Jeszcze niedawno mogliśmy obserwować nagonkę wycelowaną w środowisko wirtualnych walut. Obecnie, prześcigamy się z publikowaniem kolejnych pozytywnych wiadomości dotyczących Bitcoinowej społeczności. Firmy inwestycyjne przekonują się do produktów bazujących na cyfrowych walutach, banki centralne rozważają emisję CBDC (central bank digital currency). Regulatorzy spoglądają na Bitcoina i altcoiny coraz bardziej przychylnym okiem. Nadchodzi mainstream i powszechna adopcja cyfrowych walut? Widzimy horyzont zmian.
Portal społecznościowy Facebook odblokował możliwość publikowania reklam i newsów dotyczących technologii blockchain, branży kryptowalut i eventów z nią związanych. Wyświetlanie tych treści nie będzie wymagało akceptacji. Facebook ogłosił tę zmianę za pośrednictwem Facebook Business 8 maja.
Jest to radykalna zmiana w stosunku do działań portalu społecznościowego z ostatniego roku, kiedy to Facebook zablokował możliwość promowania kryptowalut. Według notki prasowej, nie będzie się ona odnosiła do reklam konkretnych cyfrowych walut oraz nadal zakazane będzie promowanie initial coin offerings (ICOs). Te restrykcje spowodowane są obawą, że użytkownicy FB mogą stać się ofiarami dezorientujących kampanii reklamowych. Jeśli ktoś pragnie lansować dany produkt, taki jak konkretna wirtualna waluta, giełda lub kopalnia kryptowalutowa, będzie musiał spełnić pewne warunki.
„…muszą posiadać licencje, być obecne na publicznej giełdzie papierów wartościowych (albo być filiami firm publicznych) i spełniać inne ważne czynniki dotyczące biznesu.
Jak donosiły anglojęzyczne media, decyzja Facebooka z grudnia 2018 roku o zakazie promowania ICO i kryptowalut była krytykowana jako szkodliwa i nieuzasadniona. Trudno było znaleźć odpowiednie argumenty, które mogłyby umotywować takie działanie. Jedynym racjonalnym wyjaśnieniem takiego stanu rzeczy był strach przed kryptowalutową przyszłością. Na ten temat wypowiedział się Dejun Qian, założyciel firmy FUSION.
Taka polityka na pewno zabezpieczy ludzi przed oszustwami „drapieżnych” projektów. Mimo wszystko, ogłaszanie takiej polityki jest zawsze najłatwiejszą, jednak niekoniecznie najlepszą trasą dla rozwoju technologii. Nie wierzę, że zakazywanie reklam e-commerce tylko dlatego, że klienci mogą zacząć kupować konkurencyjne produkty, jest dobrym pomysłem.
Facebook wkracza w świat cyfrowych walut – brak „korekty” swojej polityki dotyczącej ich reklam pozbawiłoby ich wiarygodności w tym zakresie. Co będzie dalej?