Z ostatniej chwili: Wall Street i Bitcoin rosną na fali danych Conference Board z USA. Dlaczego?

Według najnowszych, styczniowych danych wskaźnik zaufania konsumentów Conference Board w USA nieoczekiwanie spadł w styczniu o 5,4 punktu do poziomu 104,1. Inwestorzy oczekiwali wyniku zbliżonego do 105,85. Grudniowy odczyt został zrewidowany w górę o 4,8 punktu do 109,5 punktu. Mimo to, nadal był niższy o 3,3 punktu w porównaniu z poprzednim miesiącem. Datą graniczną dla wstępnych wyników badania Conference Board był 20 stycznia 2025 roku; dane odzwierciedlają ankietę ponad 36 milionów konsumentów USA. Co w nich widzimy?

Słabsze dane z USA

  • Wskaźnik bieżącej sytuacji (Present Situation Index) – oparty na ocenianych przez konsumentów tzw. bieżących warunków biznesu i rynku pracy spadł gwałtownie w styczniu o 9,7 punktu do 134,3 punktu.
  • Wskaźnik oczekiwań (Expectations Index) – oparty na krótkoterminowych prognozach konsumentów dotyczących dochodów, działalności gospodarczej i warunków zatrudnienia- spadł o 2,6 punktu do 83,9 punktu, ale utrzymał się powyżej progu 80 punktów, który zwykle sygnalizuje nadchodzącą recesję.

Rynek giełdowy w USA reaguje dziś optymizmem na dane z gospodarki amerykańskiej. W słabszych danych widzi szanse na łagodniejszy ton Fed, na jutrzejszym posiedzeniu. Zyskuje dziś Bitcoin i indeksy, próbują odrabiać straty technologiczne akcje, wczoraj silnie wyprzedawane. Główna ekonomistka Conference Board, Dana M. Peterson przekazała szereg swoich obserwacji.

Otóż nastroje konsumentów w USA konsolidują w trendzie bocznym, w stosunkowo stabilnym, wąskim zakresie od 2022 roku. Styczeń nie był wyjątkiem. Indeks osłabł drugi miesiąc z rzędu, ale nadal pozostawał w tym przedziale, choć w jego dolnej części. Wszystkie pięć składowych Indeksu uległo spadkowi. Ale największy spadek odnotowały oceny obecnej sytuacji przez konsumentów.

W szczególności, poglądy na obecne warunki na rynku pracy spadły po raz pierwszy od września. Jednocześnie oceny warunków biznesowych osłabły drugi miesiąc z rzędu. W międzyczasie konsumenci byli również mniej optymistyczni co do przyszłych warunków biznesowych. W nieco mniejszym stopniu, co do dochodów. Powrót pesymizmu co do przyszłych perspektyw zatrudnienia zaobserwowany w grudniu został potwierdzony w styczniu.

Spadkowi zaufania przewodzili konsumenci poniżej 55 roku życia. Konsumenci w wieku 55+ odnotowali niewielki wzrost nastrojów. Największy spadek zaufania zaobserwowano w gospodarstwach domowych zarabiających ponad 125 tys. dolarów. Wśród mniej majętnych Amerykanów nastroje poprawiły się.

Jasne strony

Poglądy konsumentów na temat bieżącej sytuacji finansowej ich rodziny były bardziej pozytywne. Co więcej, sześciomiesięczne oczekiwania dotyczące finansów rodzinnych osiągnęły nowy rekord. Odsetek konsumentów przewidujących recesję w ciągu najbliższych 12 miesięcy był stabilny w pobliżu najniższego poziomu od 2024 roku. Konsumenci pozostali również optymistycznie nastawieni do rynku akcji, nawet jeśli nieco mniej niż pod koniec 2024 roku.

Ponad połowa konsumentów (52,9%) spodziewała się wzrostu cen akcji w nadchodzącym roku, w porównaniu do zaledwie 23,7%, którzy spodziewali się spadku. Średnie 12-miesięczne oczekiwania inflacyjne wzrosły z 5,1% do 5,3% w styczniu, prawdopodobnie odzwierciedlając bardziej stabilną inflację w ostatnich miesiącach.

Ponad połowa (51,4%) konsumentów oczekuje obecnie wyższych stóp procentowych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Odsetek oczekujących niższych stóp spadł z 28,5% w ubiegłym miesiącu do 23,9% w styczniu. Jest to zgodne z niedawnymi sygnałami Fed, że tempo obniżek stóp procentowych może spowolnić w 2025 r., a także z trwającym wzrostem oprocentowania kredytów hipotecznych. Plany zakupowe dotyczące domów i samochodów nie uległy zmianie w styczniu.

Plany zakupowe konsumentów nie zmieniły się w przypadku większości urządzeń i nadal spadały w przypadku elektroniki na podstawie sześciomiesięcznej, kroczącej średniej. W dalszym ciągu konsumenci wyrażali zamiar zakupu dodatkowych usług w nadchodzących miesiącach. Zwłaszcza gastronomicznych i streamingu. Plany wakacyjne wykazują tendencję spadkową na początku 2025 roku.

Obecna sytuacja

Oceny konsumentów dotyczące bieżących warunków biznesowych pogorszyły się w styczniu.

  • 18,4% konsumentów stwierdziło, że warunki biznesowe są „dobre”, w porównaniu z 21,0% w grudniu.
  • 15,4% stwierdziło, że warunki biznesowe są „złe”, bez zmian w porównaniu z grudniem.

Ocena rynku pracy przez konsumentów spadła w styczniu.

  • 33,0% konsumentów stwierdziło, że miejsc pracy jest „pod dostatkiem”, co oznacza spadek z 37,1% w grudniu.
  • 16,8% konsumentów stwierdziło, że praca jest „trudna do zdobycia”, co oznacza wzrost z 14,9%.

Oczekiwania za sześć miesięcy

  • Konsumenci byli mniej optymistyczni co do perspektyw warunków biznesowych w styczniu.
  • 20,9% konsumentów spodziewało się poprawy warunków biznesowych, w porównaniu z 22,7% w grudniu.
  • 18,7% spodziewało się pogorszenia warunków biznesowych, w porównaniu z 17,3%.

Oceny konsumentów dotyczące perspektyw rynku pracy pozostały pesymistyczne.

19,4% konsumentów spodziewało się większej liczby dostępnych miejsc pracy, co oznacza nieznaczny spadek z 19,8% w grudniu.

  • 20,3% spodziewało się mniejszej liczby miejsc pracy, bez zmian w porównaniu z grudniem.

Oceny konsumentów dotyczące perspektyw ich dochodów były w styczniu mniej optymistyczne.

  • 18,3% konsumentów spodziewało się wzrostu dochodów, co oznacza spadek z 19,0% w grudniu.
  • 11,9% oczekiwało, że ich dochody spadną, w porównaniu z 12,1%.

Ocena finansów rodzinnych i ryzyko recesji

  • Ocena bieżącej sytuacji finansowej rodziny przez konsumentów poprawiła się w styczniu. Także oceny konsumentów dotyczące oczekiwanej sytuacji finansowej ich rodzin osiągnęły nowy rekord
  • Postrzegane prawdopodobieństwo recesji w USA w ciągu najbliższych 12 miesięcy pozostało blisko najniższego poziomu w serii.
Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.