Chińskie samochody są jeszcze rzadkością na drogach europejskich, a ich widok często wzbudza uśmiech, a w najlepszym wypadku zaciekawienie. Niewykluczone, że za kilka lat to się zupełnie zmieni i zaczniemy doceniać te marki. Podobnie było w przypadku chociażby południowokoreańskich aut, takich jak Hyundayi i Kia. Jednak biorąc pod uwagę ostatnie wynik testów bezpieczeństwa lidera chińskiego rynku, czeka je długa droga do tego, by przekonać do siebie zagranicznych nabywców. Podobną wpadkę zaliczył lider indyjskiej branży motoryzacyjnej.
Samochody MG i Mahindra otrzymały zero gwiazdek w testach bezpieczeństwa
Każdy z nas kojarzy charakterystyczne testy bezpieczeństwa, w których główną rolę grają manekiny, będące pasażerami samochodów. Jedną z organizacji, która zajmuje się tego typu badaniami jest Australoazjatycki Program Oceny Nowych Samochodów (ANCAP). To odpowiednik europejskiego NCAP.
W ostatnim czasie organizacja zbadała poziom bezpieczeństwa najnowszego modelu chińskiej marki MG. Chodzi o MG 5, które powoli wchodzi na rynki poza Chinami. Niewykluczone, że ich podbój może być utrudniony po przeprowadzonych testach. Samochód otrzymał zero gwiazdek w testach bezpieczeństwa, czym wyrównał najgorszy wynik w historii, który do tej pory należało do Mitshubishi Express. Ochrona dorosłych pasażerów została oceniona na 37%, a młodszych na 58%. Na 13% oceniono skuteczność systemów bezpieczeństwa.
Niewiele lepiej wypadła indyjska Mahindra Scorpio. Testy wykazały, że SUV ma ochronę dorosłych pasażerów na poziomie 40%, a dzieci chroni w 80%. Nieco lepiej od MG 5. Jednak obecność i działanie systemów bezpieczeństwa (Safety Assistant) oceniono na 0%.
Zobacz też: Niemcy masowo usuwają strefy czystego transportu, a polskie miasta do nich zmuszają. O co tu chodzi?
Powinniśmy obawiać się chińskich samochodów?
Wyniki testów bezpieczeństwa z pewnością nie robią najlepszej reklamy chińskim markom, które w najbliższym czasie mogą stać się coraz bardziej obecne na europejskim rynku i nie tylko. Portale branżowe zwracają uwagę, że poprzednik modelu MG 5, czyli MG 4, uzyskał w testach Euro NCAP maksymalny wynik. Pięć gwiazdek otrzymał również SUV MG HS. Kilka starszych modeli nie osiągało aż tak dobrych wyników, ale wciąż oferowały bezpieczeństwo na akceptowalnym poziomie, które oceniano na około trzy gwiazdki.
Niewykluczone, że chińskie oraz inne marki, obecnie postrzegane jako tandetne, a w najlepszym razie egzotyczne, czeka ewolucja wizerunkowa. Historia zna wiele przypadków producentów, których początki nie były łatwe. Można tu wymienić chociażby południowokoreańskie marki Kia i Hyundai, a nawet francusko-rumuńską Dacię. Wszystkie wymienione marki miały trudne początki i walczył z łatką tanich i kiepskich konstrukcji. Z czasem się to zmieniło i dziś są raczej kojarzone z zadowalającym kompromisem pomiędzy ceną, a niezawodnością.
Może Cię zainteresować: