Elon Musk ma poważne kłopoty. Udział jego firmy w europejskim rynku spada
Pomimo ogólnego wzrostu rejestracji pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) udział Tesli w tym rynku w lutym br. znacząco spadł.
Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że Tesla sprzedała mniej niż 17 000 samochodów w regionie, co oznacza znaczny spadek z ponad 28 000 sztuk w lutym 2024 roku. Spowodowało to spadek udziału Tesli w rynku do 1,8 proc. z 2,8 proc. rok wcześniej, podczas gdy jej udział w segmencie BEV skurczył się z 21,6 proc. do 10,3 proc..
Początek końca?
Spadek wyników Tesli w Europie wynika z rosnącej konkurencji i szerszego spowolnienia gospodarczego w regionie, które wpłynęło na ogólną sprzedaż samochodów. Pomimo rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, Tesla walczy o utrzymanie swojej dominacji, ponieważ zarówno uznani producenci samochodów, jak i nowi uczestnicy z Chin nadal wprowadzają bardziej przystępne cenowo i zróżnicowane modele elektryczne. Analitycy branżowi przypisują część wyzwań Tesli starzejącej się ofercie, a także opóźnionemu wprowadzaniu nowych modeli, takich jak zaktualizowany Model Y.
Czynnikiem potencjalnie wpływającym na sprzedaż Tesli w Europie jest również – co nie jest żadnym zaskoczeniem – działalność polityczna Elona Muska. Dyrektor generalny firmy spotkał się z krytyką za angażowanie się w skrajnie prawicowe postacie polityczne, co mogło zrazić niektórych konsumentów. Efekt tego jest taki, że Tesla stoi w obliczu zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej presji, która może wpłynąć na jej trajektorię sprzedaży.

Podczas gdy sprzedaż Tesli spadła, rynek pojazdów elektrycznych na baterie w Europie znacznie wzrósł. Rejestracje tego typu pojazdów wzrosły o 26,1 proc. w lutym w porównaniu do tego samego miesiąca w 2024 r., nawet jeśli ogólna sprzedaż samochodów spadła o 3,1 proc. Wzrost ten w dużej mierze przypisuje się nowym celom UE w zakresie emisji i wprowadzeniu tańszych modeli elektrycznych przez konkurentów, co zwiększyło zainteresowanie konsumentów pojazdami zelektryfikowanymi.
Co prawda Tesla próbuje zrównoważyć spadającą sprzedaż poprzez stworzenie puli do sprzedaży kredytów węglowych wielu producentom samochodów, pomagając im spełnić rygorystyczne unijne przepisy dotyczące emisji CO2. Strategia ta zależy jednak od utrzymania przez firmę wysokiego poziomu sprzedaży. Jeśli sprzedaż Tesli będzie nadal spadać, korzyści finansowe z handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla mogą z czasem maleć.
Co czeka rynek pojazdów elektrycznych?
Zmiany regulacyjne w UE mogą również wpłynąć na rynek pojazdów elektrycznych. Oczekuje się, że blok zatwierdzi złagodzenie celów emisyjnych, umożliwiając trzyletnie uśrednianie emisji floty. Może to przynieść tymczasową ulgę producentom samochodów zmagającym się z surowymi przepisami dotyczącymi emisji, ale może również spowolnić ogólne przejście na pojazdy elektryczne.
W lutym całkowita liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 3,4 proc., ale sprzedaż BEV wzrosła o 23,7 proc., co oznacza drugi z rzędu miesięczny wzrost. Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) również wzrosła o 19 proc., odzwierciedlając szerszy zwrot w kierunku elektryfikacji. Pojazdy zelektryfikowane – w tym BEV, HEV i hybrydy plug-in (PHEV) – stanowiły 58,4 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych w lutym, w porównaniu z 48,2 proc. rok wcześniej.
Wśród najlepiej sprzedających się marek w Europie, Volkswagen i Renault odnotowały wzrost sprzedaży rok do roku o odpowiednio 4 proc. i 10,8 proc., podczas gdy Stellantis odnotował spadek o 16,2 proc. Chińscy producenci również zyskali na popularności, a SAIC Motor zwiększył sprzedaż o 26,1 proc. pomimo unijnych ceł na produkowane w Chinach pojazdy elektryczne. Jednak Volvo należące do Geely odnotowało 15-procentowy spadek sprzedaży. Udział w rynku marek nieuwzględnionych przez ACEA, w tym BYD i innych chińskich producentów samochodów, wzrósł do 2,5 proc. z 1,5 proc. rok wcześniej.
Regionalne trendy sprzedaży różniły się w całej Europie. Hiszpania odnotowała 11-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży samochodów w lutym, podczas gdy inne główne rynki odnotowały spadki. Niemcy, Włochy i Francja odnotowały spadki odpowiednio o 6,4 proc., 6,2 proc. i 0,7 proc. Mieszane wyniki na różnych rynkach podkreślają złożoność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, który przechodzi do zelektryfikowanej przyszłości.
Pomimo trudności Tesli, eksperci branżowi pozostają optymistami co do rozwoju europejskiego sektora pojazdów elektrycznych. – Rok 2025 rozpoczął się naprawdę jasno dla europejskiego rynku samochodów elektrycznych – powiedział Chris Heron, sekretarz generalny E-Mobility Europe. – Widzimy wczesne skutki planów producentów, aby spełnić zaplanowane przez UE limity emisji CO2 – dodał.