Oficjalny raport o kryptowalutach z USA. Mamy ważną datę. Kiedy decyzja o rezerwie Bitcoina? To treść
Posługując się źródłowym, oryginalnym dokumentem amerykańskiej administracji, dokonaliśmy zbiorczego tłumaczenia całości raportu zatytułowanego STRENGTHENING AMERICAN LEADERSHIP
IN DIGITAL FINANCIAL TECHNOLOGY z 23 stycznia 2025 roku. Oryginalny dokument znaleźć można pod tym linkiem. Z raportu wynika, że wsparty zostanie 'cały sektor kryptowalut’, nie tylko sam Bitcoin. Co więcej, do końca czerwca 2025 roku powinniśmy poznać już wszystkie szczegóły dot. przyszłej sytuacji rynku i ruchów, jakie podejmą Stany Zjednoczone.
W raporcie nie ma nigdzie wzmianki na temat potencjalnego zwiększenia rezerw kryptowalut w USA. Brak też bezpośredniego wskazania, że Stany Zjednoczone dążyć będą do analiz zmiany tego stanu rzeczy. Kluczowe będzie dalsze śledzenie działań Prezydenckiej Grupy Roboczej, szczególnie raportu zaplanowanego na czerwiec 2025 roku. Może on zawierać bardziej szczegółowe informacje na temat przyszłego zaangażowania USA w aktywa cyfrowe. Oto raport.
Sekcja 1. Cel i zasady
Na mocy upoważnienia nadanego mi jako Prezydentowi przez Konstytucję i prawa Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz w celu promowania głównej pozycji Stanów Zjednoczonych w zakresie zasobów cyfrowych i technologii finansowej przy jednoczesnej ochronie wolności gospodarczej, niniejszym zarządza się, co następuje:
Branża aktywów cyfrowych odgrywa kluczową rolę w innowacjach i rozwoju gospodarczym w Stanach Zjednoczonych, a także w międzynarodowym przywództwie naszego narodu. Dlatego też polityką mojej administracji jest wspieranie odpowiedzialnego wzrostu i wykorzystania aktywów cyfrowych, technologii blockchain i powiązanych technologii we wszystkich sektorach gospodarki, w tym poprzez:
- (i) Ochronę i promowanie zdolności zarówno indywidualnych obywateli, jak i podmiotów z sektora prywatnego do uzyskiwania dostępu. Oraz do wykorzystywania w zgodnych z prawem celach otwartych publicznych sieci blockchain bez prześladowań. W tym zdolności do opracowywania i wdrażania oprogramowania, do uczestniczenia w wydobywaniu i walidacji, do zawierania transakcji z innymi osobami bez bezprawnej cenzury oraz do samodzielnego przechowywania zasobów cyfrowych;
- (ii) Promowanie i ochrona suwerenności dolara amerykańskiego. W tym poprzez działania promujące rozwój i wzrost legalnych stablecoinów wspieranych przez dolara na całym świecie;
- (iii) Ochrona i promowanie sprawiedliwego i otwartego dostępu do usług bankowych. Dla wszystkich przestrzegających prawa obywateli i podmiotów sektora prywatnego;
- (iv) Zapewnienie jasności i pewności regulacyjnej opartej na przepisach neutralnych technologicznie. Wszystko to w ramach uwzględniających powstające technologie, jasne podejmowanie decyzji i dobrze zdefiniowane granice regulacyjne jurysdykcji, z których wszystkie są niezbędne do wspierania dynamicznej i integracyjnej gospodarki cyfrowej oraz innowacji w zakresie zasobów cyfrowych, blockchainów bez zezwoleń i technologii rozproszonych rejestrów;
- (v) podjęcie środków w celu ochrony Amerykanów przed ryzykiem związanym z cyfrowymi walutami banków centralnych (CBDC), które zagrażają stabilności systemu finansowego, prywatności osób fizycznych i suwerenności Stanów Zjednoczonych. W tym poprzez zakaz ustanawiania, emisji, obiegu i używania CBDC w ramach jurysdykcji Stanów Zjednoczonych.
Sekcja 2. Definicje.
(a) Do celów niniejszego zarządzenia termin „aktywa cyfrowe” odnosi się do dowolnej cyfrowej reprezentacji wartości, która jest rejestrowana w rozproszonej księdze, w tym kryptowalut, tokenów cyfrowych i stablecoinów.
(b) Termin „blockchain” oznacza dowolną technologię, w której dane są:
- (i) Udostępniane w sieci w celu utworzenia publicznej księgi zweryfikowanych transakcji lub informacji między jej uczestnikami;
- (ii) Powiązane przy użyciu kryptografii w celu zachowania integralności księgi publicznej i wykonywania innych funkcji;
- (iii) Dystrybuowane wśród uczestników sieci w sposób zautomatyzowany w celu jednoczesnej aktualizacji uczestników sieci na temat stanu księgi publicznej i wszelkich innych funkcji;
- (iv) składa się z publicznie dostępnego kodu źródłowego.
(c) „waluta cyfrowa banku centralnego” oznacza formę pieniądza cyfrowego lub wartości pieniężnej, denominowaną w krajowej jednostce rozliczeniowej, która jest bezpośrednim zobowiązaniem banku centralnego.
Sekcja 3. Uchylenie rozporządzenia wykonawczego 14067 i ram Departamentu Skarbu z dnia 7 lipca 2022 r.
- (a) Rozporządzenie wykonawcze 14067 z dnia 9 marca 2022 r. (Zapewnienie odpowiedzialnego rozwoju aktywów cyfrowych) zostaje niniejszym uchylone.
- (b) Sekretarz Skarbu jest zobowiązany do natychmiastowego odwołania „Ram międzynarodowego zaangażowania w aktywa cyfrowe” Departamentu Skarbu, wydanych w dniu 7 lipca 2022 r.
- (c) Wszystkie polityki, dyrektywy i wytyczne wydane na podstawie zarządzenia wykonawczego 14067 oraz „Framework for International Engagement on Digital Assets” Departamentu Skarbu zostają niniejszym unieważnione lub zostaną unieważnione przez Sekretarza Skarbu, w zależności od przypadku, w zakresie, w jakim są niezgodne z postanowieniami niniejszego zarządzenia.
- (d) Sekretarz Skarbu podejmie wszelkie odpowiednie środki w celu zapewnienia zgodności z zasadami określonymi w niniejszym zarządzeniu.
Sekcja 4. Powołanie prezydenckiej grupy roboczej ds. rynków aktywów cyfrowych.
(a) Niniejszym ustanawia się w ramach Krajowej Rady Gospodarczej Prezydencką Grupę Roboczą ds. Rynków Aktywów Cyfrowych (Grupa Robocza). Grupie roboczej przewodniczy specjalny doradca ds. sztucznej inteligencji i kryptowalut (przewodniczący). Oprócz przewodniczącego w skład grupy roboczej wchodzą następujący urzędnicy lub wyznaczone przez nich osoby:
- (i) Sekretarz Skarbu;
- (ii) Prokurator Generalny;
- (iii) Sekretarz Handlu;
- (iv) Sekretarz Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- (v) Dyrektor Biura Zarządzania i Budżetu;
- (vi) asystent prezydenta ds. bezpieczeństwa narodowego;
- (vii) Asystent Prezydenta ds. Krajowej Polityki Gospodarczej (APEP);
- (viii) asystent prezydenta ds. nauki i technologii;
- (ix) doradca ds. bezpieczeństwa wewnętrznego;
- (x) przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd; oraz
- (xi) Przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Commodity Futures Trading)
(xii) W stosownych przypadkach i zgodnie z obowiązującym prawem, przewodniczący może zaprosić szefów innych departamentów i agencji wykonawczych (agencji) lub innych wyższych urzędników w Biurze Wykonawczym Prezydenta do udziału w posiedzeniach grupy roboczej, na podstawie znaczenia ich wiedzy specjalistycznej i obowiązków.
(b) W ciągu 30 dni od daty niniejszego zarządzenia Departament Skarbu, Departament Sprawiedliwości, Komisja Papierów Wartościowych i Giełd oraz inne odpowiednie agencje, których szefowie wchodzą w skład grupy roboczej, zidentyfikują wszystkie przepisy, wytyczne, zarządzenia lub inne elementy, które mają wpływ na sektor aktywów cyfrowych.
W ciągu 60 dni od daty niniejszego zarządzenia każda agencja przedłoży przewodniczącemu zalecenia dotyczące tego, czy każde zidentyfikowane rozporządzenie, dokument z wytycznymi, zarządzenie lub inny element powinien zostać uchylony, lub zmodyfikowany. Albo, w przypadku elementów innych niż przepisy, przyjęty w rozporządzeniu.
Ciąg dalszy
(c) W ciągu 180 dni od daty niniejszego zarządzenia Grupa Robocza przedłoży Prezydentowi, za pośrednictwem APEP, raport, w którym zaleci propozycje regulacyjne i legislacyjne, które wspierają politykę ustanowioną w niniejszym zarządzeniu. W szczególności raport powinien koncentrować się na następujących kwestiach:
- (i) Grupa robocza zaproponuje federalne ramy regulacyjne dotyczące emisji i funkcjonowania aktywów cyfrowych, w tym stablecoinów, w Stanach Zjednoczonych. Raport grupy roboczej powinien uwzględniać przepisy dotyczące struktury rynku, nadzoru, ochrony konsumentów i zarządzania ryzykiem.
- (ii) Grupa robocza oceni potencjalne utworzenie i utrzymanie krajowych zapasów aktywów cyfrowych. Zaproponuje kryteria tworzenia takich zapasów, potencjalnie pochodzących z kryptowalut legalnie przejętych przez rząd federalny w ramach jego działań w zakresie egzekwowania prawa.
(d) Przewodniczący wyznacza dyrektora wykonawczego grupy roboczej, który jest odpowiedzialny za koordynację jej codziennych funkcji. W kwestiach mających wpływ na bezpieczeństwo narodowe Grupa Robocza konsultuje się z Radą Bezpieczeństwa Narodowego.
(e) W stosownych przypadkach i zgodnie z prawem Grupa Robocza przeprowadza publiczne przesłuchania i otrzymuje indywidualne ekspertyzy od liderów w dziedzinie zasobów cyfrowych i rynków cyfrowych.
Sekcja 5. Zakaz walut cyfrowych banków centralnych.
(a) Z wyjątkiem zakresu wymaganego przez prawo, agencjom niniejszym zabrania się podejmowania jakichkolwiek działań w celu ustanowienia: emisji lub promowania CBDC w ramach jurysdykcji Stanów Zjednoczonych, lub za granicą.
(b) Z wyjątkiem zakresu wymaganego przez prawo, wszelkie bieżące plany lub inicjatywy w jakiejkolwiek agencji związane z utworzeniem CBDC w ramach jurysdykcji Stanów Zjednoczonych zostaną natychmiast zakończone i żadne dalsze działania nie mogą być podejmowane w celu opracowania, lub wdrożenia takich planów lub inicjatyw.
Sekcja 6. Rozdzielność postanowień
(a) Jeśli którekolwiek z postanowień niniejszego zarządzenia lub zastosowanie któregokolwiek z postanowień do jakiejkolwiek osoby, lub okoliczności zostanie uznane za nieważne, nie będzie to miało wpływu na pozostałą część niniejszego zarządzenia i zastosowanie jego postanowień do innych osób lub okoliczności.
Sekcja 7. Postanowienia ogólne
(a) Żadne z postanowień niniejszego zarządzenia nie może być interpretowane jako naruszające lub w inny sposób wpływające na:
(i) uprawnienia przyznane przez prawo departamentowi wykonawczemu, agencji lub jej szefowi; lub
(ii) funkcje Dyrektora Biura Zarządzania i Budżetu związane z propozycjami budżetowymi, administracyjnymi lub legislacyjnymi. (b) Niniejsze zarządzenie zostanie wdrożone zgodnie z obowiązującym prawem i w zależności od dostępności środków.
(c) Niniejsze zarządzenie nie ma na celu i nie tworzy żadnych praw ani korzyści, materialnych lub proceduralnych, egzekwowalnych na mocy prawa lub na zasadzie słuszności przez jakąkolwiek stronę przeciwko Stanom Zjednoczonym, ich departamentom, agencjom lub podmiotom, ich funkcjonariuszom, pracownikom lub agentom, lub jakiejkolwiek innej osobie.
BIAŁY DOM, 23 stycznia 2025 roku
Analiza Bithub.pl
Analizując raport pod kątem możliwości sugerowania przez rząd USA potencjalnego skupowania Bitcoina (BTC) z rynku w celu zwiększenia swoich rezerw, należy szczegółowo rozważyć kilka fragmentów. Które mogą wskazywać na takie zamiary, mimo że dokument nie mówi tego wprost? Oto nasze wnioski.
Czemu się przyjrzeć?
Po pierwsze Sekcji 1(i): 'Ochrona zdolności indywidualnych obywateli i podmiotów do uczestnictwa w blockchainach’ Ten fragment kładzie nacisk na ochronę wolności korzystania z blockchainów bez cenzury i prześladowań. Możemy rozumieć go jako podkreślenie znaczenia zasobów cyfrowych (w tym BTC). Wszystko to w kontekście innowacji i wolności gospodarczej. Jednak nie wskazuje on bezpośrednio na plan akumulacji aktywów w USA.
W Sekcjia 4(c)(ii): 'Ocena potencjalnego utworzenia i utrzymania krajowych zapasów aktywów cyfrowych’ mamy fragment z którego wynika, że „Grupa robocza oceni potencjalne utworzenie i utrzymanie krajowych zapasów aktywów cyfrowych.” Właściwie to najbardziej bezpośredni zapis w raporcie, który sugeruje, że rząd USA bierze pod uwagę posiadanie aktywów cyfrowych, w tym Bitcoina, w ramach swoich rezerw.
Komentarz
Mowa jest o „aktywów cyfrowych” ale brak precyzyjnych sformulowań, że Bitcoin może być tu jedynnie uwzględniony. Z jednej strony otwiera to furtkę do zapasów złożonych także z innych kryptowalut… Ale rząd nie deklaruje zakupu z rynku pierwotnego ani wtórnego. Tylko możliwość „utrzymania zapasów” kryptowalut przejętych w działaniach egzekucyjnych (np. przez FBI, IRS). Zatem może być pewną furtką do stopniowego gromadzenia rezerw, bez oficjalnych zakupów rynkowych.
W Sekcji 1 (ii) oraz Sekcji 4(e) przekonujemy się, że choć celem jest ochrona dominacji dolara… Rozwój stablecoinów wspieranych przez dolara mógłby być strategią obronną wobec Bitcoina i innych kryptowalut. Wprowadzenie stablecoinów mogłoby częściowo zmniejszyć presję na potencjalny skup BTC. Z drugiej strony, uznanie potrzeby innowacji w sektorze cyfrowych aktywów sugeruje, że strategia USA w zakresie crypto może ulegać zmiaonom.a
Możliwość uzyskania opinii od liderów rynku kryptowalut i blockchainów … Może otworzyć pole do rekomendacji uwzględnienia Bitcoina jako aktywa strategicznego. Eksperci i zarządzający funduszami mogą podkreślać znaczenie Bitcoina jako cyfrowego złota, lub aktywa 'hedgującego’ deficyt fiskalny USA. Rynkom przyjdzie poczekać prawdopodobnie ok. 180 dni, by poznać finalny kształt polityki dot. kryptowalut w USA.
Dla mnie nie ulega kwestii, że dokument ten ma na celu przejęcie kontroli na rynkiem kryptowalut instrumentami informatycznymi o rozszerzonym zakresie penetracji rynku, ażeby wyeliminować konkurencję (np. chińską, rosyjską lub europejską). Co prawda może tu zadziałać prawo Parkinsona „jeżeli chcesz upupić sprawę powołaj komisję”, ale prezydent o zacięciu biznesowym a nie urzędniczym będzie pewnie gonił członków komisji do roboty.