Posiadacze SUV-ów zostaną zmuszeni do większych opłat? Skrajna głupota, czy uzasadnione rozwiązanie?

Niedawno we Francji mieszkańcy Paryża zdecydowali w referendum, że właściciele tzw. SUV-ów będą płacić wyższe opłaty za parkowanie. W Polsce, póki co, nikt nie pytał obywateli o zdanie, ale okazuje się, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska poważnie rozważa pójście podobną drogą, co Francja. Wiceminister klimatu i środowiska ocenił, że posiadacze większych aut powinni wziąć większą odpowiedzialność finansową za zajmowanie większej przestrzeni.

Właściciele SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Ponad połowa mieszkańców Paryża, biorąca udział w referendum, opowiedziała się za zwiększeniem opłat za parkowanie dla SUV-ów. Choć udział w nim wzięło zaledwie 5,68% mieszkańców, a pomysł poparło 54,55%, to jest ono wiążące. Tym samym, od września właściciele aut o wadze powyżej 1,6 tony zapłacą za godzinę parkowania w centrum Paryża aż trzy razy więcej, niż posiadacze „zwykłych” aut.

Okazuje się, że to rozwiązanie przypadło do gustu kierownictwu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Krzysztof Bolesta, pełniący funkcję wiceministra w tym resorcie, ocenił, że norma Euro i CO 2 to jedno, ale powinniśmy też brać uwagę wagę auta. Według polityka puchnięcie samochodów jest niekorzystnym trendem z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz środowiska

Bolesta, zapytany przez „Rzeczpospolitą” o możliwość skopiowania paryskiego rozwiązania odpowiedział: Jeśli będzie można zmusić właścicieli tych samochodów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, to skłaniałbym się do tego, by to zrobić.

Zobacz też: Podwyżki nic nie dały? Nowych rąk do pracy brakuje. Nietypowe zachęty nie pomagają. Dlaczego budżetówka jest odpychająca dla kandydatów?

Finalnie po kieszeni dostaną wszyscy kierowcy

Jeśli przeciwnicy SUV-ów zaczęli już odczuwać schadenfreude, to nie mamy dla nich dobrych wieści. Nawet jeśli ten kontrowersyjny pomysł nie zostanie wprowadzony, to niebawem i tak wszyscy kierowcy, bez względu na typ posiadanego auta, dostaną po kieszeni.

Jeden z kamieni milowych KPO zobowiązuje państwa do wprowadzenia opłaty rejestracyjnej i podatku od własności pojazdów spalinowych. Jak zapewnił wiceminister klimatu i środowiska, z którym rozmawiała „Rzeczpospolita”, pracę nad projektem już trwają.

Opłata rejestracyjna prawdopodobnie wejdzie w życie w pierwszym kwartale 2025 roku. Z kolei podatek od posiadania samochodu ma zostać wprowadzony w 2026 roku. Póki co nie są znane zasady, które będą decydować o wysokości danin.

Może Cię zainteresować:

Komentarze