Koncern Stellantis ogłosił, że w 2024 roku całkowicie zakończy produkcję w zakładzie FCA Powertrain w Bielsku-Białej.
Decyzja ta skutkuje zwolnieniem około 500 pracowników w tamtejszym zakładzie produkującym silniki spalinowe.
To jest już koniec
Wiadomo już, że decyzja o likwidacji dojdzie do skutku jeszcze w 2024 roku. Stellantis podjął tę decyzję w odpowiedzi na zaostrzającą się politykę klimatyczną Unii Europejskiej oraz plany zakazu sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku.
Koncern, będący właścicielem zakładu od 2021 roku, zamknie fabrykę, która od momentu rozpoczęcia produkcji w 2003 roku wyprodukowała ponad 6 milionów silników. Obecnie zakład zatrudnia około 500 osób, co stanowi znaczną redukcję w porównaniu z rokiem ubiegłym. W 2023 roku firma podjęła decyzję o redukcji zatrudnienia, a kilkuset pracowników skorzystało z możliwości odejścia.
Zgodnie z informacjami koncernu, proces wygaszania produkcji w zakładzie FCA Powertrain rozpocznie się już niebawem. Firma kontynuuje w ten sposób głęboką transformację swojej struktury produkcyjnej w Polsce, co jest częścią realizacji planu strategicznego Dare Forward 2030. Obejmuje on m.in. redukcję emisji dwutlenku węgla, poprawę efektywności kosztowej i dostosowanie się do restrykcyjnych przepisów Unii Europejskiej zakazujących sprzedaży nowych pojazdów z napędem spalinowym od 2035 roku.
Zobacz też: Jest się czego bać? UE zbada koneksje między firmami kryptograficznymi a bankami i instytucjami finansowymi
Stellantis znika z Bielska-Białej
Zwolnienia grupowe są planowane w okresie od lutego do grudnia 2024 roku. Zarząd spółki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, we współpracy ze Związkami Zawodowymi, ma opracować „społecznie akceptowalne” rozwiązania, zapewniające grupie około pięciuset pracowników jak najlepsze warunki do przejścia przez proces zmiany zawodowej. W praktyce większość pracowników otrzyma odprawy. Stellantis zobowiązał się również kontynuować zatrudnienie obecnego personelu bielskiej fabryki w innych zakładach produkcyjnych w Polsce, pod warunkiem wyrażenia przez nich zainteresowania taką możliwością.
Tymczasem fabryka jednostek napędowych Stellantis w Tychach przygotowuje się do planowanego uruchomienia produkcji nowej generacji silnika PureTech, przeznaczonego do napędów hybrydowych modeli Stellantis. Z kolei w odlewni żeliwa Teksid Poland w Skoczowie już wkrótce zostanie uruchomiona linia obróbkowa na potrzeby produkcji komponentów do pojazdów marek Stellantis.
Może Cię zainteresować: