Spotify testuje playlisty dla hodlerów NFT. Przełom w branży muzycznej?

Spotify, bardzo dobrze znana w Polsce i jedna z największych platform streamingowych na świecie, testuje właśnie funkcję playlist z integracją NFT (Non-Fungible Tokens – przyp. red.) w swoim najnowszym programie pilotażowym. To kolejna próba wykorzystania NFT poza światem sztuki, gdzie tokeny stały się bardzo popularne jako forma kolekcjonowania dzieł sztuki cyfrowej i najprawdopodobniej kamień milowy dla biznesu i dla całego sektora kryptowalut.

Spotify przeciera szlaki dla branży muzycznej

Nowa wiadomość rozeszła się błyskawicznie wśród społeczności krypto. Nie uszła ona też uwadze znanych osób, takich jak CEO Binance Changpeng Zhao, popularnie znany jako CZ:

https://twitter.com/cz_binance/status/1628988128802357248?s=20

Funkcjonalność ta pozwoliłaby na tworzenie list odtwarzania (ang. playlists – przyp. red.), które będą dostępne tylko dla użytkowników posiadających odpowiedni token NFT. Aby z niej skorzystać, użytkownik musiałby połączyć swój portfel kryptowalutowy taki jak MetaMask czy TrustWallet z kontem z funkcjonalnością Spotify Premium (to płatna opcja subskrypcji konta na tej platformie). Dzięki temu wybrane playlisty byłyby dostępne wyłącznie dla wąskiej, elitarnej grupy odbiorców, którzy zdecydowali się wcześniej na zakup danego NFT (na przykład należącego do konkretnego artysty lub grupy artystów).

Wśród projektów biorących udział w programie pilotażowym wymieniono takie nazwy kolekcji jak FLUF World (jej awatarami są bardzo charakterystyczne animowane króliki), Moonbirds (projekt należący do znanego założyciela start-upów w Dolinie Krzemowej Kevina Rose), Kingship (zespół należący do teamu Bored Ape Yacht Club) czy Overlord.

Zobacz też: Blur i OpenSea idą na noże. Jesteśmy świadkami początku końca monopolisty?

https://twitter.com/therealkingship/status/1628484792214859780?s=20

https://twitter.com/Overlord_xyz/status/1628485145706614792?s=20

Pomysł potentata streamingowego na wykorzystanie NFT w swoim modelu biznesowym wzbudził jednakże wśród obserwatorów rynku wiele wątpliwości. Po wstrząsach na rynku kryptowalut w ostatnich miesiącach tokeny te straciły na popularności, głównie w wyniku utracenie przez nie gwałtownie wartości (zarówno w kryptowalutach jak i wartość w walutach fiat). Wiele osób uważa, że monetyzacja tokenów przybierała wręcz absurdalną formę, a największe z nich stały się sztucznie pompowanymi balonikami bez wartości fundamentalnej.

Program pilotażowy obejmuje jedynie użytkowników systemu Android ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Australii i Nowej Zelandii. Spotify nie podzieliło się jednak szczegółowymi informacjami na temat tego, jakie konkretnie playlisty będą dostępne w ramach tej funkcjonalności i ile kosztować będą tokeny NFT wymagane aby odblokować do nich dostęp.

Padają opinie, że pomysł Spotify na wykorzystanie NFT jest przestrzelony i spóźniony, a tokeny te spowodują u użytkowników więcej irytacji niż ekscytacji. Mimo to firma kontynuuje eksperymenty z wykorzystaniem tej technologii i być może uda jej się stworzyć innowacyjne rozwiązanie, które zmieni całkowicie sposób, w jaki słuchamy muzyki.

Zobacz też: Twórcy Fanadise i FancyBears NFT puścili inwestorów z torbami? Twitter oskarża

Czym jest Spotify?

Spotify to platforma streamingowa, która umożliwia dostęp do milionów utworów muzycznych z różnych gatunków muzycznych. Dzięki Spotify użytkownicy mogą odtwarzać muzykę na swoich urządzeniach, takich jak komputery, telefony komórkowe, tablety i inne urządzenia przenośne.

Spotify oferuje zarówno darmowy jak i płatne opcje dostępu do muzyki. Wersja darmowa umożliwia odtwarzanie muzyki, ale z reklamami i ograniczoną liczbą pominięć utworów. Wersja płatna, Spotify Premium, usuwa obowiązujące darmowych użytkowników ograniczenia i umożliwia bezprzewodowe odtwarzanie muzyki, pobieranie utworów oraz odtwarzanie muzyki bez reklam.

Spotify oferuje również różne funkcje, takie jak możliwość tworzenia list odtwarzania, udostępniania ich z innymi użytkownikami, odkrywania nowych artystów i piosenek, a także słuchania podcastów i audiobooków.

Zobacz też: Emotki mogą być poradą inwestycyjną. Za memy z rakietą na księżyc trafimy za kratki?

Czym są NFT?

NFT to skrót od angielskiego terminu „Non-Fungible Token”, co można przetłumaczyć nieco niezgrabnie na język polski jako „token niezamienny”. W przeciwieństwie do kryptowalut, takich jak Bitcoin czy Ethereum, NFT jest unikalne i niezastąpione i stanowi dla właściciela tokena niepodważalny dowód, że dane aktywno faktycznie należy do niego.

NFT może przyjąć różne formy, takie jak cyfrowe pliki dźwiękowe, wideo, obrazy, gry i wiele innych. NFT jest tworzony i przechowywany na blockchainie, co zapewnia niezmienność i autentyczność cyfrowego aktywu.

NFT umożliwia artystom i kreatywnym osobom sprzedaż swoich cyfrowych dzieł sztuki, muzyki i innych cyfrowych aktywów bezpośrednio na rynku. Kupujący NFT uzyskują własność unikalnego cyfrowego aktywu, który może mieć wartość kolekcjonerską lub artystyczną.

NFT stało się popularne w ostatnim czasie ze względu na wysokie ceny, jakie osiągają niektóre cyfrowe aktywa, takie jak obrazy, filmy i muzyka, sprzedawane jako NFT oraz przyciągnęło na rynek sztuki masę nowych osób którzy wcześniej nie interesowali się tego typu branżą.

Może Cię zainteresować:

BlockchainKryptowalutymuzykaNFTSpotifyUSA
Komentarze (0)
Dodaj komentarz