Problemy znanej sieci kawiarni? Jej kapitalizacja spadła wczoraj o ponad 13 mld$!

Starbucks to największa sieć kawiarni na świecie. Firma posiada ponad 36 600 kawiarni na świecie. Według danych spółki 51% kawiarni należy dla spółki, a reszta jest franczyzowana. Spółka opublikowała wczoraj raport za II kwartał roku obrotowego 2023. Po opublikowaniu raportu akcje spadły o ponad 9%. Rynek zareagował małą paniką. Kapitalizacja spółki spadła o 13 mld$. Czy rzeczywiście powodem są słabe wyniki spółki? Może problem leży gdzie indziej?

Podsumowanie wyników za II Q 2023 spółki Starbucks

Po wyłączeniu wpływu zdarzeń jednorazowych zysk na akcję wyniósł 0,74$. Analitycy spodziewali się zysku na akcję na poziomie 0,65$. Było to więc wyniki lepsze od oczekiwań rynku.

Przychody spółki wyniosły w II Q roku obrotowego 2023 wyniosły 8 719,8 mln$. Przychody w tym kwartale wzrosły o 14,2% r/r. Analitycy spodziewali się nieco niższych przychodów (8,4 mld$). Po raz kolejny spółka pozytywnie zaskoczyła rynek. 

Sprzedaż porównywalna wzrosła r/r o 11%. Powodem była zarówna większa liczba transakcji (+6% r/r) jak i wzrost średniej wartości zakupów (+4% r/r). O wiele lepiej radził sobie rynek amerykański od zagranicznych. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż porównywalna wzrosła o 12% r/r. Wzrosła zarówno liczba transakcji (+6% r/r) jak i średnia wartość zakupów dokonanych przez klienta (+6% r/r).

Znacznie słabiej poradziła sobie sprzedaż na rynkach zagranicznych. Sprzedaż porównywalna wzrosła o 7%. Powodem wzrostu były tylko większa liczba transakcji. Nie udało się spółce zachęcić do większych zakupów przez klientów. Słabo wygląda rynek chiński. Nastąpił wzrost transakcji o 4% r/r, ale średnia wartość koszyka spadła o 1% r/r.

Mimo ogromnej sieci kawiarni spółka nie zamierza zwolnić. W ostatnim kwartale liczba kawiarni wrosła o 464 netto (po odliczeniu zamknięć). Pod względem rozmieszczenia geograficznego dominują głównie rynek amerykański (16 044) oraz chiński (6 243).

Marża operacyjna wyniosła 15,2%, co było wynikiem znacznie lepszym od 12,4%. Powodem tego był wzrost przychodów, cen oraz poprawie produktywności.

Warto również zauważyć, że zwiększyła się liczba aktywnych użytkowników programu lojalnościowego Starbucks Rewards wyniosła 30,8 mln (+15% r/r)

Wyniki nie wydają się złe – czemu więc kurs spadł?

Starbucks pozytywnie zaskoczył rynek, jednak sporym rozczarowaniem dla inwestorów było to, że nie podniesiono prognoz na 2023 rok. Rynek liczył, że otwarcie gospodarki chińskiej będzie wspierać konsumpcję. 

Zarząd spółki spodziewa się, że przychody spółki wzrosną od 10% do 12% r/r. Z kolei zysk na akcję ma wzrosnąć między 15% a 20% r/r. Rynek zareagował negatywnie, ale warto pamiętać, że spółka ma nadal duży potencjał do wzrostu. Nawet jeden słabszy rok nie ma istotnego wpływu na wartość spółki z perspektywy najbliższych 10-15 lat. Otwartą kwestią pozostaje wycena, którym niektórym może wydawać się wysoka. Kapitalizacja spółki wynosi 131,5 mld$. Obecnie rynek wycenia spółkę na 33 krotność zysku. Jest to więc premia w stosunku do średniej wyceny P/E na amerykańskiej giełdzie.

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google i bądź na bieżąco!
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.