Banki w Wielkiej Brytanii mogą bezpodstawnie zamykać konta klientów lub cicho oznaczać je jako podejrzane o oszustwa – ostrzega grupa konsumencka.
Banki bezpodstawnie zamykają konto? Co mówią dane?
Dane uzyskane przez organizację konsumencką Which? pokazują, że Biuro Rzecznika ds. Finansowych (FOS) otrzymało ponad 1380 skarg dotyczących zamknięcia rachunków bieżących w latach 2022-23. Co więcej, aż jedna czwarta z tych skarg została uznana. Which? twierdzi, że liczby te pokazują, że banki nie zawsze wykazują wystarczającą staranność, aby uniknąć zamknięcia kont niewinnych klientów.
Grupa konsumencka ostrzega również, że banki mogą po cichu działać przeciwko nazwiskom klientów w krajowej bazie danych o oszustwach Cifas, jeśli podejrzewają działalność niezgodną z prawem. To z kolei może uniemożliwić im otwarcie nowych kont lub dostęp do innych produktów finansowych, nie wiedząc nawet o przyczynie.
Może Cię też zainteresować: Za kradzione miliony z krypto żyli jak królowie. 60-latek dołączył do syna w…
Zamknięcie konta Nigela Farage’a rozpętało dyskusję
Sprawa nabrała rozgłosu po tym, jak znany polityk, były lider UKIP, Nigel Farage, wywołał kontrowersje twierdząc, że jego konto bankowe w Coutts zamknięto z powodu bycia „politycznie eksponowaną osobą”. Powiedział też, że zamknięcie jego kont bankowych było częścią planu zmuszenia go do opuszczenia Wielkiej Brytanii.
BBC później poinformowało, że przyczyną wycofania usług było spadnięcie majątku Farage’a poniżej poziomu wymaganego przez Coutts – czemu lider Brexitu ostatecznie nie zaprzeczył. Prestiżowy bank wymaga od klientów posiadania co najmniej miliona funtów inwestycji lub pożyczek – w tym kredytu hipotecznego – lub 3 milionów funtów oszczędności.
Zapytany przez Sky News o minimalny limit, Farage nie zaprzeczył, że jego fundusze nie spełniają kryteriów. Dodał też, że „nigdy nie wspomniano mi o żadnym progu”.
W odpowiedzi na tę awanturę Sekretarz ds. gospodarki w Ministerstwie Skarbu Andrew Griffith napisał do Financial Conduct Authority (FCA). Wezwał on do nadania priorytetu „ważnej” ocenie tego, czy ludziom odmawia się usług bankowych ze względu na ich poglądy polityczne.
Rzecznik UK Finance powiedział, że decyzję o zamknięciu konta podejmuje się dopiero po „dogłębnym przeglądzie i analizie aktywności na koncie”. Dodał też, że każda sprawa jest rozpatrywana „indywidualnie”.
Zobacz także: