Są dane Conference Board o sentymentach konsumentów w USA. Recesji nie będzie, Nasdaq w górę, Bitcoin w dół?
Dzisiejsza publikacja indeksy sentymentów konsumenckich w USA, za sierpień przyniosła kolejne rozczarowanie dla niedźwiedzi. Indeks co miesiąc publikowany przez Conference Board wypadł sporo powyżej prognoz… Zadając (teoretyczny) kłam teoriom o recesji i spowolnieniu gospodarczym.
Jednocześnie, średnie 12-miesięczne oczekiwania inflacyjne spadły w sierpniu do 4,9%… Czyli do najniższego poziomu w USA, od marca 2020 r. – spójnego z ogólną narracją o dezinflacji i spadku dynamiki cen wielu towarów. Dane opierają się na próbie ponad 36 milionów respondentów w USA. Datą graniczną dla wstępnych wyników był 21 sierpnia.
Odczyt indeksu CB za sierpień: 103.3 vs 100.7 prognoz i 101.9 (zrewidowany w górę ze 100.3 w lipcu)
Oceny konsumentów dotyczące bieżącej sytuacji finansowej rodzin były mniej pozytywne… Ale konsumenci byli bardziej optymistyczni na następne sześć miesięcy naprzód. Konsumenci byli prawdopodobnie wstrząśnięci zawirowaniami na rynkach finansowych na początku sierpnia. Byli mniej optymistycznie nastawieni do rynku akcji.
W sierpniu 46,9% konsumentów spodziewało się wzrostu cen akcji w ciągu najbliższego roku (spadek z 50,6% w lipcu). Około 27% oczekiwało ich spadku (wzrost z 23,1%). Sierpniowe odpowiedzi pisemne zawierały również więcej wzmianek o cenach akcji i bezrobociu jako czynnikach wpływających na poglądy konsumentów na gospodarkę. Konsumenci nie zmienili swoich poglądów na temat możliwej recesji w USA. Odsetek konsumentów przewidujących spowolnienie był stabilny i znacznie poniżej szczytu z 2023.
Komentarz Dany M. Peterson, głównej ekonomistki w Conference Board.
„Ogólne zaufanie konsumentów wzrosło w sierpniu, ale pozostało w wąskim przedziale, który dominował w ciągu ostatnich dwóch lat. Konsumenci nadal wyrażali mieszane uczucia w sierpniu. W porównaniu z lipcem, byli bardziej pozytywnie nastawieni do warunków biznesowych, zarówno obecnych, jak i przyszłych, ale także bardziej zaniepokojeni rynkiem pracy.
Oceny konsumentów dotyczące obecnej sytuacji na rynku pracy, choć nadal pozytywne, nadal słabły, a oceny rynku pracy w przyszłości były bardziej pesymistyczne. Prawdopodobnie odzwierciedla to niedawny wzrost bezrobocia. Konsumenci byli również nieco mniej pozytywnie nastawieni do przyszłych dochodów”.
„W sierpniu zaufanie spadło wśród konsumentów poniżej 35 roku życia, podczas gdy wzrosło wśród osób w wieku 35 lat i starszych. W ujęciu sześciomiesięcznej średniej kroczącej zaufanie pozostało najwyższe wśród młodych konsumentów. Pomimo ogólnej poprawy głównego wskaźnika, spadło wśród konsumentów zarabiających mniej niż 25 tys. dolarów.
W ujęciu sześciomiesięcznej średniej kroczącej, konsumenci zarabiający ponad 100 tys. dolarów pozostali najbardziej pewni siebie. Zaufanie wśród konsumentów zarabiających od 15 do 24,9 tys. dolarów nadal spadało i było prawie tak niskie, jak w przypadku osób zarabiających mniej niż 15 tys. dolarów”.
W głąb raportu CB
Oceny konsumentów dotyczące bieżącej sytuacji biznesowej były w sierpniu bardziej pozytywne.
20,8% konsumentów stwierdziło, że warunki biznesowe są „dobre”, w porównaniu z 19,2% w lipcu. 17,7% stwierdziło, że warunki biznesowe są „złe”, co oznacza spadek z 18,2%. Jednak ocena rynku pracy przez konsumentów pogorszyła się w sierpniu.
32,8% konsumentów stwierdziło, że miejsc pracy jest „pod dostatkiem”. Zatem oznacza to spadek z 33,4% w lipcu. Około 16,4% konsumentów stwierdziło, że praca jest „trudna do zdobycia”, co oznacza nieznaczny wzrost z 16,3%. W sierpniu konsumenci byli bardziej optymistyczni co do perspektyw warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
18,4% konsumentów spodziewało się poprawy warunków biznesowych, w porównaniu z 15,2% w lipcu. 15,6% spodziewało się pogorszenia warunków biznesowych, co oznacza spadek z 16,2%. Oceny konsumentów dotyczące perspektyw rynku pracy były w sierpniu nieco mniej optymistyczne.
16,1% konsumentów spodziewało się większej liczby dostępnych miejsc pracy, w porównaniu z 15,2% w lipcu. 17,5% spodziewało się mniejszej liczby miejsc pracy, również w porównaniu z 16,4%. Oceny konsumentów dotyczące perspektyw ich dochodów były w sierpniu bardziej pesymistyczne.
16,9% konsumentów oczekiwało, że ich dochody wzrosną, co oznacza spadek z 17,2% w lipcu.
12,7% oczekiwało, że ich dochody spadną, w porównaniu z 11,6%. Ocena finansów rodzinnych i ryzyko recesji.
Ocena bieżącej sytuacji finansowej rodziny dokonana przez konsumentów w sierpniu uległa dalszemu pogorszeniu. Poprawiła się natomiast ocena sytuacji finansowej rodziny w przyszłości.
Postrzegane przez konsumentów prawdopodobieństwo recesji w USA w ciągu najbliższych 12 miesięcy było praktycznie niezmienione i znacznie poniżej szczytu z 2023 roku.
Mniej stresu wyborczego
W ujęciu sześciomiesięcznej średniej kroczącej plany zakupu domów spadły do nowego 12-letniego minimum, podczas gdy plany zakupu samochodów nieznacznie wzrosły. Plany zakupu dużych urządzeń wzrosły średnio, ale wzrost był spowodowany tylko kilkoma przedmiotami: lodówką, telewizorem i pralką. Plany zakupu smartfona lub laptopa/komputera PC w ciągu najbliższych 6-miesięcy wzrosły.
W sierpniowych odpowiedziach pisemnych odsetek respondentów uważających, że wybory w 2024 r. będą miały wpływ na gospodarkę, był stabilny, nieco powyżej poziomu z 2020 r., ale znacznie poniżej poziomu z sierpnia 2016 r. Wtedy to strach przed wygraną Trumpa, na rynkach był powszechny. Podsumowując raport, ślady po recesji i paniki w amerykańskich gospodarstwach domowych nie widać. Bitcoin nie zareagował na raport. Dolar i Wall Street umocniły się.