Technologia łańcucha bloków w połączeniu z innymi innowacyjnymi sektorami gospodarki daje badaczom wiele możliwości. Internet rzeczy (Internet of Things – IoT) czy sztuczna inteligencja (artificial intelligence – AI) to jedne z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju. Jeśli dodamy do tego blockchain, utworzy się nam niezwykle „postępowa mieszanka”. Przykładem takiej fuzji jest projekt autonomicznego pojazdu, którego działanie ma bazować na łańcuchu bloków.
Według komunikatu prasowego opublikowanego 22 kwietnia, University of Nevada, Reno uruchomił projekt dotyczący autonomicznego samochodu wykorzystującego technologię blockchain. Jego nazwa to Intelligent Mobility. Koordynowany jest przez wspomnianą już uczelnię oraz Nevada Center of Applied Research (NCAR). Instytucje postanowiły rozpocząć współpracę z firmą Filament. Jest to przedsiębiorstwo zajmujące się internetem rzeczy (IoT) oraz łańcuchem bloków.
Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa i komunikacji pomiędzy autonomicznymi pojazdami i otaczającą je infrastrukturą. Carlos Cardillo, dyrektor Nevada Center for Applied Research, zauważył, że rosnąca liczba autonomicznych samochodów wpływa na szybki wzrost liczby urządzeń IoT, co z kolei może powodować błędy w ich funkcjonowaniu. Implementacja blockchaina ma pomóc w udoskonalaniu standardów integralności danych.
Współpraca z Filament jako część Intelligent Mobility pomoże nam w stworzeniu i weryfikacji zabezpieczonych danych, wygenerowanych z wielu urządzeń LIDAR (skaning laserowy). Te urządzenia znajdują się także w autonomicznych autach i już wkrótce staną się bardzo popularne w naszych miastach. Wierzymy, że może to doprowadzić do stworzenia nowych standardów integralności danych, które w przyszłości będą mogły być wykorzystywane przez innych.
W komunikacie prasowym możemy również przeczytać, że uniwersytet rozpocznie w najbliższym czasie symulowane testy technologi Blocklet. Jest to narzędzie zaprojektowane w celu wyposażenia połączonych ze sobą maszyn w wartości transakcyjne za pośrednictwem technologii systemów rozproszonych. Ta integracja umożliwi rejestrowanie wydarzeń poprzez wymianę danych używając transakcji na blockchainie.
CEO Filament, Allison Clift-Jennings, zapowiedziała, że pojazdy autonomiczne uczelni będą korzystać jedynie z atestowanych przez Filament transmisji danych. Dzięki temu bezpieczeństwo systemu będzie większe (mniejsze prawdopodobieństwo ataku z zewnątrz).