Ten dzień musiał w końcu nastąpić. Apple pierwszą marką na świecie o wartości biliona dolarów
Z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata za 2024 rok „Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands” wynika, że firma Apple stała się pierwszą marką na świecie, której wartość szacuje się obecnie na bilion dolarów.
To historyczny rekord, biorąc pod uwagę, że wartość Apple wzrosła o 15 proc. w ciągu roku. Dodajmy, że jest to trzeci rok z rzędu, gdy firma z jabłkiem w logo prowadzi w tym prestiżowym rankingu.
Apple bezapelacyjnym numerem jeden
Raport wskazał Apple jako najcenniejszą markę, ze wzrostem jej wartości marki o ponad 217 miliardów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim. Przypisuje się to udanej ekspansji firmy na nowe linie produktów, takie jak mobilne urządzenia, a także popularne usługi, takie jak Apple TV.
Podkreślmy, że wartość innych czołowych firm technologicznych również znacząco wzrosła. W przypadku Google odnotowano wzrost o 30 proc. (do poziomu 753,5 mln dolarów), Microsoft odnotował skok o 42 proc. (712,8 mln dolarów), a Amazon może się podchwalić wzrostem o 23 proc. (do 576,6 mln dolarów). Ciekawostką jest fakt, że McDonald’s utrzymał swoje miejsce w pierwszej piątce zestawienia z wartością 221,9 mln dolarów, dzięki ciągłym innowacjom, w tym zastosowaniu sztucznej inteligencji. Natomiast Nvidia awansowała na szóste miejsce, zyskując 178 proc, wartości.Przypisuje się to gwałtownemu wzrostowi popytu na technologie sztucznej inteligencji i układy pamięci Do rankingu powróciły takie marki jak Facebook, który znalazł się w Top 10, oraz Instagram, zajmując 13. miejsce ze wzrostem o 93 proc.
Dodajmy, że w 2024 roku w zestawieniu zadebiutowało pięć marek. Były to: ADP, Servicenow, VMware, Lululemon i Corona. Po dłuższej nieobecności do rankingu powróciły takie podmioty jak Dell Technologies, Aldi czy Pinduoduo. Całkowita wartość Global Top 100 wzrosła o 20 proc., osiągając kwotę 8,3 bln dolarów i tym samym zbliżając się do rekordowego poziomu 8,7 bln dolarów z 2022 roku. Warto też odnotować, że od 2006 roku, kiedy rozpoczęto prowadzenie rankingu BrandZ, wartość marek z Global Top 100 wzrosła o 474 proc.
USA liderem zestawienia
Stany Zjednoczone są liderem z największą liczbą marek w pierwszej setce zestawienia – firmy z tego kraju zajmują ponad połowę listy wnosząc łączną wartość marki w wysokości 3,2 biliona dolarów. Chiny mają w zestawieniu 19 marek, zaś Niemcy, Japonia i Korea Południowa mają tu również znaczącą reprezentację. Louis Vuitton i Chanel odnotowały znaczny wzrost wartości wśród marek luksusowych, podczas gdy nowicjusze i szybko rozwijające się firmy, takie jak Uber i Elevance Health, wykazały imponujące tempo wzrostu.
Ranking BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, prowadzony przez firmę Kantar, opiera się na danych rynkowych Bloomberg oraz wywiadach z ponad 3,8 mln konsumentów na 51 rynkach. Analiza obejmuje wyniki finansowe i biznesowe firm, a także percepcję marek przez konsumentów, które mają kluczowy wpływ na ich wartość.