Bernard Arnault kontra wirusowy kryzys
Jeden z najbogatszych ludzi Å›wiata – Bernard Arnault, zmaga siÄ™ w tej chwili z konsekwencjami gospodarczymi wynikajÄ…cymi z pandemii. Francuski wÅ‚aÅ›ciciel koncernu LVMH zawierajÄ…cego w sobie ponad 70 marek popularnych projektantów zanotowaÅ‚ 19% spadek wartoÅ›ci akcji. Jak na to odpowie?
30 miliardów do tyłu
LVMH poszybowaÅ‚ w dół o niebagatelnÄ… kwotÄ™ 30 miliardów dolarów. Arnault reaguje wdrażaniem strategii biznesowej na najbliższÄ… przyszÅ‚ość. Niebawem ponowne otwarcie caÅ‚ej infrastruktury – fabryk, salonów, sklepów butików. Biznesmen prowadzi Å›wiatowÄ… ekspansjÄ™ w sektorze dóbr luksusowych, a jak powszechnie wiadomo, one schodzÄ… na dalszy plan wydatków w sytuacji kryzysu.
Czym jest LVMH?
Szacuje siÄ™, że 45% marży zysku koncernu to marka Louis Vuitton. Koncern dziaÅ‚a w wielu branżach o wspólnym mianowniku – luksusie. Znajdziemy tam peÅ‚en przekrój projektowy – od ubraÅ„, po biżuteriÄ™, dodatki, perfumy, hotele, zegarki, alkohole. Mówimy tu o takich markach jak: Moët & Chandon, Dom Pérignon, TAG Heuer, Chaumet, Zenith, Celine, Loewe, Fendi, Donna Karan, Berluti, Givenchy, Christian Dior Perfums, DFS, Sephora i bardzo wiele innych.
Przejęcie Tiffany & Co
Od ponad miesiąca gospodarka stoi ucinając zyski do minimum. Jakby tego było mało Bernard Arnault ma na głowie przejecie marki jubilerskiej Tiffany & Co za 16 miliardów dolarów. Mówi się, że jest to największe przejęcie w sektorze dóbr luksusowych w historii. Inwestor zachowuje zimną krew. Deklaruje, iż nie planuje renegocjować warunków umowy, nawet w obliczu kryzysu.
Inni majÄ… gorzej?
LVMH spada 19%, lecz to lepszy wynik niż choćby spadek wartoÅ›ci akcji Gucci o 25%, czy też wÅ‚aÅ›ciciela Kering i zegarmistrza Richemonta o 30%. Arnault wie, jak radzić sobie z kryzysem. W 2000 roku w czasie recesji biznesmen wykorzystaÅ‚ osÅ‚abienie konkurencji i niepewność rynku, by drastycznie zwiÄ™kszyć dynamikÄ™ inwestycji – strzaÅ‚ w dziesiÄ…tkÄ™.
Cięcie czy inwestycja?
W warunkach „standardowego” kryzysu ekonomicznego sytuacja jest inna niż podczas pandemii. Tutaj czynnik psychologiczny odgrywa znaczÄ…cÄ… rolÄ™. Na niepokój spoÅ‚eczny inwestycje nie sÄ… jednoznacznym rozwiÄ…zaniem. JeÅ›li ludzie bÄ™dÄ… ciąć wydatki, koncern zdecyduje siÄ™ na redukcjÄ™ kosztów. Krótkoterminowo widać takie oznaki. Z powodu zamrożenia gospodarki, w perfumeriach Sephora pracÄ™ straciÅ‚o 3000 osób. Czy inwestor zdecyduje siÄ™ na ekspansjÄ™ w Å›wiecie po koronawirusie?
Jedno jest pewne – niezależnie jaka bÄ™dzie przyszÅ‚ość, my jÄ… weźmiemy pod lupÄ™, by dostarczyć Wam najÅ›wieższe informacje ze Å›wiata. Zapraszam do lektury poprzedniego artykuÅ‚u i dyskusji w komentarzach.
źródło: https://link.do/kDiqs
źródło grafiki: https://link.do/8A3cy