Te mieszkania są nawet o 16 proc. droższe od pozostałych
Z danych zebranych przez portal Otodom wynika, że na rynku pierwotnym mieszkania bez balkonu, tarasu czy ogródka są średnio o 16% droższe niż te wyposażone w tego typu udogodnienia.
Choć dla wielu Polaków dodatkowa przestrzeń zewnętrzna nadal pozostaje standardem i istotnym czynnikiem decyzyjnym, okazuje się, że rośnie liczba nabywców, dla których priorytety są zupełnie inne.
Na co komu balkon?
W czerwcu 2025 roku aż 61% oferowanych mieszkań posiadało balkon. Ponad 27 tys. lokali było wyposażonych w tarasy, a 26,5 tys. miało ogród. Rok do roku odnotowano wyraźny wzrost podaży mieszkań z balkonami – pojawiło się ich o 7260 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zwiększyła się też nieznacznie liczba ofert z ogrodem i tarasem.
Jednak mimo tak dużej dostępności tych udogodnień, tylko 3% użytkowników Otodom wskazuje balkon jako warunek konieczny w kryteriach wyszukiwania. Jeszcze mniej osób oczekuje ogrodu lub tarasu – zaledwie 1% zaznacza je jako wymaganie. To pokazuje, że dla wielu klientów balkon nie jest już elementem, który podnosi wartość mieszkania – uznawany jest raczej za standard, który po prostu powinien być.
W analizie cen przedstawionej przez Otodom pojawia się jeszcze jeden, bardziej zaskakujący wniosek. Mieszkania bez balkonów, tarasów czy ogrodów osiągają najwyższą średnią cenę za metr kwadratowy – aż 14,4 tys. zł, co stanowi wzrost o niemal 6% rok do roku. Dla porównania, lokale z balkonem na rynku pierwotnym kosztowały średnio 12,4 tys. zł/mkw., a na rynku wtórnym 13,2 tys. zł/mkw.
Odwrotna sytuacja występuje na rynku mieszkań z drugiej ręki. Tam lokale bez dodatkowej przestrzeni zewnętrznej są najtańsze – średnia cena wynosi 12,3 tys. zł/mkw. Różnice w cenach wynikają z wielu czynników, z których najważniejsze to lokalizacja i standard wykończenia.
Okazuje się bowiem, że część najdroższych inwestycji – szczególnie te w prestiżowych lokalizacjach, z luksusowym wyposażeniem i dodatkowymi udogodnieniami, jak klimatyzacja, systemy inteligentnego domu czy strefy relaksu – często nie oferuje balkonów. Wynika to m.in. z ograniczeń architektonicznych w centrach dużych miast oraz innych priorytetów projektowych.
Najcenniejszy jest ogró
Wyniki badań Otodom pokazują także, że z punktu widzenia komfortu życia dla wielu Polaków balkon, ogród czy taras nadal są niezwykle istotne. Ogród uznano za najważniejsze udogodnienie przez 37% respondentów, a balkon lub taras przez 33%. To sugeruje, że choć ich obecność nie zawsze przekłada się na wyższą cenę zakupu, mają duże znaczenie dla subiektywnego poczucia szczęścia w miejscu zamieszkania.
Nowe dane pokazują, jak bardzo zmieniają się preferencje nabywców oraz jak rynek reaguje na różnorodne potrzeby klientów. Choć tradycyjne udogodnienia wciąż mają swoich zwolenników, rośnie znaczenie takich czynników jak prestiż, lokalizacja czy zaawansowanie technologiczne, które mogą całkowicie redefiniować wartość nieruchomości.