IDO: jeden z najgorętszych tematów w kryptosferze! | Jak i gdzie w nie inwestować?

Initial DEX Offering (IDO) to jeden z najgorętszych tematów na rynku kryptowalut. Oto kompletny przewodnik przedstawiający ich specyfikę i różnice w porównaniu z ICO i IEO, jak również wskazówki odnośnie tego, czego potrzebujesz, by zainwestować w IDO i na których platformach możesz to zrobić.

Społeczność kryptowalut jest szczególnie kreatywna, jeśli chodzi o znajdowanie nowych sposobów uruchamiania projektów i pozyskiwania funduszy. Pod koniec 2017 i na początku 2018 roku pojawiły się ICO (Initial Coin Offering), w ramach których zespoły deweloperskie zbierały środki, sprzedając publicznie część całkowitej podaży tokenów. Doprowadziło to wówczas to absolutnej euforii, ponieważ oczekiwano, że te świeże, cyfrowe monety zwiększą swoją wartość zaraz po rozpoczęciu ich notowań na giełdach i włączeniu możliwości obrotu na parach handlowych z ich udziałem.

Zmierzch ICO i IEO

ICO zostały wdrożone głównie za pomocą standardu ERC-20 na Ethereum i szybko stały się wiodącym przypadkiem użycia tokenów opartych na ETH. Pierwsze ICO w 2016 roku zebrały zaledwie kilka milionów dolarów, ale rok później średnia pozyskana kwota wynosiła od 20 do 30 milionów dolarów. Niedługo potem większe projekty, takie jak Bancor, zebrały ponad 150 milionów dolarów.

Szum i poziom spekulacji wokół ICO był wtedy tak silny, że niektórym projektom rzeczywiście udało się zebrać ogromne kwoty. Jednym z lepszych przykładów może być EOS. Projekt otrzymał ponad 4 miliardy dolarów finansowania.

Bańka ICO pękła ostatecznie w 2018 roku, ale nie upłynęło dużo czasu, zanim rynek wypracował nowy model działania z kilkoma kluczowymi różnicami. Pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku, na rynek weszły pierwsze IEO (Initial Exchange Offering).

Te IEO, w dużej mierze zainicjowane przez Binance Launchpad, podążały za modelem finansowania społecznościowego ICO, ale projekty były od tej chwili znacznie dokładniej sprawdzane. Odkąd zostały uruchomione na popularnych giełdach, takich jak Binance, KuCoin, Huobi, OKEx i innych, zespoły giełdowe przeprowadziły rozległą analizę due diligence, dlatego IEO nie były tak liczne jak ICO – istniała wyższa bariera wejścia. Oprócz pozyskiwania funduszy, IEO skorzystały również na wejściu na giełdę, która zarządzała sprzedażą tokenów. Jednym z największych problemów inwestorów ICO w 2018 roku było to, czy lub która giełda zgodzi się na listing danego tokena, podczas gdy liczba i różnorodność ICO była ogromna.

Niektóre z bardziej popularnych projektów, które cieszą się obecnie wielomilionową, a nawet wielomiliardową wyceną, zaczynały jako IEO. Należą do nich Elrond, Matic Network (obecnie Polygon), Celer Network, WazirX i Band Protocol.

W świetle obaw związanych z notowaniami, wraz z rosnącą popularnością zdecentralizowanych giełd, takich jak Uniswap (Ethereum) i PancakeSwap (BSC), każdy może wystawić nowy token i zacząć dostarczać mu płynność. Było zatem tylko kwestią czasu, zanim branża zechce to wykorzystać.

Tak więc w 2021 roku na scenę weszły IDO. Przyjrzyjmy się, czym one są i wszystkim, co powinieneś o nich wiedzieć.

Co to jest Initial DEX Offering (IDO)?

Warto zauważyć, że pierwotna koncepcja IDO uległa na przestrzeni lat ogromnym zmianom i, w swojej obecnie najpopularniejszej formie, ma niewiele wspólnego z tym, czym miała się stać, gdy miało miejsce pierwsze IDO.

W istocie, IDO jest następcą ICO i IEO, ponieważ ma na celu zebranie środków na finansowanie i uruchomienie projektu. Jednak w przeciwieństwie do ICO i IEO, w których tokeny są sprzedawane przed notowaniem, w ramach IDO są one notowane natychmiast na zdecentralizowanej giełdzie (DEX) – stąd nazwa.

Pierwsze w historii IDO, które miało miejsce w czerwcu 2019 r. to case Raven Protocol. Zespół odpowiedzialny za wdrożenie protokołu wybrał zdecentralizowaną giełdę Binance – Binance DEX. Umieścili tam token po określonej cenie, a traderzy mogli go kupić, dopóki nie zostanie osiągnięty hard cap. Podobnie odbyło się to w przypadku innych pierwszych IDO na większości platform.

Ten konkretny sposób zbierania funduszy miał teoretycznie kilka potężnych korzyści, w tym:

  • szybki trading
  • natychmiastowa płynność
  • otwarte i uczciwe pozyskiwanie funduszy

Inwestorzy nie byli jednak zadowoleni. Powodem było to, że tak prowadzone sprzedaże doprowadziłyby zasadniczo do wykupienia tokenów w ciągu kilku sekund, pozostawiając niewielką szansę dla przeciętnego Kowalskiego na zdobycie udziałów. Narodziło się przekonanie, że są one wyłapywane przez boty i osoby z wewnątrz, a branża musiała dostosować się, aby zaspokoić rosnący popyt.

Doprowadziło to do narodzin platform startowych IDO – jednego z najgorętszych tematów końca 2020 i 2021 roku.

IDO w ich najbardziej popularnej postaci: czym różnią się od IEO?

W swoim najpopularniejszym kształcie i formie, IDO są szczególnie podobne do IEO z kilkoma kluczowymi różnicami.

W przypadku IEO to giełda była odpowiedzialna za sprawdzenie projektu i przeprowadzenie sprzedaży tokenów. Z IDO jest inaczej. To zewnętrzna platforma, która lustruje giełdę, podczas gdy sama sprzedaż tokenów odbywa się w zdecentralizowany sposób.

Teoretycznie każdy może zebrać fundusze poprzez IDO za pośrednictwem launchpada innej firmy, jako że jedyne, co trzeba zrobić, to otworzyć pulę.

Sposób, w jaki to działa, jest dość prosty. Projekt trafia do platformy startowej i jeśli spełnia wymagania, jest wybierany do przeprowadzenia IDO. Sam proces może się różnić w zależności od launchpada, ale koncepcja jest zawsze taka sama.

Istnieje pula, w której użytkownicy mogą kupić token „IOU”, który projekt chce uruchomić. IOU to potwierdzenie długu. Innymi słowy, inwestorzy płacą za swoje tokeny z góry, ale otrzymują je po Token Generation Event (TGE), co zwykle ma miejsce bardzo krótko po samym IDO (zwykle w ciągu kilku godzin).

Po pomyślnym zawarciu IDO, TGE token jest natychmiast wprowadzany do obrotu na zdecentralizowanej giełdzie. W większości przypadków dzieje się tak na Uniswap, ponieważ przeważająca liczba projektów jest nadal zbudowana na Ethereum, a ich tokeny są oparte na standardzie protokołu ERC20.

Inne łańcuchy bloków również zyskują na popularności, w tym Solana, Polkadot i Binance Smart Chain (BSC). Dlatego niektóre projekty wolą uruchamiać swoje tokeny, aby uniknąć wysokich opłat sieciowych w Ethereum. W takim przypadku token byłby listowany na natywnych giełdach, takich jak na przykład PancakeSwap BSC.

Na tym etapie można już zauważyć pewne różnice i podobieństwa między ICO i IEO:

źródło: tutaj

Czy bardzo niska początkowa kapitalizacja rynkowa to prawdziwy sekret IDO?

W przeciwieństwie do ICO, zwłaszcza w szczytowym okresie 2017-2018, IDO mają zazwyczaj bardzo niską kapitalizację rynkową w chwili, gdy zaczyna się ich publiczne notowanie. Zwykle jest to zaledwie kilka milionów, a w wielu przypadkach nawet mniej niż milion. Wynika to z okresów nabywania uprawnień dla prawie wszystkich posiadaczy tokenów (w tym zespołu, inwestorów początkowych i prywatnych), z wyjątkiem tych, którzy uczestniczą w faktycznym procesie początkowej oferty DEX.

Sam proces IDO zwykle przynosi najmniejszą ilość środków. Jak wspomniano powyżej, każdy uczestnik może wygrać alokację w wysokości kilkuset dolarów, a całkowita zebrana suma rzadko przekracza 500 000 dolarów.

Jaki to ma sens? Warto wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Popyt prawdopodobnie pozostanie wysoki podczas procesu odkrywania kolejnych poziomów cen. W związku z tym dobre projekty mogą z łatwością gwałtownie wzrosnąć do 10 razy, gdy tylko trafią na rynki. Stamtąd niektóre projekty przeszły nawet kolejne 10x, co zapewnia zwrot 100x dla uczestników IDO. Nawet po potencjalnym wzroście 100x projekt, który rozpoczął swoją drogę z kapitalizacją rynkową w wysokości 3 milionów dolarów, miałby kosztować 300 milionów dolarów, co wydaje się być czymś rozsądnym.
  • Rozwiązuje to niektóre problemy ICO / IEO, w których inwestorzy spieszą się, aby sprzedać z zyskiem i zrzucić cenę, gdy tylko token zostanie umieszczony na giełdzie – może to łatwo stworzyć efekt kuli śnieżnej.
  • Kwota pozyskiwania funduszy może nadal być wysoka (kilka milionów dolarów lub nawet więcej), ale – jeśli chodzi o zwroty – liczy się początkowa podaż w obiegu.

Nowy trend: IDO na wielu launchpadach

Warto zauważyć, że istnieje rosnący trend, w którym projekty uruchamiają swoje IDO na wielu platformach startowych, aby dotrzeć do większej liczby blockchainów i szerszej grupy inwestorów.

Przykładowo, projekt mógłby przeprowadzić jedno IDO na platformie opartej na Ethereum, a inne (lub kilka innych) na innych platformach zbudowanych na Binance Smart Chain, Polkadot, Solana lub innych sieciach.

Pozwala to użytkownikom na wybór miejsca, w którym chcą wziąć udział w grze. Win-win: inwestorzy cieszą się ogromnym zwrotem z inwestycji, podczas gdy projekt zyskuje dodatkowe zaplecze marketingowe.

Jest to kolejna typowa część w zasadzie każdego IDO – proces whitelistingu. Ponieważ popyt na sprzedaż tokenów jest bardzo wysoki, launchpady mogą pozwolić na udział tylko ograniczonej liczbie użytkowników i zapewnić im bardzo ograniczony wymiar alokacji – wart zwykle kilkaset dolarów.

Dlatego też każde IDO przechodzi przez szeroki proces whitelistingu, który zawęża liczbę uczestników do obsługiwanego maksimum.

Aby kwalifikować się do umieszczenia na białej liście, użytkownicy muszą wykonywać różne zadania marketingowe, które często obejmują:

  • Dołączenie do czatu telegramowego projektu
  • Retweetowanie i komentowanie tweetów projektu
  • Polubienie kont projektu na różnych innych platformach społecznościowych

Tworzy to kompletną burzę marketingową, w otoczeniu której dochodzi do wykładniczego wzrostu tych społeczności. Nie jest zaskoczeniem, że przyszły projekt IDO zbiera ponad 100 000 obserwujących na Twitterze i tyle samo osób w ich grupach telegramowych w ciągu kilku dni.

Innym wspólnym kryterium jest konieczność posiadania przez użytkowników pewnej liczby tokenów, które są natywne dla samego launchpada. Przykładowo, popularny launchpad IDO Polkastarter ma dwie pule – jedną otwartą dla wszystkich i drugą, w której mogą uczestniczyć tylko posiadacze POLS. Konkurencja w tym ostatnim jest znacznie mniejsza.

Zwykle są dwie rundy whitelistingu: jedna dla tych, którzy posiadają natywne tokeny launchpada, a druga dla szerszej publiczności. Oczywiście druga runda to astronomiczna rywalizacja, która pozostawia niewiarygodnie małe szanse na uczestnictwo. Z tego powodu niektóre platformy przeszły na inny model dystrybucji tokenów z gwarantowanymi alokacjami.

Czym są gwarantowane alokacje IDO?

Aby uzyskać przydział w nadchodzącym IDO, większość platform wymaga teraz od swoich użytkowników posiadania własnej puli natywnych tokenów (jak wspomniano powyżej), aby zwiększyć szanse uczestnictwa.

Jednak aby uniknąć loterii, niektóre platformy zdecydowały się zapewnić gwarantowaną alokację w oparciu o liczbę natywnych tokenów, które posiada użytkownik. Niektóre przykłady obejmują Kickpad, BSCPAD, TrustSwap i tak dalej.

Dla przykładu, jeśli IDO chce zebrać 100 000 USD, a jest 1000 kwalifikujących się uczestników, każdy z nich otrzyma 100 USD.

Jednakże, aby zachęcić większych hodlerów, launchpady utworzyły również poziomy, w których im więcej ich tokenów posiada użytkownik, tym wyższy jest ich przydział. Dlatego ceny wielu tokenów należących do launchpadów IDO również znacznie rosną.

Zalety i wady IDO

Zalety
  • Praktycznie każdy projekt może zebrać pieniądze

Usunięcie procedur weryfikacji IEO zapewniło wielu projektom dostęp do kapitału pozyskiwanego przez tłumy, co w teorii przynosi korzyści szerszej branży. Oczywiście może to być również wadą, o czym za chwilę.

  • Elastyczność

Inwestorzy nie muszą czekać długo, aż tokeny pojawią się na giełdzie. Notowanie zwykle odbywa się natychmiast po zakończeniu IDO, co pozwala im na spieniężenie inwestycji szybciej niż w przypadku ICO.

  • Natychmiastowa i wysoka płynność

W przypadku większości projektów praktyką stało się blokowanie znacznej części funduszy pochodzących z tłumu jako płynności na DEX, na którym token zaczyna obroty. Co więcej, wiele projektów będzie natychmiast oferować programy stakingu, aby zachęcić do holdingu.

  • Transparentność

Ponieważ wszystko dzieje się on-chain, istnieje możliwość śledzenia i każdy może zweryfikować kontrakty na tokeny z wyprzedzeniem (oczywiście jeśli są one publiczne).

Wady
  • Niejasny proces weryfikacji: podstawa do oszustw

Fakt, że istnieje tak duże zapotrzebowanie na IDO, pozwala również oszustom tworzyć niejasne projekty i dość szybko je uruchamiać.

  • Kosztowne kryteria uczestnictwa

Podczas gdy większość platform ma publiczną rundę, w której każdy może wziąć udział, szanse na wygranie alokacji praktycznie nie istnieją ze względu na niebotyczną konkurencję. Dlatego użytkownicy muszą posiadać dużą liczbę tokenów launchpada, aby uzyskać znaczną inwestycję i odpowiedni zwrot.

  • Nieproporcjonalny wymiar alokacji między inwestorami początkowymi, prywatnymi i publicznymi

Większość IDO zachowa większość tokenów dla zespołu i inwestorów początkowych / prywatnych. Jak wspomniano powyżej, nabywanie uprawnień w czasie pomaga zapobiegać spadkowi ceny tokena w wyniku potencjalnych wzrostów ceny. Jednak po osiągnięciu terminów odblokowania zgodnie z harmonogramem nabywania uprawnień prawie zawsze skutkuje to masowąrealizacją zysków. Wskazówka: śledząc inteligentne kontrakty, inwestorzy mogą łatwo sprawdzić, kiedy takie wydarzenie ma miejsce (zwykle raz w tygodniu, raz w miesiącu lub raz na kwartał).

Jak zainwestować w IDO?

Udział w IDO to proces, który może się różnić w zależności od wybranego launchpada. Istnieje jednak kilka wymagań, które zwykle spełnia większość projektów, niezależnie od tego, na które platformie się eksponuje.

Krok 1: Przeprowadź KYC / AML

Zdecydowana większość IDO wymaga od inwestorów przejścia przez procedurę KYC / AML przed dopuszczeniem ich do udziału. Dzieje się tak, ponieważ ramy regulacyjne dotyczące kryptowalut w większości krajów stały się znacznie bardziej rygorystyczne. Aby uniknąć potencjalnych problemów legislacyjnych, prawie wszystkie projekty IDO przeprowadzają KYC. Jest to również powód, dla którego obywatele USA rzadko kiedy mogą w nich uczestniczyć.

Krok 2 (opcjonalnie): Trzymaj tokeny platformy startowej

Jest to również coś, czego prawie każda platforma startowa wymaga od potencjalnych inwestorów. Jeśli chcą kwalifikować się do alokacji, muszą posiadać określoną liczbę tokenów launchpada lub zapewnić płynność w jakimś kształcie lub formie.

Krok # 3 Proces whitelistingu

Jak wspomniano powyżej, aby kwalifikować się do alokacji, użytkownicy muszą znajdować się na białej liście. Oprócz kontroli KYC muszą również wykonywać różne zadania, takie jak śledzenie niektórych stron na Twitterze, retweetowanie niektórych postów i dołączanie do określonych grup na Telegramie.

Krok 4 Przygotuj portfel Web 3.0

Aby wziąć udział w IDO, użytkownicy muszą wchodzić w interakcję z platformą startową, aby najpierw zainwestować, a po drugie, aby otrzymać swoje tokeny. Do tego będzie potrzebny portfel. Jednym z najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych rozwiązań w tym zakresie jest Metamask. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak załozyć taki portfel, kliknij tutaj.

Krok 5 Naucz się korzystać z Uniswap i innych DEX-ów

Zakładając, że uda Ci się uzyskać przydział i otrzymać tokeny do swojego portfela, chciałbyś zapewne zacząć nimi handlować. W tym celu powinieneś zapoznać się z działaniem Uniswap i innych zdecentralizowanych giełd.

Najpopularniejsze launchpady IDO

Polkastarter

Polkastarter można uznać za pioniera w dziedzinie launchpadów. Obecnie jest też największą z tego typu platform. Projekty na Polkastarter zazwyczaj gromadzą dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy obserwujących i wykładniczo powiększają społeczność platformy.

DuckSTARTER od DuckDAO

DuckSTARTER to platforma startowa DuckDAO, która również cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. Z powodzeniem uruchomiono na niej wiele projektów i nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.

BSC Pad

BSC Pad to pierwszy starter stworzony dla projektów na Binance Smart Chain. Interesujące jest również to, że użytkownicy otrzymują gwarantowane przydziały na podstawie liczby posiadanych tokenów BSCPAD, co eliminuje proces loterii, ale także zmniejsza wielkość alokacji w oparciu o fundraisingowe cele.

Oczywiście są to jedne z bardziej popularnych launchpadów. Poniższa infografika daje zdecydowanie szerszy obraz:

źródło: tutaj

artykuł został opracowany na podstawie: źródło

ICOIDOIEO
Komentarze (0)
Dodaj komentarz