Kolejne podejście do CPK. Jest nowy harmonogram projektu
Nowy harmonogram Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) zakłada, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap budowy Lotniska CPK oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Warszawa – CPK – Łódź.
Zaktualizowany koszt programu do 2032 roku oszacowano na 131,7 mld zł – poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM)./
Ambitny plan
Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę dotyczącą ustanowienia programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, który został przedłożony przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK. Dokument aktualizuje ramy finansowe, czasowe i warunki realizacji inwestycji związanych z CPK w latach 2024–2032.
Zgodnie z harmonogramem, oprócz uruchomienia pierwszego etapu Lotniska CPK i KDP na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, zaawansowane będą również prace budowlane na trasach do Wrocławia i Poznania. Realizacja tych inwestycji wpisuje się w program „Polska w 100 minut”, zakładający docelowy czas dojazdu z Warszawy do głównych miast w kraju w mniej niż 100 minut.
Koszt programu wynosić będzie 131,7 mld zł, z czego 76,8 mld zł przeznaczono na inwestycje kolejowe, a 42,7 mld zł na inwestycje lotniskowe. Kolejne 2,5 mld zł pochłoną projekty komplementarne dla lotniska, takie jak Airport City czy Cargo City, oraz inwestycje drogowe. Na zakup taboru dla Kolei Dużych Prędkości zaplanowano 1,7 mld zł, a 0,8 mld zł trafi na rozwój nowych projektów. Dodatkowo, program obejmuje rezerwę inwestycyjną o wartości 4,3 mld zł.
Finansowanie inwestycji odbywać się będzie przy wykorzystaniu środków z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz zewnętrznych źródeł, takich jak kredyty bankowe czy obligacje emitowane przez spółkę CPK. Rząd podkreśla, że jednym z kluczowych elementów rentowności projektu będzie przeniesienie ruchu lotniczego z Lotniska Chopina w Warszawie do nowego portu lotniczego.
Uruchomienie CPK i rozbudowa sieci KDP mają istotnie wpłynąć na poprawę komunikacji w Polsce oraz skrócenie czasu podróży między głównymi miastami. Inwestycja ta ma również przyczynić się do wzrostu konkurencyjności gospodarczej kraju oraz poprawy jakości życia mieszkańców poprzez lepsze połączenia transportowe.
Szansa dla regionów
W ramach programu szczególną uwagę zwrócono na inwestycje subregionalne, w tym kolejowe, które mogą wspierać rozwój mniejszych miast i regionów. Eksperci podkreślają, że zintegrowanie lokalnych projektów kolejowych z ogólnokrajowym systemem komunikacyjnym będzie kluczowe dla osiągnięcia pełnego potencjału inwestycji.
Centralny Port Komunikacyjny to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii Polski, której celem jest stworzenie nowoczesnego węzła transportowego łączącego lotnictwo, kolej i drogi. Wprowadzone zmiany harmonogramowe oraz nowe źródła finansowania mają zapewnić realizację tego ambitnego projektu w terminie.