Altcoiny to prawdziwy Dziki Zachód. Właściwie co chwilę na rynku kryptowalut uruchamiane są nowe projekty, które oprócz propozycji rozwiązania kolejnych problemów i usprawnienia dotychczasowych rozwiązań oferują często nietuzinkowe opcje zwrotu z inwestycji. Jak jednak spośród tysięcy altcoinów odsiać te niewiele warte i wybrać takie, w które warto zainwestować? I jeszcze jedno: gdzie szukać takich projektów i na co zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru?
Na Dzikim Zachodzie trzeba walczyć o przetrwanie
Kryptowaluty to wciąż nowa i nie do końca odkryta dziedzina technologii. To branża, która cały czas podlega mechanizmom twórczym i jako taka pełna jest szans, ale również pułapek. Ponadto, wciąż wdrażane są nowe regulacje a niektóre z systemów ciągle są rozwijane i nie zawsze do końca solidne. Wraz z dojrzewaniem branży staje się ona jednak w coraz większym stopniu stabilna i niezawodna. Do ideału jednak wciąż daleko.
Inwestowanie w altcoiny można podzielić na 3 ogólne zasady:
- Zasada 1: Spodziewaj się, że stracisz wszystko
Altcoiny są niezwykle ryzykowne. Ta przestrzeń jest pełna oszustw i rug pulli. Oddajesz swoje pieniądze w ręce losowego zespołu ludzi. Mogą być najlepsi na świecie lub po prostu porzucić projekt, ponieważ nie będą mieli już ochoty nad nim pracować. Wszystko to oznacza, że nie powinieneś wkładać żadnych pieniędzy w altcoiny, jeśli nie jesteś gotowy na to, że możesz stracić swoje pieniądze.
- Zasada 2: Jeśli nie jesteś w stanie tego wyjaśnić, nie inwestuj w to
Świetnym sposobem na przekonanie się, że dany altcoin jest wart zainteresowania jest sprawdzenie, czy jesteś w stanie wytłumaczyć stojące za nim fundamenty na przykład swojemu koledze. Powinieneś inwestować tylko w te projekty, które rozumiesz i potrafisz przekazać informacje o nich innym ludziom. Jaki problem rozwiązuje projekt? Czym jest? Jaka jest jego tokenomika?
- Zasada 3: DYOR
Do Your Own Research oznacza nie mniej nie więcej niż konieczność przeprowadzenia własnej, dogłębnej analizy rynku. Nie wierz nikomu na słowo. Nigdy nie ulegaj FOMO (strach przed pominięciem okazji inwestycyjnej – Fear Of Missing Out). Zamiast tego szukaj informacji u źródła. Przeczytaj whitepaper, dołącz do kanałów na Telegram i Discord, zadawaj pytania twórcom. Koniec końców to Twoje pieniądze. Nie lekceważ tej odpowiedzialności.
Wysokie ryzyko, wysoka nagroda
Jeśli altcoiny są tak ryzykowne, po co ryzykować inwestycję w nie ciężko zarobioną gotówkę?
Altcoiny mają potencjał do parabolicznych ruchów ceny, które niejednokrotnie stwarzają okazję do niemałych zysków… Załóżmy, że kupujesz 4 altcoiny o wartości 100 USD. Jeden z nich notuje oszałamiający zysk x10. Ale pozostałe 3 spadają do zera. Mimo że 3 twoje typy ostatecznie nie zdały egzaminu, ten jeden sukces i tak pokrył straty…
Inwestując w altcoiny, niektóre z twoich typów nieuchronnie okażą się niewypałami. Tak czy inaczej postaraj się z tej porażki wyciągnąć jakąś naukę.
Celuj nisko, ale… nie za nisko
O tokenomice aktywów cyfrowych rozmawialiśmy tutaj. Istotą jest to, że kapitalizacja rynkowa jest tworzona przez zsumowanie ceny każdego tokena. To świetny sposób na ocenę, jak „duży” jest projekt.
Henry Gruett nie inwestuje w projekt, którego kapitalizacja rynkowa nie przekracza 10 milionów dolarów. Może to brzmieć jak ogromna liczba, ale w rzeczywistości kapitalizacja rynkowa 10 milionów dolarów jest dość mała. Jeśli projekt jest mniejszy, jest po prostu zbyt ryzykowny (nawet dla altcoinów).
Generalnie warto inwestować w projekty, których kapitalizacja rynkowa przekracza 100 milionów dolarów. Projekty, które przełamały tę barierę, będą znacznie bezpieczniejsze niż projekty o kapitalizacji rynkowej poniżej 100 milionów dolarów. Żeby było jasne, nadal są bardzo ryzykowne (w końcu są altcoinami). Ale jest to znacznie mniej ryzykowne niż bardzo mały projekt.
Nie znajdziesz ich na Coinbase…
„Małych” altcoinów/ tokenów nie znajdziesz na scentralizowanej giełdzie, takiej jak Coinbase lub Binance. Zamiast tego będziesz musiał skorzystać z zdecentralizowanych giełd. Istnieje wiele DEX-ów, ale najbardziej znane to Uniswap (dla sieci Ethereum) i PancakeSwap (dla BSC).
Niestety, decentralizacja kryptowalut wiąże się z ryzykiem tego, że padniesz ofiarą oszustwa. Najpopularniejszą metodą oszukiwania użytkowników jest metoda zwana „rug pull”. Chodzi w tym o to, że deweloperzy sprzedają nagle wszystkie swoje tokeny i uciekają z pieniędzmi, które ludzie zainwestowali w ich projekt.
W poszukiwaniu prawdziwych skarbów…
Zdecydowana większość altcoinów, na które się natkniesz, nie będzie warta inwestycji. Wiele z nich będzie oszustwami, bezsensownymi projektami lub po prostu nigdy nie ruszy z miejsca. Będziesz musiał przesiać tony projektów, aby znaleźć te prawdziwe, nieoszlifowane diamenty.
Ale … gdzie ich szukać?
CoinMarketCal
Ten serwis internetowy jest jednym z najlepszych miejsc na znalezienie nowych altcoinów. Jest to w zasadzie gigantyczny kalendarz dla różnych projektów altcoinowych. Każde duże wydarzenie zapowiadające uruchomienie jakiegoś projektu zostanie w nim umieszczone. Następnie inne osoby mogą zagłosować na wydarzenie, aby zweryfikować jego autentyczność.
Icodrops
ICO Drops to strona internetowa, która listuje nadchodzące projekty kryptowalutowe, które przeprowadzają swoje ICO. Pamiętaj tylko, że po ICO prawie zawsze jest dump.
CoinMarketCap ICO Calendar
CoinMarketCap ma również własny kalendarz ICO. To tylko alternatywa dla strony ICO Drops.
Zdziwiłbyś się, co możesz znaleźć na Twitterze. Możesz być w stanie natknąć się tam na wspaniałe klejnoty. Śledzenie właściwych profili może okazać się bardzo pomocne.
CoinGecko
CoinGecko to świetny serwis do badania i researchu nowych projektów. Strona pokaże Ci najnowsze projekty do dodania do jej bazy danych CoinGecko. Oczywiście, niekoniecznie jest to lista projektów o najwyższej jakości (DYOR:)).
CoinMarketCap
Podobnie jak CoinGecko, witryna CoinMarketCap ma również własną wersję podstrony o „nowościach” na rynku. Ta sama rzecz. Po prostu inny serwis.
Sekcje komentarzy
W tym miejscu należy bardzo uważać ze względu na to, jak bardzo jest to ryzykowne. Ludzie uwielbiają wychwalać swoje ulubione monety. Czasami faktycznie rozpowszechniają informacje bądź early newsy o niesamowitych projektach. Ale częściej ludzie będą podpowiadać Ci niezbyt trafnie i dobrze dla Twojego portfela. Co gorsza, niektóre projekty wykorzystują boty do zalewania sekcji komentarzy doniesieniami o projekcie, który faktycznie jest bardzo słaby.
Serwisy internetowe, na podstawie których przeprowadzisz własny research
Gdy już znajdziesz swój potencjalny klejnot, będziesz potrzebować odpowiednich danych, aby dokładniej go przebadać.
CoinGecko
Możesz tu przejrzeć podstawowe statystyki i informacje o dowolnej kryptowalucie czy tokenie. Serwis ma ogromną bazę danych dotyczącą prawie każdego projektu kryptowalutowego w historii.
CoinMarketCap
CoinMarketCap to strona podobna do CoinGecko. Jest własnością Binance i ma znacznie bardziej przejrzysty interfejs użytkownika.
Natywna strona internetowa projektu
Innym dobrym miejscem do przyjrzenia się projektowi jest sprawdzenie jego strony internetowej. Zazwyczaj stronę internetową projektu można znaleźć na CoinGecko i CoinMarketCap.
Manifest (Whitepaper) projektu
Lektura manifestu projektu będzie najlepszym źródłem do poznania jego celów i środków, którymi stojący za nim zespół deweloperski zamierza je zrealizować. W tym dokumencie powinieneś znaleźć także dane na temat zakładanej tokenomiki i wiele dodatkowych informacji, które mogą usprawnić Twój proces oceny w kontekście danego coina.
Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie
Jeśli znalazłeś kilku potencjalnych kandydatów do tego, aby stali się częścią Twojego inwestycyjnego portfolio, następnym krokiem jest głębokie zanurzenie się w samym projekcie. Jest kilka rzeczy, których powinieneś szukać w „zdrowym” projekcie: klarowne fundamenty, tokenomika, społeczność i rozwój. Możesz dowiedzieć się mnóstwo o projekcie za pośrednictwem jego manifestu, strony internetowej i mediów społecznościowych (zwłaszcza Medium i Twittera). Prawie każdy „dobry” projekt zapewni mnóstwo zasobów, aby przyciągnąć użytkowników i inwestorów.
Fundamenty (cechy i zasadność)
Pierwszym krokiem jest przyjrzenie się fundamentom projektu:
Nie patrz na cenę!
Jakkolwiek może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale cena nie ma tak naprawdę znaczenia. Zamiast tego powinieneś skupić się na kapitalizacji rynkowej projektu. Cena każdego tokena/ coina jest bez znaczenia, ponieważ różne projekty będą miały różne ilości utworzonych jednostek.
Uzasadnienie przedstawionych funkcjonalności
Największym fundamentem, którego potrzebuje projekt, jest cel. Po co właściwie powstał? Jaki cel ma zamiar zrealizować? Wiele projektów skłania użytkowników do zbudowania przekonania, że projekt ma prawdziwy cel, podczas gdy tak naprawdę nie ma go wcale. Oto dwa najczęstsze przypadki:
- Karanie deflacją: Może się wydawać, że karanie użytkowników za przenoszenie środków byłoby niesamowite, ponieważ zachęca to do HODLingu. Ale w rzeczywistości po prostu tworzy piramidę, w której ostatnia osoba, która dołączy, zostaje z niczym.
- Staking dla samego stakingu: Tokeny do stakingu mogą być świetnym sposobem na przedstawienie funkcjonalności projektów. Niestety, niektóre projekty używają stakingu jako samej funkcji. To nie czyni projektu użytecznym w żadnym sensie. Po prostu tworzy model inflacyjny. Aby było jasne, różni się to od czegoś takiego jak optymalizator zysku, który wykorzystuje stakowane aktywa, aby uzyskać dla Ciebie większe odsetki.
Sektor kryptowalut jest domem dla wielu bardzo innowacyjnych technologii, które są nadal w fazie opracowywania. Jest też jednak domem dla wielu bezużytecznych projektów, które bawią się prawdziwymi pieniędzmi. Musisz wiedzieć, jak projekt faktycznie działa.
„Memowe” monety
Istnieje w tym względzie pewna różnica zdań, aczkolwiek wielu ludzi nie inwestuje żadnych pieniędzy w tego typu coiny. Może Się okazać, że twój ulubiony altcoin o niskiej kapitalizacji nie będzie miał po kilku latach żadnego znaczenia.
Anonimowe zespoły
Chociaż inwestowanie w projekt wspierany przez anonimowy zespół jest zdecydowanie nieoptymalne, nie jest z klucza złe. Istnieje wiele projektów z anonimowymi zespołami, które oferują świetne rozwiązania, np. Pancake Swap. Ale jeśli projekt ma już działający produkt i nadal się rozwija to dobry znak, że projekt ma wizję na długoterminową przyszłość.
Marketing jakościowy a marketing zręczny
Istnieje kilka projektów krypto, które mają niesamowity zespół marketingowy. Ale sam projekt może w rzeczywistości niewiele zdziałać. Wiąże się to z tym, co wykazaliśmy w punkcie o celu projektu. Te projekty staną się trudne i ukryją rzeczywiste przypadki użycia. Na etapie badania projektu warto pozostać wyjątkowo sceptycznym.
Stymulowanie transakcji
Inną sztuczką, której czasami używają projekty, jest dodatkowy obrót tokenami w celu zwiększenia wolumenu handlu. To sprawi, że będzie wyglądać, jakby więcej osób korzystało z projektu i handlowało nim, niż ma to miejsce w rzeczywistości. To jest coś, na co trzeba uważać.
Tokenomika
Kapitalizacja rynkowa i podaż
Główne liczby, na które powinieneś zwrócić uwagę, to ogólna podaż \ podaż w obiegu. Podaż to liczba jednostek cyfrowego aktywa, które zostały stworzone. Tymczasem podaż w obiegu to liczba tokenów/ monet, które są przedmiotem obrotu i są przechowywane przez społeczność. Te liczby są bardzo ważne, ponieważ decydują o tym, jak rzadkie jest aktywo.
Często deweloperzy i pierwsi inwestorzy nie będą mogli sprzedawać własnych tokenów przez określony czas. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ nagła sprzedaż nie tylko spowoduje spadek ceny, ale także wprowadzi do obiegu więcej tokenów.
Spalanie tokenów
Czasami projekty zmniejszają podaż poprzez spalanie tokenów. Te „spalone” tokeny są wysyłane na nieprawidłowy adres i dlatego są niedostępne dla nikogo. W efekcie takiego działania podaż tokena ulega zmniejszeniu.
Do tego modelu tokenomiki również warto podchodzić z pewną dozą rezerwy. Upewnij się, że projekt spala tokeny, które odkupił z otwartego rynku, a nie tylko tokeny, które znajdowały się w rezerwach (a nie były w obiegu). Projekty czasami spalają te rezerwy tylko na potrzeby marketingu.
Dystrybucja tokenów
Na koniec przyjrzyj się podziałowi tokenów dla oficjalnych członków projektu. Ile mają deweloperzy i początkowi inwestorzy? Dobrze zarządzany projekt krypto powinien zawierać w swoim manifeście szczegółowe informacje o konfiguracji dystrybucji tokenów/ coinów.
Społeczność
Konkurencja na polu zbudowania zaangażowanej i wiernej społeczności jest obecnie bardzo duża. Projekt o wysokiej jakości nie powinien jednak mieć z tym większych problemów. Budowanie społeczności może odbywać się np. na Twitterze lub Medium. Warto ocenić, jak aktywni są ludzie. Projekt może mieć ogromny potencjał, ale nie inwestować w rozwój. Nadal będzie miał zwolenników, ale nie będzie go czeka zbyt świetlana przyszłość.
Dobrym miejscem do rozpoczęcia researchu jest Twitter. Dowiedz się, co ludzie sądzą o projekcie. Projekt wysokiej jakości, który wywiązuje się z obietnic złożonych użytkownikom, będzie miał bardzo wspierającą sekcję komentarzy. Jeśli jest dużo negatywnych komentarzy na temat projektu, to oczywiście nie będzie dobry znak.
Istnieje jednak ważne rozróżnienie między prośbami a negatywnymi komentarzami. Komentarz z prośbą o nowe funkcje pokazuje, że ludzie wierzą w projekt na tyle, by zabrać głos.
Możesz również sprawdzić, jak aktywna jest społeczność, znajdując subreddit, discord lub telegram projektu. To samo, co dotyczyło komentarzy na Twitterze, dotyczy również tych kanałów komunikacji ze społecznością. Poszukaj także deweloperów, którzy wchodzą w interakcje z ludźmi i odpowiadają na pytania. Zawsze dobrze jest widzieć, jak i co ludzie tworzący projekt odpowiadają na pytania.
Rozwój
Ostatnim elementem oceny projektu jest aktywność w jego rozwoju. Wiele projektów zostaje porzuconych przez programistów już na wczesnym etapie rozwoju.
Funkcje rozwojowe
Pierwszym miejscem, w którym należy spojrzeć na rozwój, jest sprawdzenie Twittera i Medium projektu, aby zobaczyć, nad jakimi nowymi funkcjami pracują. Czy mają jasną mapę drogową i rzeczywiście realizują jej założenia?
Działalność rozwojowa
Drugą stroną do sprawdzenia jest Github. Ponieważ krypto ma charakter open source, kod i rozwój projektu prawdopodobnie będą publiczne. Jeśli projekt ukrywa kod przed społecznością, to zły znak. Pokazuje, że rozwój nie jest tak naprawdę otwarty dla nikogo, kto może wnieść wkład w projekt.
Dobrym pomysłem jest zajrzenie do repozytorium Github projektu i sprawdzenie, jaka jest jego aktywność. Istota rzeczy polega na tym, że deweloperzy będą pracować nad wersjami pobocznymi projektu, a następnie „łączą” swoje zmiany w kodzie głównym. Projekty mogą niezbyt często scalać nowy kod z jego gałęzią główną. Postęp w pracach powinien być jednak zauważalny.
Audyty
Projekt kryptowalutowy wymaga często „audytu” kodu przez strony trzecie w celu sprawdzenia, czy nie ma problemów z bezpieczeństwem lub krytycznych błędów. Jeśli widzisz, że projekt jest audytowany przez renomowane firmy, to dobry znak. To pokazuje, że projekt poważnie traktuje kwestie bezpieczeństwa.
Końcowe przemyślenia
Szukając altcoina marzeń bądź tak obiektywny, jak to tylko możliwe. Jeśli chcesz, aby projekt zawładnął światem, znajdziesz wyłącznie pozytywy. Twój mózg w naturalny sposób będzie chciał zabrać sprzed Twoich oczu wszelkie negatywne oznaki, ponieważ nie będą one zgodne z tym, czego oczekujesz.
Żaden projekt nie jest doskonały. Jeśli znajdziesz idealny projekt, to albo ma naprawdę dobry marketing, albo sam siebie okłamujesz.
Zainwestuj tylko tyle środków, ile możesz pozwolić sobie stracić. Altcoiny to nie obligacje. To jedna z najbardziej ryzykownych i niestabilnych inwestycji.
źródło: Mythical Altcoins and Where to Find Them (link)
źródło grafiki tytułowej: link
Może Cię zainteresować:
Od Redakcji
Niniejszy artykuł ani w całości ani w części nie stanowi „rekomendacji” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi czy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) Nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE oraz Rozporządzenia Delegowane Komisji (Ue) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Zawarte w serwisie treści nie spełniają wymogów stawianych rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy, m.in. nie zawierają konkretnej wyceny żadnego instrumentu finansowego, nie opierają się na żadnej metodzie wyceny, a także nie określają ryzyka inwestycyjnego.