Kredyt na samochód trudniejszy do spłaty i mniej dostępny. Czy to już początek realizacji Wielkiego Resetu?

Jak głosi słynny spot Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum), zamieszczony na TouTube, w przyszłości „nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy”. To jedno z głównych założeń teorii tzw. wielkiego resetu, która zakłada, że nasze dotychczasowe życie zostanie zupełnie zmienione. Symbolem tej zmiany ma być ograniczenie własności prywatnej. Jedną z rzeczy, bez której nie wyobrażamy sobie naszej codzienności, a która miałaby nam zostać odebrana jest samochód. W USA odnotowano ogromny wzrost rat za kredyt na auto. Tak drogo nie było od 2008 r. Czy to już początek ograniczania naszej własności?

Kredyt za samochód mocno dociska Amerykanów

Ceny samochodów rosną, a oprocentowanie kredytów jest najdroższe od ponad 15 lat. Dodatkowo średnia miesięczna płatność za nowy samochód jest najwyższa w historii. Takie niepokojące dane zaprezentował Edmunds. Rezultatem podwójnego uderzenia – wyższych cen i stóp procentowych – jest to, że Amerykanie znacznie dłużej spłacają kredyt samochodowy. Ponadto coraz więcej ludzi, którzy myślą o nowym aucie, zwyczajnie nie może sobie na nie pozwolić. Średnia roczna stopa procentowa (RRSO) finansowania nowego samochodu wzrosła z 4,5% w marcu 2022 roku, do 7% rok później. Według danych Edmunds opublikowanych w tym miesiącu, nawet po nieznacznym spadku od lutego, jest to najwyższa stopa kredytowa od 2008 roku. Stawki finansowania i leasingu pojazdów są najwyższe od lat. Średnia stopa kredytu na leasing nowego samochodu lub ciężarówki wzrosła ponad dwukrotnie od marca 2021 r.

Zobacz też: Istnieją poważne obawy, że kryzys tego sektora pociągnie banki na dno

Jak wygląda sytuacja w Polsce?

Zwykle wydarzenia i sytuacja za oceanem są dla ekspertów istotnymi punktami odniesienia, na podstawie którego przewiduje się możliwe zdarzenia na rodzimym rynku. Tutaj możemy być poważnie zaskoczenie. Okazuje się, że przynajmniej na ten moment branża, zajmująca się sprzedażą samochodów ma się całkiem dobrze. Tylko w zeszłym miesiącu sprzedaż samochodów z segmentu premium przekroczyła 10 tys. egzemplarzy. To najwyższy i zarazem rekordowy wynik w historii. Generalnie sprzedaż w pierwszym kwartalne 2023 roku była o ponad 20% wyższa, niż w analogicznym okresie w 2022 roku. Polacy również zmagają się z coraz wyższymi ratami kredytów. Rosną również ceny samochodów, ale jak widać nie wywraca to rynku do góry nogami. Jak dług potrwa ta sytuacja?

Może Cię zainteresować:

Komentarze