Ramię giganta z Wall Street – Goldman Sachs – jest jednym z głównych zainteresowanych przejęciem udziałów światowego kanapkowego potentata, firmy Subway. Ta została niedawno wystawiona na sprzedaż za szacunkową cenę 10 miliardów dolarów. W dopięciu operacji jako organ doradczy ma pomagać firma J.P. Morgan. Jeśli do transakcji rzeczywiście dojdzie, będzie to jedna z największych tego typu operacji w historii branży.
Subway przyciąga inwestorów
Według informacji Sky News, zalotników puszczających oczko do Subwaya jest jednak więcej. Niewiele firm na świecie byłoby w stanie dźwignąć tak ogromny wydatek samodzielnie, dlatego niektóre mogą aktywnie poszukiwać wspólników, aby połączonymi siłami przejąć kanapkowego giganta.
W gronie zainteresowanych źródła bliskie transakcji wymieniają jeszcze Bain Capital, paliwowego giganta EG Group czy TSG Consumer Partners, do których należy międzynarodowa sieć browarów i pubów Brewdog. Głównym faworytem zdaje się być jednak Goldman Sachs – jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie. Jest to informacja o tyle zaskakująca, że gigant z Nowego Jorku raczej nie angażuje się w tego typu przejęcia.
W oświadczeniu z ubiegłego miesiąca firma Subway potwierdziła, że bada rynek pod sprzedaż, chociaż zdecydowanie nie ma noża na gardle. Ogłosili, że 2022 rok był rekordowym pod względem obrotów, a jego ostatni kwartał był ósmym kolejnym z zielonymi, oznaczającymi wzrost sprzedaży słupkami.
Zobacz także: Kryptowaluty w zamian za lojalność. Nubank wprowadza własny token
Piąty fast-food na świecie
Subwayem od 2019 roku kieruje John Chidsey, będący pierwszym zarządzającym spoza rodziny założycielskiej. Wdrożył on plan zmiany menu oraz bezlitosnego zamykania nierentownych restauracji, co przyniosło skutek. W ubiegłym roku sprzedaż wzrosła o 9,2%. Niemniej jednak – mimo rosnących zysków – głównym powodem rozważań na temat sprzedaży są gwałtownie rosnące koszty i dynamicznie rozrastająca się, bogatsza konkurencja.
W rankingu za 2022 rok – biorąc pod uwagę szacunkową wartość sieci fast-food – Subway uplasował się na piątej pozycji na świecie. Bardziej wartościowe, zdaniem analityków portalu Brand Finance – były tylko restauracje Starbucks, McDonald’s, KFC i Domino’s Pizza.
Pierwszy sklep pod marką Subway został otwarty w 1965 roku w Connecticut przez… fizyka jądrowego, Petera Bucka. Od tego czasu stale rozwijana sieć stała się jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Dziś może pochwalić się ponad 37000 punktów rozsianych w ponad stu krajach.
Może Cię zainteresować: