Biznes po zamachu na Trumpa hulał na całego! „Ponad 2000 zamówień w ciągu trzech godzin”
Chińskie platformy e-commerce, takie jak Taobao i JD.com, usunęły ze sprzedaży koszulki z wizerunkiem Donalda Trumpa. Nie chodzi jednak o zwykły towar, tylko ten, na których Trump jest chwilę po zamachu na jego życie. T-shirty te pojawiły się w sprzedaży zaledwie kilka godzin po ataku, który miał miejsce na wiecu w Pensylwanii. Nie jest do końca jasne, dlaczego zostały usunięte. Wiadomo jednak, że chiński internet jest ściśle kontrolowany, a treści uznawane za „wrażliwe” są rutynowo usuwane.
Sprzedaż koszulek po zamachu na Trumpa
Zamach na Trumpa wywołał szeroką dyskusję online, a powiązane hashtagi były popularne na chińskiej platformie Weibo. Tamtejsi przedsiębiorcy zareagowali błyskawicznie, wprowadzając pierwszą partię koszulek do sprzedaży online w mniej niż trzy godziny po incydencie.
Na przykład, jeden z 25-letnich sprzedawców na Taobao powiedział gazecie South China Morning Post, że otrzymał ponad 2000 zamówień na koszulki w ciągu trzech godzin od momentu wprowadzenia ich do sprzedaży. Większość zamówień pochodziła z Chin i Stanów Zjednoczonych.
Donald Trump od lat jest tematem zainteresowania w Chinach, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Wojna handlowa, którą prowadził z Pekinem podczas swojej prezydentury, wywołała gniew rządu i wielu Chińczyków, choć niektórzy wspierali jego działania. Przykładem jest grupa chińskich imigrantów w USA, która tłumaczyła wszystkie tweety Trumpa na chiński za pośrednictwem konta @Trump_Chinese. Ich konto na Twitterze zyskało blisko 350 000 obserwujących.
Popularny żart w chińskim internecie gra na tłumaczeniu nazwiska Trumpa – „Chuan”. Często nazywa się go tam „Chuan Jianguo”. Oznacza to „Trump – budowniczy naszego narodu”, jako sposób na drwinę z jego działań, które pomagają Chinom stać się supermocarstwem.
Trump i „jego” koszulki hitem sprzedaży
Nie jest to nic nowego. Chińscy przedsiębiorcy od lat zarabiają na zainteresowaniu Trumpem. Chociaż koszulki z jego wizerunkiem po zamachu wycofano, sprzedawcy online w Chinach nadal oferują szeroką gamę produktów związanych z byłym prezydentem. W tym skarpetki, kubki z jego karykaturą i czerwone czapki z hasłem jego kampanii „Make America Great Again”.
Nie tylko w Chinach, ale i na całym świecie sprzedawcy wykorzystali zamach na Trumpa do sprzedaży swoich produktów. Podobne koszulki pojawiły się na platformach e-commerce popularnych w Azji Południowo-Wschodniej, takich jak Lazada i Shopee. Lazada jest własnością chińskiego giganta technologicznego Alibaba Group, który również posiada Taobao.
W Stanach Zjednoczonych również pojawiły się koszulki z różnymi napisami, takimi jak „Leaders Never Die” („Liderzy nigdy nie umierają”) i „Bullet Proof” („Odporni na kule”).