Nowe wyliczenia dla CPK. „31,4 mln pasażerów w 2032 roku”

Nowe wyliczenia dla CPK. „31,4 mln pasażerów w 2032 roku”

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zaprezentowała aktualne prognozy ruchu lotniczego przygotowane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) na lata 2024–2060.

Dane obejmują przewidywania dotyczące zarówno nowego portu lotniczego w Baranowie, jak i istniejących lotnisk na Mazowszu, takich jak Chopin, Modlin czy Radom. Kluczowym założeniem jest, że w 2032 roku CPK obsłuży 31,4 mln pasażerów, a ruch transferowy osiągnie niemal 30% całości.

Nowe założenia i urealnienie dotychczasowych prognoz

Aktualizacja uwzględnia zmiany w harmonogramach inwestycji, w tym przesunięcie daty otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego na 2032 rok oraz plany modernizacji lotnisk Chopin i Modlin. Władze CPK podkreślają, że infrastruktura nowego portu będzie przygotowana do obsługi różnych kategorii ruchu, z naciskiem na przewozy transferowe i dalekodystansowe, choć nie zabraknie miejsca dla tanich linii lotniczych.

W porównaniu z wcześniejszymi prognozami, zmniejszono oczekiwania dotyczące transportu cargo. Nowe dane wskazują, że CPK w początkowym okresie obsłuży 0,27 mln ton ładunków, zamiast zakładanych wcześniej 0,8 mln ton. Pełny potencjał w tej kategorii – 1,1 mln ton – ma zostać osiągnięty dopiero po 2045 roku. Prezes CPK, dr Filip Czernicki, tłumaczy, że dane te wynikają z bardziej realistycznego podejścia do planowania, choć jednocześnie podkreśla, że popyt na przewozy cargo w dużej mierze zależy od aktywności przewoźników.

Zgodnie z szacunkami IATA, liczba odprawianych pasażerów na CPK wzrośnie z 31,4 mln w 2032 roku do 40,7 mln w 2040 roku, a w 2060 roku osiągnie 62 mln. Podobne wzrosty przewidywane są dla lotnisk w Modlinie i Radomiu. Dla Modlina przewidziano wzrost przepustowości do 7 mln pasażerów w 2032 roku, podczas gdy lotnisko w Radomiu obsłuży 400 tys. podróżnych.

Chociaż infrastruktura CPK zostanie dostosowana głównie do potrzeb przewoźnika hubowego, czyli PLL LOT, tanie linie lotnicze również znajdą tam miejsce. Władze CPK podkreślają, że nowoczesna infrastruktura oraz stabilne i przewidywalne koszty operacyjne przyciągną przewoźników niskokosztowych, którzy będą mogli korzystać z tej samej infrastruktury, co linie regularne i czarterowe.

Finansowanie i plany rozbudowy CPK

Centralny Port Komunikacyjny będzie budowany głównie z długu, ale dzięki wzrastającemu ruchowi lotniczemu, inwestycja ma szybko przynosić zyski. Już w pierwszym roku działalności lotnisko ma być rentowne, a władze planują dalsze zwiększanie jego przepustowości. W 2032 roku infrastruktura będzie gotowa do obsługi 34 mln pasażerów, a ewentualna rozbudowa pozwoli zwiększyć tę liczbę do 44 mln.

Dodajmy, że Lotnisko Chopina, które w 2024 roku obsłużyło ponad 21 mln pasażerów, ma zostać zamknięte w 2034 roku, dwa lata po otwarciu CPK. Modlin i Radom również zwiększą swoją przepustowość, przyczyniając się do wzrostu ruchu lotniczego w regionie.

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.