Sromotna porażka Google. Aż 2,7 mld USD grzywny!

Firma Google przegrała dziś ostateczne postępowanie sądowe przeciwko karze nałożonej przez Unię Europejską za przyznanie swoim własnym rekomendacjom zakupowym nielegalnej przewagi nad rywalami w wynikach wyszukiwania, kończąc tym samym długotrwałą sprawę antymonopolową, która zakończyła się ogromną grzywną.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podtrzymał decyzję sądu niższej instancji, odrzucając odwołanie firmy od kary w wysokości 2,4 miliarda euro nałożonej przez Komisję Europejską, główny organ antymonopolowy bloku 27 państw.

Google nie ma nic do gadania

„Dzisiejszym wyrokiem Trybunał Sprawiedliwości oddalił odwołanie i tym samym utrzymał w mocy wyrok Sądu” – stwierdził sąd w komunikacie prasowym podsumowującym jego decyzję.

Pierwotna decyzja komisji z 2017 r. oskarżała giganta z Doliny Krzemowej o nieuczciwe kierowanie odwiedzających do własnej usługi Google Shopping ze szkodą dla konkurentów. Była to jedna z trzech wielomiliardowych grzywien, które Komisja nałożyła na Google w poprzedniej dekadzie, gdy Bruksela zaczęła nasilać rozprawę z branżą technologiczną.

Aby dostosować się do decyzji Komisji Google wprowadziło zmiany, która wymagały od niego równego traktowania konkurentów. Firma zaczęła organizować aukcje na oferty wyszukiwania zakupów, o które ubiegała się wraz z innymi porównywarkami. Jednocześnie przedsiębio odwołała się od tej decyzji do sądu. Jednak Sąd UE, niższa sekcja trybunału, odrzucił jej odwołanie w 2021 r., a doradca Trybunału Sprawiedliwości zalecił później odrzucenie odwołania.

Głosy na tak

Europejska grupa konsumencka BEUC pochwaliła decyzję sądu, mówiąc, że pokazuje ona, w jaki sposób prawo konkurencji bloku „pozostaje bardzo istotne” na rynkach cyfrowych. – Google zaszkodziło milionom europejskich konsumentów, zapewniając, że konkurencyjne usługi porównywania cen były praktycznie niewidoczne – powiedział dyrektor generalny Agustín Reyna. – Nielegalne praktyki Google uniemożliwiły konsumentom dostęp do potencjalnie niższych cen i przydatnych informacji o produktach z konkurencyjnych usług porównywania cen wszelkiego rodzaju produktów, od odzieży po pralki.

W ciągu ostatniej dekady Google zebrało łącznie 8,25 miliarda euro grzywien antymonopolowych w Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwo jest również zmuszone stawić czoła zarzutom antymonopolowym wydanymi przez unijne organy w zeszłym roku. W branży słychać głosy, że ta wyjątkowo niekomfortowa sytuacja może zmusić firmę do sprzedaży części lukratywnego biznesu adtech po tym, jak organy regulacyjne oskarżyły Google o faworyzowanie własnych usług reklamowych.

Jenocześnie Google nadal odwołuje się od dwóch pozostałych kar antymonopolowych nałożonych przez Unię Europejską, które dotyczyły jej mobilnego systemu operacyjnego Android i platformy reklamowej AdSense. Firma poniosła porażkę w sprawie Androida, gdy Sąd UE podtrzymał nałożoną przez Komisję karę w wysokości 4,125 mld euro w decyzji z 2022 roku. Jej wstępne odwołanie od grzywny w wysokości 1,49 mld euro w sprawie AdSense nie zostało jeszcze rozstrzygnięte.

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.