Niemiecki gigant zalicza dotkliwą porażkę. Prezes zapowiada, że wrócą „tak szybko, jak to możliwe”

Niemiecki gigant zalicza dotkliwą porażkę. Prezes zapowiada, że wrócą „tak szybko, jak to możliwe”

Ostatnie miesiące dla całej gospodarki światowej nie są łatwe. Na początku roku pojawiły się dodatkowe trudności w związku z wojną handlową, którą rozpoczął Donald Trump. Ten ruch spowodował liczne zawirowania na giełdach. Szczególnie mocno uderzył w branżę motoryzacyjną. Wiele koncernów, nawet te, które są liderami, zmaga się ze spadkami sprzedaży i zysków, które spowodowały wyższe cła na samochody. Wygląda na to, że kolejną ofiarą ceł stało się Porsche. Niemiecki producent zaliczył właśnie dotkliwą porażkę na giełdzie i wypada z elitarnego indeksu DAX.

Kryzys Porsche się pogłębia. Gigant motoryzacyjny wypad z indeksu DAX

Ostatnie miesiące były wyjątkowo trudne dla branży motoryzacyjnej na całym świecie. Główną przyczyną kłopotów producentów aut są cła, które zmuszają do bieżącego korygowania strategii i spadków zysków. Kryzys mocno uderzył również w Porsche.

Niemiecki producent popularnych sportowych i luksusowych samochodów za moment wypadnie z giełdowego indeksu DAX. To prestiżowy indeks na niemieckiej giełdzie, który gromadzi spółki wyróżniające się stabilnością finansową oraz cieszące się reputacją i zaufaniem inwestorów giełdowych.

Źródło: X

W środę firma STOXX Ltd poinformowała, że Porsche wypadnie z indeksu 22 września. Po przeprowadzeniu przeglądu spółek okazało się, że lepsze wyniki osiągnęła spółka Scout24, zajmująca się notowaniami online, i to ona zajmie miejsce motoryzacyjnego giganta w DAX. Po ostatniej aktualizacji Deutsche Boerese Porsche dołączy do indeksu spółek o średniej kapitalizacji, czyli MDAX.

Porsche pojawiło się na niemieckiej giełdzie w 2022 roku i od razu weszło do indeksu DAX. Jednak liczne problemy z ostatnich miesięcy spowodowały, że gigant nie był w stanie utrzymać się w tym elitarnym gronie.

Przedstawiciele firmy wśród głównych problemów wymieniają głównie amerykańskie cła, słaby popyt w Chinach oraz niepowodzenia w sektorze samochodów elektrycznych. Te problemy spowodowały spadek akcji koncernu na giełdzie o ponad 30% od początku roku.

Olivier Blume, prezes Porsche, zapowiedział w jednym z wywiadów, że  firma zamierza powrócić do indeksu DAX „tak szybko, jak to możliwe”.

Kompletnie nietrafiona strategia i gigantyczny spadek zysków

Cła to oczywiście poważny problem dla większości koncernów motoryzacyjnych. Jednak w przypadku niemieckiego giganta do kryzysu w dużej mierze przyczyniła się również błędna strategia oparta na EV. Sprzedaż modelu Taycan, czyli głównego modelu elektrycznego firmy, spadła w 2024 roku aż o 49%. Z kolei w pierwszym półroczu 2025 roku zanurkowała o kolejne 6%.

W całym 2024 roku globalna sprzedaż firmy spadła o 3%, a w pierwszym półroczu 2025 roku wskaźnik spadek osiągnął 6%. Z kolei zyski firmy skurczyły się o 91%. Podobnie, jak inne niemieckie marki, Porsche przegrywa również z lokalną konkurencją w Chinach. W ujęciu rok do roku sprzedaż w Państwie Środka spadła o 30%.

Blume podczas jednego z ostatnich spotkań zarządu przyznał, że dotychczasowy modeli sprzedaży nie sprawdza się w obecnych warunkach. W ramach procesu restrukturyzacji firma planuje m.in. cięcie kosztów oraz redukcję zatrudnienia. Do 2029 roku gigant zwolni około 1900 osób.

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.