Wielu zmotoryzowanych w Polsce oczekiwało z niecierpliwością na dzień 1 lipca 2023 roku, kiedy to miały wejść w życie przepisy o bezpłatnych autostradach. Obietnica ta była swoistym wyciągnięciem ręki (lub, jak kto woli, kiełbasą wyborczą) przez rząd Prawa i Sprawiedliwości do kierowców, którym wcześniej co do zasady mocno dokręcano śrubę. Okazuje się jednak, że hasło „bezpłatne autostrady” było pewnym nadużyciem, albowiem zmiany dotyczą jedynie dwóch państwowych odcinków o łącznej długości 261 kilometrów. Odcinki zarządzane przez firmy prywatne na podstawie umów długoterminowych nadal pozostaną płatne do odwołania.
Państwowe autostrady od jutra bezpłatne
Rządzący podjęli decyzję o zniesieniu opłat na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w myśl ustawy z 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Chodzi o odcinki A2: Stryków – Konin (99 km) i A4: Wrocław – Sośnica (162 km), na których przejazd będzie darmowy dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, czyli dla osobówek i motocykli. To niewątpliwie udogodnienie dla wielu kierowców; problem w tym, że trzy najdroższe odcinki autostrad (w tym króciutka, sześćdziesięciokilometrowa A4-ka między Katowicami a Krakowem) nadal pozostaną w Polsce płatne.
Chodzi o odcinki:
- A1 Rusocin – Nowa Wieś (AmberOne – GTC),
- A2 Świeck – Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.),
- A4 Katowice – Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA).
Decyzja o wprowadzeniu bezpłatnych odcinków jest częściowo odpowiedzią na krytykę ze strony zmotoryzowanych, którzy niepokoją się rosnącymi przez inflację kosztami podróży. Zniesienie opłat na wymienionych odcinkach autostrad ma przynieść oszczędności kierowcom i zachęcić do bezproblemowego wybierania co do zasady bardziej bezpiecznych tras. Zmiana ta ma również wpływ na plany rozwoju infrastruktury drogowej, ponieważ nowelizacja zapisów wyklucza wprowadzenie opłat na pozostałych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA.
Warto również zauważyć, że od 1 lipca 2023 roku wchodzą w życie inne istotne zmiany dla kierowców. Okres obowiązywania punktów karnych zostaje skrócony do 12 miesięcy, przywraca się odpłatne szkolenia redukujące punkty karne, oraz wprowadzony zostaje zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu, choć przepis ten wciąż budzi pewne wątpliwości i niejasności.
Może Cię zainteresować: