Reklamujesz kryptowaluty? Wkrótce aby to zrobić będziesz potrzebować zezwolenia krajowego organu nadzoru finansowego. Czy reklama krypto w przestrzeni publicznej ujrzy kres? A może to nowa cenzura?
Reklama bez zezwolenia? Będzie więzienie!
W nowym oświadczeniu Financial Conduct Authority (FCA) firmy działające na terenie Wielkiej Brytanii, które nie zastosują się do jednej z obowiązkowych ścieżek promowania kryptowaluty, mogą zostać ukarane karą „do dwóch lat więzienia”.
Zgodnie z nowymi przepisami, które przed wejściem w życie wciąż wymagają zatwierdzenia przez brytyjski parlament, każda reklama w świecie kryptowalut będzie musiała zostać zatwierdzona przez osobę upoważnioną przez FCA.
Jakakolwiek reklama kryptowalut będzie musiała pochodzić od firmy, która jest zarejestrowana w FCA i stosuje się przepisów dotyczących prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i transferu funduszy z 2017 r. Niezastosowanie się do którejkolwiek z zapisu spowoduje, że reklamy kryptowalut będą stanowić naruszenie sekcji 21 ustawy o usługach i rynkach finansowych z 2000 r. (FSMA).
Kryptowaluty niebezpieczne
FCA powtórzyła również swój pogląd, że uważa wszelkie aktywa kryptowalutowe za „wysokiego ryzyka”, wskazując na upadek wielu scentralizowanych giełd pod koniec 2022 r. jako dowód na to. Według organu regulacyjnego osoby inwestujące powinny być przygotowane na utratę całego swojego kapitału.
Brytyjskie organy regulacyjne od lat ograniczają reklamy kryptowalut. W czerwcu 2021 r. Zakazano kampanii reklamowej Luno, zorientowanej na konsumentów giełdy kryptowalut i podmiotu stowarzyszonego z Digital Currency Group (DCG).
Głośna kampania, która trwała prawie sześć miesięcy w londyńskim metrze, brzmiała: „Jeśli widzisz Bitcoina w metrze, czas go kupić”. Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych (ASA) uznał promocję za nieodpowiedzialną i wprowadzającą w błąd.
Londynowi przeszkadza nie tylko reklama kryptowalut
Jak stwierdził ostatnio Blair Halliday, dyrektor zarządzający Kraken w Wielkiej Brytanii „priorytetem rządu w Londynie powinno być określenie, dlaczego firmy kryptowalutowe zostać uregulowane”.
Nowe propozycje, które pojawiły się niedawno, w ramach konsultacji sugerują również środki zapobiegające nadużyciom na rynku i wykorzystywaniu informacji poufnych. Zgodnie z oczekiwaniami, firmy będą identyfikować przestępców i zawierać umowy dotyczące wymiany informacji z innymi platformami w celu opracowania systemu czarnej listy użytkowników.
W celu zapobiegania nadużyciom, zaproponowano również szersze zasady dotyczące platform pożyczkowych. Były one odpowiedzialne za odpowiednie ostrzeżenie konsumentów przed ryzykiem.