Znana polska firma przyjmuje płatności w crypto. Poszedł już pierwszy „gruby” przelew
Notowany na polskiej giełdzie Text nie tylko obsługuje firmy z rynku kryptowalut, ale też od niedawna przyjmuje płatności w tej formie. W ten sposób partnerzy biznesowi zyskali alternatywę dla płatności w dolarze. Co jeszcze słychać w podmiocie, który działa na ponad 150 rynkach? W nieodległej przyszłości ofertę tego gracza może czekać prawdziwa rewolucja.
Kiedyś LiveChat Software, dzisiaj Text
Text to podmiot z rodzimego podwórka IT. Jeszcze kilka lat temu był znany pod nazwą LiveChat Software i pewnie wielu z was kojarzy już sztandarowy produkt spółki: LiveChat. To platforma do obsługi klientów odwiedzających strony internetowe firm. Do tego dochodzą ChatBot (narzędzie do tworzenia botów konwersacyjnych) czy HelpDesk (rozwiązanie do zarządzania zgłoszeniami) i KnowledgeBase (system do gromadzenia i udostępniania wiedzy). Tyle słowem wstępu. O co chodzi z crypto?
Płatności przyjmowane w dolarze. Teraz także w crypto
Jak udało mi się dowiedzieć od Działu Relacji Inwestorskich Text, w kwietniu firma umożliwiła swoim klientom płatności w kryptowalutach. Na razie z tego rozwiązania mogą korzystać klienci w planie „enterprise”. Z pozyskanych informacji wynika, że firma zainkasowała już pierwszą dużą płatność w cyfrowej walucie. Podmiot zaznacza jednak, że nie posiada aktywów w crypto – po swojej stronie transakcji widzi już dolary. Cały proces odbywa się przy użyciu narzędzi Stripe.
Skąd decyzja o otwarciu się na crypto? Podobno chcieli tego sami klienci. Do tej pory musieli płacić za usługi w dolarach. Dotyczyło to nawet polskich firm. A to oznacza nie tylko wyższe koszty, ale też rozciąga proces płatności w czasie. Dla niektórych podmiotów sprawa może być szczególnie problematyczna w czasie zawirowań na rynku walutowym. Czyli w sytuacji, jaką obecnie obserwujemy. I skoro już mowa o raczkującej (na razie) wojnie handlowej – jak może ona wpłynąć na funkcjonowanie Text?
Obecna dysputa dotycząca ceł w tej chwili nie dotyczy nas bezpośrednio, ale może mieć wpływ na naszych klientów. Sytuacja gospodarcza i nastroje przedsiębiorców, zwłaszcza w USA które odpowiadają za ponad 30% naszych przychodów, na pewno ma wpływ na nasz biznes. Jednak należy pamiętać, że mamy klientów w 150 krajach, a są wśród nich firmy i instytucje z praktycznie wszystkich branż – przekonuje Marcin Droba, VP of Investor Relations w Text.
Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie dla Text?
Jak na ten biznes może wpłynąć rozwój sztucznej inteligencji? Przedstawiciel firm postrzega to jako wielką szansę. Podmiot zakłada pełną automatyzację obsługi klienta, w której człowiek staje się ekspertem nadzorującym ten proces. I może się to wydarzyć w ciągu kilku najbliższych lat, chociaż spółka zaznacza, że w tym zakresie trudno jest o precyzyjne prognozy. Jednocześnie dodaje, że już teraz w znacznym stopniu korzysta z SI w analizie danych czy automatyzacji procesów.
Text w najbliższym czasie nie będzie przejmować innych podmiotów, ani zmieniać polityki dywidendowej. Akcjonariusze nadal mogą liczyć na to, że spółka podzieli się z nimi zyskami. Jeśli już gdzieś mamy się doszukiwać niespodzianek, to w samej ofercie. Portfolio produktowe jest obecnie w przebudowie, a efektem ma być dostarczenie klientowi jednego, spójnego narzędzia, które zapewni wszystkie możliwości usług Text. A nawet więcej. Konkretami w tym zakresie firma będzie się jednak dzielić dopiero za kilka miesięcy.