Podjęto kluczowe działanie w sprawie CPK. Co z decyzją lokalizacyjną?
Wojewoda Mazowiecki, Mariusz Frankowski, ogłosił wydanie decyzji lokalizacyjnej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), obejmującej komponenty lotniskowy, drogowy i kolejowy.
Decyzja ta dotyczy obszarów w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że uzyskanie decyzji lokalizacyjnej to kluczowy etap w realizacji projektu CPK.
Fundament projektu już jest
W trakcie konferencji prasowej Wojewoda Mazowiecki wyjaśnił, że decyzja lokalizacyjna umożliwia spółce CPK składanie wniosków o pozwolenia na budowę. Frankowski zaznaczył, że inwestycja ma ogromną skalę – obejmuje 2 339 działek o łącznej powierzchni 2,6 tys. hektarów. – Decyzja ta obejmuje trzy kluczowe komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy – wskazał.
Przypomnijmy, że spółka CPK przekazała w połowie grudnia ub.r. listę nabytych działek w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Jest to kolejny krok w realizacji planu budowy centralnego lotniska, które według założeń stanie się jednym z najnowocześniejszych w Europie.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie wydanej decyzji. – Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w centralnej Polsce – powiedział. Przypomniał, że projekt CPK zakłada nie tylko budowę lotniska, ale również rozwój Kolei Dużych Prędkości (KDP). – W ostatnim czasie podpisaliśmy 60 kluczowych umów o wartości ponad 8 miliardów złotych – dodał.
Minister zapowiedział także, że jeszcze w styczniu spółka CPK złoży wniosek o europejskie finansowanie budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Klimczak przypomniał, że przetarg na tę inwestycję już ogłoszono, a wykonawcę planuje się wyłonić w bieżącym roku.
Jak będzie wyglądać CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce, który zakłada budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz rozbudowę sieci Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy w miarę wzrostu zapotrzebowania. Koszt inwestycji do 2032 roku oszacowano na 131,7 mld zł.
W ramach programu CPK powstaną także nowe linie kolejowe, które usprawnią połączenia między regionami. Linia dużych prędkości między Warszawą a Łodzią ma być gotowa na dwa lata przed otwarciem lotniska. Nowa infrastruktura ma przyczynić się do znaczącego rozwoju transportu w Polsce i wzmocnienia pozycji kraju na mapie międzynarodowych połączeń komunikacyjnych. Dodajmy, że szybka kolej jest kdziś luczowym elementem rozwoju infrastruktury transportowej w Europie z wielu powodów, związanych zarówno z korzyściami ekonomicznymi, społecznymi, jak również ze środowiskowymi.
Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu, który zakłada, że inwestycja przyczyni się do zwiększenia mobilności obywateli, rozwoju gospodarki oraz integracji regionalnej w Europie. Jak podkreślają przedstawiciele spółki i rządu, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej to kluczowy krok w realizacji tych ambitnych celów.