
Tesla ma poważne kłopoty. Chodzi o Chiny
Sprzedaż samochodów elektrycznych Tesli produkowanych w Chinach spadła w maju o 15 proc. rok do roku, kontynuując trwający od ośmiu miesięcy trend spadkowy.
Jak wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA), w ubiegłym miesiącu firma dostarczyła 61 662 pojazdy Model 3 i Model Y, zarówno na rynek lokalny, jak i na eksport – głównie do Europy. Dla porównania, w kwietniu spadek wyniósł 6% r/r.
Tesla nie radzi sobie w Chinach
Choć w ujęciu miesięcznym majowa sprzedaż wzrosła o 5,5 proc. względem kwietnia, problemy Tesli na chińskim rynku są coraz bardziej widoczne. Firma zmaga się nie tylko z rosnącą konkurencją i zaciętą wojną cenową, ale także z presją na odświeżenie oferty modelowej. Starsze konstrukcje Modelu 3 i Modelu Y przestają przyciągać klientów, którzy coraz chętniej sięgają po nowsze, często tańsze, ale równie zaawansowane technologicznie pojazdy konkurencji.
W celu zwiększenia sprzedaży w Chinach – które były największym rynkiem Tesli w pierwszym kwartale 2025 roku – firma ogłosiła w maju możliwość przeniesienia funkcji wspomagania jazdy do nowych pojazdów, jeśli zakup zostanie zrealizowany do końca czerwca. Ponadto po raz pierwszy modele Tesli zostały włączone do rządowego programu promującego sprzedaż samochodów elektrycznych na obszarach wiejskich.
Rynek chiński, będący największym na świecie rynkiem motoryzacyjnym, pozostaje wyjątkowo konkurencyjny. Zapoczątkowana przez Teslę w 2023 roku wojna cenowa rozszerzyła się na ponad 40 marek, a tempo obniżek cen nie słabnie. W ostatnich tygodniach BYD – największy rywal Tesli – ogłosił nowe rabaty na ponad 20 modeli, co zmusiło do podobnych działań m.in. Geely i Chery. W odpowiedzi chińskie władze zaapelowały o zakończenie wyniszczającej rywalizacji cenowej, obawiając się destabilizacji rynku.
Inni sobie radzą
BYD, który systematycznie zyskuje na znaczeniu, sprzedał w maju 376 930 samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 14,1 proc. rok do roku. To jednak spowolnienie w porównaniu z kwietniowym wzrostem na poziomie 19,4 proc. W tym samym czasie Tesla notowała spadki również w Europie, gdzie nie tylko przestarzała oferta, ale także kontrowersyjne działania polityczne Elona Muska wpływają negatywnie na postrzeganie marki przez konsumentów.
Tak czy inaczej, Sytuacja Tesli na kluczowych rynkach staje się coraz trudniejsza, a presja ze strony dynamicznie rozwijających się chińskich producentów zmusza firmę do szukania nowych strategii i modernizacji oferty, by utrzymać konkurencyjność.