Firma Nike coraz bardziej koncentruje się na rozwoju z wykorzystaniem technologii blockchain i cyfrowych światów. Bezczynny nie pozostaje również jej główny konkurent – Adidas – który stawia w tej materii coraz bardziej pewne kroki. Czując na plecach oddech konkurencji, Nike zdecydowało się na przejęcie cyfrowej platformy kolekcjonerskiej RTFKT.
Nike w metaverse
Nike krążyła sobie po cichutku w ostatnich latach wokół sektora blochchain i kryptowalut przyglądając się, ucząc i badając możliwości. W 2019 roku marka opatentowała w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych znak towarowy „Cryptokicks” . W ciągu ostatnich dwóch lat aktywność Nike w branży cyfrowej pozostawała jednak ledwie dostrzegalna.
Biorąc pod uwagę ostatni komunikat prasowy Nike, sytuacja zmieniła się diametralnie praktycznie z dnia na dzień. Przejęcie RTFKT ma na celu wyeksponowanie marki odzieży sportowej w sposób cyfrowy, który do tej pory pozostawał w dużej mierze niewykorzystany:
„Pozyskujemy bardzo utalentowany zespół twórców […]. Naszym planem jest inwestowanie w markę RTFKT, służenie i rozwijanie ich innowacyjnej i kreatywnej społeczności oraz poszerzanie cyfrowego śladu i możliwości Nike” – oświadczył dyrektor generalny i prezes Nike, John Donahue.
Adidas: *buys Ape*
— Farokh.ethᵍᵐ (@farokh) December 13, 2021
Nike: “hold my beer” *buys RTFKT*
Rywalizacja o utrzymanie dominującej pozycji w cyfrowym świecie staje się coraz bardziej zacięta. Marki stoją w obliczu rosnącej presji, aby ich obecność została zauważona, jeśli chodzi o wydarzenia w społecznościach kryptowalutowych i blockchainowych. Chociaż nie każda ich aktywność w tej branży zostaje dobrze przyjęta, firmy szukają pól ekspozycji swoich towarów i usług w metaverse i to bardzo aktywnie.
RTFKT is now a part of the NIKE, Inc. family. 🌐👁🗨 pic.twitter.com/5egNk9d8wA
— RTFKT Studios (@RTFKTstudios) December 13, 2021
Szczegóły przejęcia RTFKT przez Nike nie zostały ujawnione.
RTFKT pod ostrzałem?
Streetwear, moda i NFT odnajdują ostatnio wspólny język. Jakkolwiek przejęcie RTFKT przez Nike pobudzi prawdopodobnie nowy poziom zaangażowania marki, niekoniecznie odbędzie się to bezproblemowo. Przejęcie dokonuje się w okresie fali wzmożonej krytyki RTFKT w odniesieniu do warunków świadczenia usług, które wydają się być niezgodne z wartościami web3:
This is just pure idiocy from @RTFKTstudios
— batsoupyum (@batsoupyum) December 12, 2021
Boomer Web2 ideas being very poorly applied to Web3. I don't know who's advising these people but if you want to destroy your brand in Web3, this is a fabulous playboook…. pic.twitter.com/4N3hVl6nks
W społeczności NFT pojawiły się również głosy krytyki odnośnie współpracy RTFKT z Murakami, w ramach której tylko 9 z 16 NFT zostaje dystrybuowane publicznie – a pozostałe 7 trafia do twórców RTFKT.
Jak pokazuje powyższy przypadek, gdy do metaversu wkroczą wielcy gracze, nie każdy będzie potraktowany w równym stopniu.
Jaka jest Twoja opinia na ten temat?