Rekordowa sprzedaż Tesli w Chinach. Co Chińczycy widzą w autach Muska?

Sprzedaż Tesli w Chinach wzrosła w 2024 r. o 8,8 proc., do rekordowego poziomu 657 000 pojazdów, co wyraźnie wzmacnia pozycję firmy na największym na świecie rynku motoryzacyjnym.

Z danych Tesli wynika, że grudniowa sprzedaż przedsiębiorstwa w Chinach wzrosła o 12,8 proc. miesiąc do miesiąca, osiągając rekordowy poziom 83 000 sztuk.

Rosnące znaczenie Chin w branży samochodowej

W 2024 r. Tesla dostarczyła chińskim klientom 36,7 proc. swoich pojazdów, co tylko podkreśla rosnące znaczenie tego rynku dla firmy. Dane te wyraźnie kontrastują z tym, co można zaobserwować na innych rynkach – mniejsze niż w poprzednich latach unijne dotacje, zwrot Stanów Zjednoczonych w kierunku hybryd i zwiększająca się konkurencja, zwłaszcza ze strony chińskiego producenta samochodów BYD, odbiły się na sprzedaży.

Eksport z fabryki Tesli w Szanghaju, w tym dostawy do Europy i innych regionów, spadł w ubiegłym roku o 24 proc. Grudniowe dane wykazały niewielki spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach o 0,4 proc. rok do roku, w tym eksport, wynoszący 93 766 sztuk. Całoroczna sprzedaż wyprodukowanych w Chinach pojazdów Model 3 i Model Y, w tym eksport, spadła o 3,3 proc., a eksport był najniższy od 2021 roku.

Zmagania Tesli za granicą zostały wzmocnione przez dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie dotacji na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach. Sonda doprowadziła do nałożenia cła w wysokości 7,8 pro. na eksport Tesli do Chin, co wpłynęło na sprzedaż firmy w Europie. W międzyczasie siła robocza Tesli została zmniejszona na całym świecie w odpowiedzi na słabnący popyt i zwiększoną konkurencję ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych.

Pomimo tych wyzwań, Tesla utrzymała niewielką przewagę nad BYD w globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych, dostarczając 1,79 miliona pojazdów w porównaniu do 1,76 miliona BYD. Konkurent wyprzedził jednak Teslę pod względem wzrostu, odnotowując 12,1 proc. wzrost globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych i 71,9% wzrost dostaw zagranicznych.

Chiny nadal dominują na globalnym rynku pojazdów elektrycznych, odpowiadając za 70 proc. sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych w pierwszych 11 miesiącach 2024 roku. Ponad 90 proc. rocznego wzrostu globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych pochodziło z Chin. Dobre wyniki Tesli w tym kraju odzwierciedlają ten trend, a analityk John Zeng z GlobalData opisał Chiny jako „jedyny duży rynek odnotowujący silny wzrost” w obliczu wyzwań globalnego sektora pojazdów elektrycznych.

Patrząc w przyszłość

Tymczasem Tesla dwoi się i troi, by utrzymać swoją dynamikę wzrostu w Chinach, oferując klientom zniżkę w wysokości 10 000 juanów (1370 USD) na pożyczki na Model Y i finansowanie bez odsetek dla wybranych pojazdów Model 3 i Model Y. Ale wojna cenowa pojazdów elektrycznych, zapoczątkowana przez BYD, trwa już trzeci rok. Agresywne cięcie kosztów przez BYD w serii Dynasty i Ocean pomogło firmie przekroczyć swoje cele, osiągając sprzedaż 4,25 miliona sztuk, co stanowi 41% wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

Jak widać, rekordowa sprzedaż Tesli w Chinach podkreśla kluczową rolę tego kraju w strategii firmy, nawet w obliczu rosnących globalnych wyzwań. Ponieważ Chiny napędzają globalny wzrost pojazdów elektrycznych, Tesla i jej rywale muszą poruszać się po coraz bardziej konkurencyjnym i złożonym krajobrazie, aby utrzymać swoją pozycję na tym krytycznym rynku.

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.