Czy to początek rewolucji zakupowej? Zmiany widać gołym okiem

Niegdyś nabywanie różnego rodzaju przedmiotów wiązało się z koniecznością odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Szczególnie dotyczyło to ubrań, które warto przymierzyć przed zakupem. Internet spowodował wyraźne zmiany w naszych zachowaniach. Wraz z możliwością dokonywania zakupów online, coraz rzadziej odwiedzamy sklepy stacjonarne. Kilka faktów doskonale pokazuje zmianę trendu wśród kupujących.

Black Friday ujawnia zmiany w zachowaniach konsumentów

Według danych Adobe Analytics, Czarny Piątek wygenerował 9,8 miliarda dolarów ze sprzedaży online w USA. Oznacza to wzrost o 7,5% w porównaniu z poprzednim rokiem. Ten wzrost odzwierciedla zmiany w zachowaniach konsumentów, którzy coraz częściej wolą robić zakupy online. Dzieję się tak między innymi dlatego, że w internecie możemy łatwiej porównywać ceny i wybierać najlepszą ofertę.

Vivek Pandya główny analityk w Adobe Digital Insights zauważył w wypowiedzi dla CNCB, że: W zeszłym roku zaobserwowaliśmy pojawienie się bardzo strategicznego konsumenta, który naprawdę próbował wykorzystać te dni promocji, aby móc maksymalnie wykorzystać rabaty.

Analiza Mastercard dotycząca tegorocznej sprzedaży z okazji Czarnego Piątku również potwierdza ten trend. Z analiz wynika, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o nieco ponad 1% w porównaniu z zeszłym rokiem. Z kolei sprzedaż online wzrosła o ponad 8% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Zobacz też: Hejt na YouTube. Patologia, z którą trzeba walczyć, czy ryzyko zawodowe twórców?

Zmierzch galerii handlowych?

Wydaje się, że zmiany zachowań konsumentów mogą mieć pewien związek z tym, że coraz częściej słyszymy o burzeniu jakieś galerii handlowej w Polsce. W ostatnich dniach informowana np. o tym, że los wrocławskiej Galerii Arkady jest już przesądzony i obiekt ma zostać zburzony. Nie jest to jedyny taki przypadek. W lipcu tego roku ogłoszono, że podobny los czeka Galerię Malta w Poznaniu. W zeszłym miesiącu zakończono proces wyburzania Galerii Plaza w Krakowie.

Z pewnością zmiany zachowań konsumentów, polegające na przejściu na zakupy online, nie są jedynym czynnikiem, który doprowadził do takiej sytuacji centrów handlowych. Choć można przypuszczać, że odegrał sporą rolę. Zakupy online stał się popularne szczególnie w pandemii, gdy korzystanie ze sklepów stacjonarnych było mocno utrudnione, a momentami niemożliwe.

Może Cię zainteresować:

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.