Analiza ICO – na co zwrócić uwagę?

714

Gdybyśmy zastanowili się nad potencjałem danego projektu ICO to można sądzić, że jest ona bardzo podobna do każdego innego projektu, który istnieje na wolnym rynku czyli jest dostępna na giełdach. Jednak ta analiza nieco różni się od projektu rynkowego i dlatego dowiesz się jak to można robić w sposób rzetelny. Trzeba pamiętać, że na powodzenie projektu będzie pracować wiele czynników, które tutaj będą przedstawione. Zacznijmy zatem od samego początku:

1. Idea, pomysł

W zasadzie trzeba zacząć od przeanalizowania samego pomysłu, tego co chcą zaoferować twórcy badanego projektu. Nie będzie niczym innowacyjnym kopia już istniejącego pomysłu ale można osiągnąć sukces jeśli do tej kopii dorzuci się pewne usprawnienia. Takim przykładem może być kopia Ethereum ale umożliwiająca np. usprawniony mechanizm zarządzania smart contractami lub sieć posiadającą większą przepustowość. Im bardziej pomysł jest nowy, innowacyjny tym większe szanse na sukces. Zarys idei najczęściej jest pokazany na oficjalnej stronie internetowej jednak czasami może to być zbyt napompowane i dlatego najlepiej jest zbadać tzw. whitepaper. Niestety, nie wszystkie projekty go publikują a jest to kopalnia wiedzy, gdyż wyjaśnia w sposób techniczny jak i schematyczny o co chodzi w danej kryptowalucie. Sama zawartość whitepaper’a może wskazywać na intencje, gdyż jego rozbudowana formuła będzie pozytywnie odbierana. Z tego wynika, że zespół przyłożył się do szczegółowego opisania działań i rozwiązań. Przy parostronicowym dokumencie można powątpiewać w rzetelność i chęć stworzenia sukcesywnego rozwiązania. Przy pomyśle warto zajrzeć na fora internetowe i zobaczyć co inni sądzą o potencjale danej kryptowaluty. Niestety często hurraoptymizm nie jest wskazany i należy chłodno patrzeć na te rozwiązania, przyjmując przy tym dobre i złe strony.

2. Zespół

Jeśli projekt jest genialny, to ktoś musi go zrobić. Istotnym jest zatem zobaczyć kto jest członkiem zespołu. Na plus należy mówić o osobach, które już doświadczyły prac w zespole kryptowalutowym. Przykład: CEO Cardano Charles Hoskinson był twórcą ETH i dlatego można go zaliczyć do tego grona. Nie jest to oczywiście wyróżnik. Cały zespół działa na sukces i jeżeli jest to skąpy zespół (zaledwie parę osób) przy dużych ambicjach to można wątpić w powodzenie. Jeśli ludzi będzie dużo i co więcej będą posegregowani względem zadań to powodzenie ma większe prawdopodobieństwo. Przykład: Developerzy są posegregowani względem np. blockchaina, smart contractów, integracji z różnymi technologiami itp.. Można to też nazwać ładem korporacyjnym. Ważnymi osobami są również doradcy projektu, którzy też mają wpływ na kierunek zmian w zespole i projekcie. Plusem będzie ich doświadczenie w różnych poprzednich projektach (najlepiej ICO), które skończyły się sukcesem.

3. Roadmap

Jeśli jest wizja, pomysł to i musi być to rozciągnięte w czasie. Przy dobrze prowadzonym projekcie mamy cele pokazane na linii czasu. Jeśli tego nie ma, nie wiemy czy praca będzie trwać 2 lata czy może 15 lat, a to może być istotne dla nas. Roadmap powinien się zawierać na stronie internetowej lub whitepaper. Jego zawartość powinna wskazywać jasno jakie cele mają twórcy na dany kwartał, miesiąc.

4. Warunki przeprowadzenia ICO

To co głównie odróżnia analizę projektu rynkowego od ICO to właśnie warunki przeprowadzenia przedsprzedaży tokenów/coinów. Zadajmy sobie na początku pytanie ile tokenów będzie przeznaczonych do ogólnej przedsprzedaży a ile pozostanie w rękach np. fundacji lub podmiotu, który zarządza projektem. Jeśli nastąpi centralizacja czyli skupienie np. 80% tokenów w rękach zarządcy to niestety nie można tego uznać za pozytywny objaw, gdyż bardzo łatwo można manipulować wtedy podażą na rynku. Dowiedz się jaki jest pułap minimalnej inwestycji (w niektórych projektach tego nie ma), ile tokenów będzie w podaży ogółem i jakie są benefity z tytułu uczestnictwa w ICO (bounty). Czasami są to procentowe bonusy od ilości zakupionych tokenów albo stałe wartości. Istotnym elementem jest badanie popytu i podaży, ponieważ ilość tokenów 20 mln a 20 mld ma jednak spore znaczenie przy predykcji zachowania ceny i dynamiki jej zmiany.

5. Narzędzia

Bez narzędzi analiza może być utrudniona, dlatego te strony mogą pomóc w ocenie oraz poznaniu opinii innych ludzi co do potencjału projektu:

https://icorating.com/

https://icobench.com/

https://www.bestcoins.co/

https://topicolist.com/

https://icowatchlist.com/

Jeśli chcesz dowiedzieć się czy projekt wszedł już na rynek najlepiej zobaczyć ostatnio dodane do rynku projekty poprzez ten link:

https://coinmarketcap.com/new/

Inne narzędzia analityczne to głównie fora i wszelkie media społecznościowe (Twitter, Reddit), dzięki czemu wiemy jak są oceniane projekty a także jak odbywa się komunikacja między zespołem a społecznością. To ma istotne znaczenie, gdyż to inwestorzy kształtują pośrednio rozwój projektu.

6. Konkurencja

 

Nie działamy w zamkniętej kuli, gdzie jesteśmy tylko my. Oczywiście marzeniem każdego przedsiębiorcy i twórcy jest pozostanie monopolistą ale nie da się tego zrobić na tak dynamicznym rynku. Dlatego musimy zobaczyć jak dużą konkurencję mamy i co ona robi. Jeśli naprawdę jakiś projekt jest sporą konkurencją to musimy się zastanowić na ile potencjał badanego jest większy. Jeśli nie mamy konkurencji to jesteśmy w komfortowej sytuacji, co nie przekreśla w przyszłości pojawienia się podobnych pomysłów. Konkurencja np. w segmencie zdecentralizowanych aplikacji czy rozproszonego lokowania przestrzeni dyskowej jest na obecnym etapie duża.

7. Podsumowanie

Jeśli uważasz że rynek ICO jest dla Ciebie, to warto żebyś pamiętał o tych punktach. Trzeba też mieć na uwadze, że ryzyko nieudanego projektu i braku wejścia na rynek jest spore. Statystyki pokazują, że aż 50% ICO nie kończy się sukcesem. Aż 25% staje się oszustwem i dlatego należy rozważnie oceniać potencjał. Rynek w większości krajów nie jest uregulowany i dlatego nadal możemy nie czuć się pewni przy inwestycji w ICO. Najwięcej ICO przypada na estończyka a najwięcej takich projektów wydają podmioty ze Stanów Zjednoczonych. Największe ICO przeprowadził projekt HDAC na kwotę aż 258 mld dolarów! Wniosek ostateczny jest taki: nikt nie jest pewny na 100% czy to oszustwo czy nie. Dlatego każdy powinien robić własne badanie danego projektu, nie ulegając wpływom żadnych osób, które nawołują do danego projektu. Jedynie rozsądek i trzeźwe patrzenie na daną propozycję może być korzystne dla każdego.

Komentarze