Linie lotnicze stracą 130 miliardów USD

Linie lotnicze stracą 130 mld USD

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (ITAT) ostrzegło we wtorek, że linie lotnicze są na dobrej drodze, aby stracić w tym roku prawie 130 miliardów USD z powodu kryzysu gospodarczego. Szacuje się również, że sektor lotnictwa i turystyki zostanie sparaliżowany chyba że rządy zwiększą pomoc finansową.

Stowarzyszenie twierdzi, że przewoźnicy lotniczy „spalą” 77 miliardów dolarów w gotówce w drugiej połowie 2020 r., co daje prawie 13 miliardów dolarów miesięcznie, pomimo stopniowego wznawiania wielu rozkładów lotów. Powolne ożywienie w ruchu lotniczym oznacza, że ​​branża lotnicza będzie nadal spalać gotówkę w średnim tempie od 5 do 6 miliardów dolarów miesięcznie w 2021 roku lub od 60 do 70 miliardów dolarów przez cały rok.

Bankructwo za bankructwem

Już blisko 40 linii lotniczych zbankrutowało lub przeszło w stan upadłości.

Zgodnie z danymi Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego, statystyczna linia lotnicza ma zapasów gotówki na 8,5 miesiąca.

Dyrektor generalny stowarzyszenia Alexandre de Juniac ponownie apelował do rządów o zapewnienie pomostu finansowego dla linii lotniczych w okresie zimowym, który trwa do marca, kiedy to zwykle ruch pasażerski słabnie, a linie lotnicze zarabiają mniej nawet w dobrych warunkach ekonomicznych.

Setki miliardów wsparcia

Jak dotąd rządy przeznaczyły 162 miliardy dolarów na wsparcie w postaci dotacji bezpośrednich, pożyczek, dopłat do wynagrodzeń, ulg w podatku od osób prawnych, ulg w podatku paliwowym. Dostawcy przekazali również liniom lotniczym 20 miliardów dolarów w postaci zwrotów, takich jak odroczenie płatności leasingowych samolotów i opłat regulacyjnych. IATA stwierdziło, że pożyczki rządowe nie są pożądane, ponieważ linie lotnicze są już w pełni lewarowane i straciłyby lata potencjału wzrostu, gdyby musiały spłacić pieniądze.

Dramatyczne wyniki

Ponurą perspektywę dla przyszłości branży lotniczej można poczuć spoglądając na światowe giełdy. W momencie gdy większość światowych indeksów albo już odrobiła albo jest na dobrej drodze do odrobienia strat z marcowego krachu, indeks linii lotniczych Reutersa dalej jest na 40% minusie!

Widać to na poniższej grafice, gdzie kolorem czerwonym zaznaczono wykres światowego rynku akcji, a na niebiesko indeks Reutres.

ITAT

Finansowy Krytyk

Kryzyslinie lotnicze
Komentarze (0)
Dodaj komentarz