Louis Vuitton, Christian Dior i blockchain? | LVMH walczy z podróbkami
Wszyscy chyba znamy luksusowe marki typu Louis Vuitton, Christian Dior czy Ralph Lauren. Ze względu na ich dużą popularność oraz bardzo wysokie ceny, rynek zalewają zdecydowanie tańsze podróbki. Zazwyczaj ich wykonanie, a także użyte w produkcji materiały, są znacznie niższej jakości. Nie zawsze jednak łatwo jest rozróżnić (na pierwszy rzut oka) produkt oryginalny od imitacji. W celu potwierdzania ich autentyczności, ConsenSys we współpracy z Microsoftem i koncernem LVMH rozpoczęli pracę nad „Aurą”.
Według notki prasowej opublikowanej przez ConsenSys 16 maja, firma wraz z Microsoftem i koncernem LVMH pracuje nad platfromą „Aura”. Jej zadanie ma polegać na potwierdzaniu autentyczności produktów luksusowych, a działanie opierać się na technologii łańcucha bloków Ethereum. Aura wykorzystywać będzie także chmurę Microsoft Azure. Aktualnie w przedsięwzięciu biorą udział Louis Vuitton i Christian Dior, jednak w projekt mają zaangażować się również inne marki LVMH.
Aura ma pozwolić klientom na „dostęp do historii produktu i dowodów na ich autentyczność” – od etapu surowego materiału, przez punkty sprzedaży, do second-handów. Oczywiście, by sprawdzić oryginalność produktu i otrzymać odpowiedni certyfikat, trzeba będzie skorzystać z oficjalnej aplikacji.
Platforma będzie przechowywać dane dotyczące produktów w specjalnym, wspólnym rejestrze. Wsród nich znajdziemy informacje mówiące o kwestiach związanych z etyką i wpływem na środowisko naturalne, instrukcje obsługi oraz gwarancje. Zespół ConsenSys nie ukrywa, że ich celem jest rozpowszechnienie Aury i włączenie do projektu innych, także konkurencyjnych wobec LVMH, marek luksusowych. Ken Timsit, dyrektor ConsenSys Solutions, twierdzi, że Aura będzie przełomem w branży produktów luksusowych.
AURA jest przełomową innowacją, jeśli chodzi o sektor dóbr luksusowych. Jako ConsenSys jesteśmy dumni, że możemy włączyć się w ten projekt i współpracować z LVMH. Ta inicjatywa będzie służyć całemu rynkowi dóbr luksusowych, chronić interesy (…) i prywatność każdej z marek.
Czy to początek końca podrabianych koszulek Kelvina Kleina, toreb Christiana Diora czy okularów Ray-ban? Zastosowanie technologii blockchain w tym przypadku wydaje się w pełni uzasadnione – łańcuch bloków zaczyna stopniowo zmieniać świat.