użytkownicy mogą wycofać swoją zgodę i anulować przetwarzanie tych plików, usuwając je ze swojego urządzenia. Większość popularnych przeglądarek internetowych zezwala na przechowywanie plików cookie. Chociaż same pliki cookie nie mogą badać informacji o użytkowniku, przechowują dane osobowe, które są wprowadzane do formularzy zamówień witryn internetowych, stron rejestracji, stron płatności i nie tylko.
Pliki cookie zbierają i udostępniają zarówno dane osobowe, jak i dane dotyczące przeglądania użytkowników sieci, a wraz ze wzrostem duopolu Google i Facebooka, w szczególności pliki cookie stron trzecich mogą stać się słabym ogniwem i powodować luki w zabezpieczeniach, które ostatnimi czasy stały się bardziej rozpowszechnione. W każdej witrynie użytkownik może być kilkakrotnie narażony na potencjalnie złośliwe pliki cookie, które zbierają dane osobowe bez jego wiedzy. Jest to bardziej niepokojące niż kiedykolwiek wcześniej dla każdego, kto ceni swoją prywatność.
Firmy stracą potężne narzędzie do gromadzenia danych
W tym samym czasie, reklama internetowa pozostaje jednym z najskuteczniejszych sposobów docierania do odbiorców przez marki i firmy, a pliki cookie stron trzecich są głównym sposobem na dalsze docieranie do odpowiednich konsumentów. Dokładne i opłacalne kierowanie reklam do potencjalnych konsumentów przeglądających Internet jest tym, co sprawia, że wiele firm na całym świecie notuje zyski w niepewnym klimacie gospodarczym. Google ogłosiło, że planuje całkowicie pozbyć się plików cookie stron trzecich do 2022 r. Firmy internetowe, które wcześniej polegały na ukrytych danych jednego z największych gigantów Internetu, stracą potężne narzędzie do gromadzenia danych.
W przypadku Firefoksa i Safari, dwóch głównych przeglądarek internetowych na świecie, które również ogłaszają, że ich oprogramowanie domyślnie blokuje pliki cookie innych firm, jest to kłopotliwy czas dla większości wydawców, twórców treści i marketerów cyfrowych, którzy polegali na nich do tej pory. Co więcej, chociaż pliki cookie innych firm mogą w przyszłym roku zniknąć na dobre, identyfikatory uniwersalne najprawdopodobniej nadal będą powodować problemy z prywatnością użytkowników końcowych.
Co można na to poradzić?
Gdy twórcy treści i marketerzy cyfrowi decydują, jak zmierzyć się z nadchodzącą suszą w zakresie danych, na scenę wchodzi Fractal Protocol z rozwiązaniem, które przyniesie korzyści wszystkim zaangażowanym stronom.
Fractal Protocol ma na celu zastąpienie pliku cookie reklamy i przywrócenie użytkownikom kontroli nad ich danymi, tworząc wspólne zasoby danych, które umożliwią uczciwą konkurencję z duopolem rynku reklamy.
Open source’owy Fractal Protocol definiuje podstawowy standard wymiany danych w uczciwy i otwarty sposób, z systemem motywacyjnym do sprzedaży i zakupu zasobów reklamowych opartym na przejrzystej infrastrukturze. Wraz z wprowadzeniem ekosystemu, który nagradza użytkowników za udostępnianie i weryfikację ich danych, Fractal Protocol demokratyzuje również dostęp i dostępność danych zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców, dając im narzędzia i metody wykorzystania cennych i zweryfikowanych danych użytkowników.
„Uważamy, że twórcy treści powinni otrzymywać wynagrodzenie za to, co robią, a użytkownicy powinni mieć niezależność w zakresie własnych danych; po prostu dlatego, że infrastruktura jest otwarta, bezpłatna i dostępna” – napisał Julian Leitloff, współzałożyciel i dyrektor generalny Fractal Protocol.
Po zebraniu ponad 2 milionów dolarów finansowania przez różne fundusze blockchain, projekt ogłosił w czwartek, 25 lutego 2021 r., plany uruchomienia rundy inwestycji publicznych na popularnej zdecentralizowanej platformie pozyskiwania funduszy Polkastarter.
Ewoluujące ustawodawstwo dotyczące prywatności w ramach platform takich jak Google czy Facebook oznaczają, że już wkrótce mniej danych będzie dostępnych nie tylko dla marek, ale dla całego ekosystemu reklamy online. Czy rozwiązanie zaproponowane przez Fractal Protocol oznacza ważne zmiany w tym zakresie? To pokaże przyszłość. Bardzo istotne wydaje się rozwiązanie problemu w taki sposób, aby dane mogły być gromadzone, udostępniane i zdobywane bez narażania prywatności użytkownika końcowego.