Hamburgery już chyba nie smakują. McDonald’s ze sporym spadkiem sprzedaży
Globalny porównywalny wzrost sprzedaży McDonald’s spadł czwarty kwartał z rzędu do 1,9 proc.. Tymczasem analitycy London Stock Exchange Group szacowali jego wzrost na 2,35 proc.
Powodem dużo niższych zysków sieci niż dotychczas miałoby być rzekomo to, że jej klienci „stają się bardziej wybredni z każdym wydanym dolarem”. .
McDonald’s na wojnie
Porównywalna sprzedaż od międzynarodowych licencjobiorców firmy, która stanowiła 10 proc. jej całkowitych przychodów w 2023 r., spadła o 0,2 proc., równoważąc pozytywne trendy z Japonii, Ameryki Łacińskiej i Europy. Analitycy spodziewali się wzrostu dla jednostki o 0,98 proc.
Jeszcze miesiąc temu dyrektor finansowy McDonald’s, Ian Borden, ostrzegał przed sekwencyjnym spadkiem sprzedaży międzynarodowej w pierwszym kwartale br. pod presją konfliktu na Bliskim Wschodzie i spowolnienia chińskiej gospodarki, która jest drugim co do wielkości rynkiem po Stanach Zjednoczonych. A kilka miesięcy wcześniej dyrektor generalny firmy Chris Kempczinski podkreślił, że wojna Izraela z Hamasem ma „znaczący wpływ na biznes” na kilku bliskowschodnich rynkach i „powiązaną z nim dezinformację” na temat marki. Amerykańska sieć została tam uznana za pro-izraelską.
Przypomnijmy, że bojkot rozpoczął się od wydania przez izraelski McDonald’s tysięcy bezpłatnych posiłków dla sił obronnych Izraela w październiku 2023 roku. Zdjęcia z tej akcji pojawiły się w mediach społecznościowych, co spotęgowało kontrowersje. W tym samym czasie w sieci pojawiły się fałszywe informacje na temat tego, że w amerykańskich restauracjach sieci miały pojawić się opakowania w kolorach nawiązujących do barw Izraela. Koniec końców, W reakcji na wezwania do bojkotu ze strony organizacji muzułmańskich, takich jak Boycott, Divestment and Sanctions, United People Front czy Islamic Defenders Front, McDonald’s został oskarżony o otwarte wspieranie Izraela.
Warto jednak podkreślić, że działająca na zasadzie franczyzy sieć jest reprezentowana przez lokalnych właścicieli w krajach, w których działa, w tym także w krajach muzułmańskich. Kempczinski w swoich wypowiedziach wielokrotnie zwracał uwagę na zaangażowanie firmy w służenie i wspieranie lokalnej społeczności.
W ostatnich dniach malezyjski oddział McDonalda złożył pozew przeciwko organizacji Boycott, Divestment and Sanctions, domagając się ponad 1 miliona dolarów odszkodowania za fałszywe i zniesławiające oświadczenia związane z konfliktem w Strefie Gazy.
McDonald’s nie jest jedyną sieciówką dotkniętą skutkami bojkotu związanego z konfliktem na Bliskim Wschodzie. Na czarnej liście znajduje się także sieć kawiarni Starbucks, która jest banowana w Indonezji. Problemy ze sprzedażą odnotowuje równiez największy konkurent McDonald’s, którą jest Burger King.
Gigant branży fast-food
McDonald’s to amerykańska międzynarodowa sieć restauracji szybkiej obsługi, która została założona w 1940 roku przez Richarda i Maurice’a McDonaldów w San Bernardino w Kalifornii. Z czasem właściciele przekształcili swoją jedyną restaurację we franczyzę. Sieć obsługuje ponad 69 milionów klientów dziennie w ponad 100 krajach na całym świecie, w ponad 40 tych punktach sprzedaży od 2021 r. Najlepiej sprzedającymi się produktami firmy są hamburgery, cheeseburgery i frytki, chociaż menu obejmuje również inne pozycje, takie jak kurczak, ryby, owoce i sałatki.